Gå til innhold

transformator og halogenlys...


Anbefalte innlegg

heisann.

jeg er på jakt etter en ganske krafitg transformator, den må kunne gi meg rundt 100W på 12V, 50Hz (primær 230V, 50Hz)..

kom over denne (nr. 2 fra toppen), men det står at den bare er til halogenlamper, og jeg har hørt noen rykter om at de skal ha mye mer enn 50Hz, stemmer det?

og hvis noen hadde kommet med forslag på andre tansformatorer, så mottas de med takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får man vekselsstrøm (~) ut av en transformator da? Jeg trodde at en trafo i tillegg til å transformere spenning, også fungerer som en likeretter (altså vekselsstrøm inn og likestrøm ut), ergo du vil ikke på vekselsspenning ut (50Hz).

 

:huh:

Nei, transformatorer fungerer ikke som likerettere. Det er er det samme før som etter.

Lenke til kommentar
En transformator fungerer ikke ved likestrøm i det hele tatt.

 

Det har du jo selvfølgelig helt rett i, hva tenkte jeg på...

 

Hvis du skal ha 12v så kan du jo evt. lage din egen spole ;)

 

Etter denne formelen: Us/Up=Ns/Np. (U er spenning i sekundær og primær spole og

n er antall viklinger)

 

Så da kan du jo f.eks ha 12 i sekundærspolen og 230 viklinger i primær spolen...

 

Hvis du da skal ha hvor mye effekt du får, så må du finne hvor mange ampere det

er i vanlig innestrøm.

 

Regne ut hvor mye du får ut av spolen ved : Is/Ip=Np/Ns

 

Så regne effekt ved hjelp av: P=UI

 

Overhodet ikke interessant kanskje, menmen... :p

Lenke til kommentar

Us/Up=Ns/Np

Is/Ip=Np/Ns

P=UI

 

Det er mange parametere her...

Den midterste ligningen er ikke så enkel å regne på siden du har to ukjente, Is og Ip.

 

Det er ikke enkelt og rett frem å lage en transformator, som konverterer opp/ned AC spenninger.

Et batterieliminator er en spole koblet sammen med en brolikeretter og et filter på utganen slik at man får DC spenning fra AC spenning.

 

Halogenlamper er vel glødelamper. Og det er ikke farlig å gi den AC eller DC. Har dog alltid sett DC, men jeg tror det kan ikke være farlig å gi den AC spenninger. 50Hz er riktig.

 

Vanligvis har katodene en spenning på noen hundre Volt. Siden de trenger høye spenninger må spenningen transformeres opp. For å få kretsen så liten og effektiv som mulig, samt ikke høre bråket blir frekvenser over 20000Hz valgt. Det er ikke slik med halogen lamper.

 

 

Så du kan trygt velge den til 105W.

Lenke til kommentar

så du, ddd-king, mener jeg kan bruke transformatoren som jeg linket til i den øverste posten til annet enn halogenlys? jeg skal bruke den til å drive peltier-element (de må ha DC). jeg har likerettere, så det er ikke noe problem HVIS det er 50Hz, hvis det er 20.000Hz kommer likeretteren min til å bli ødelagt, det er dette jeg egentlig vil finne ut av før jeg går til innkjøp av noe!

 

Du har også rett i det at det er ikke bare å vikle noe kobbertråd rundt til en transformator!

Lenke til kommentar

en oscilator er en dings som lager vekselstrøm (med varierende bølgelengde og bølgeform). På fysikken har dere kansje en boks man kan kople høyalere til, og så lager den en pipelyd. Ved å vri på en knapp på oscilatoren, kan man instille frekvensen - og dermed tonen. Ved å dytte på en annen kan man ofte velge mellom f.eks. ren sinus og firkantpuls.

 

Enkle synthizisere fra 80-tallet virket på denne måten (sånn ca). Pipehøytaleren inne i pc'n din virker også sånn. Om du har qbasic, er kansje denne forklarende:



CLS

DIM frec AS INTEGER

DIM time AS INTEGER

PRINT "Please enter the frequency of the BEEP!"

INPUT; frec

PRINT "Please enter the time of the BEEP in seconds!"

INPUT; time

time = time * 18.2

CLS

PRINT "Starting BEEP!"

PRINT "Frequency="

PRINT frec

PRINT "Time="

PRINT time

PRINT "HAHAHAHA!"

SOUND frec, time



 

Ajajaj, så mye gøy man hadde det i tysktimene på ungdommsskolen. Ajajaj, så dårlig det gikk i tysk på VGS.

Lenke til kommentar

nå er ikke jeg så stor i hatten på fysikksiden (heller ikke på tysksiden). men jeg trenger jo ikke vekselstrøm, det er jo det som kommer ut av transformatoren når jeg transformerer ned til 12V... jeg skal ha likestøm, og jeg har likerettere til den jobben... eneste jeg lurer på er om jeg kan bruke denne uten at likeretterene mine smeller, det gjør de hvis de får over 50Hz...

Jeg skal forresten bruke denne strømmen til dette.

Lenke til kommentar

Hva slags likeretter har du? Uansett vil dennekun lvere frekvensen fra lysnettet

Den biltema-tingen så grei ut men hadde maks belastning 60 W. Den fra Clas Ohlson så bedre ut.

 

Sexyme:

 

12 og 230 viklinger er nok alt for lite. Uansett er vel det å lage en tramsformator et urealistisk forslag i dette tilfelle.

Endret av Johan
Lenke til kommentar
Hva slags likeretter har du? Uansett vil dennekun lvere frekvensen fra lysnettet

Den biltema-tingen så grei ut men hadde maks belastning 60 W. Den fra Clas Ohlson så bedre ut.

 

Sexyme:

 

12 og 230 viklinger er nok alt for lite. Uansett er vel det å lage en tramsformator et urealistisk forslag i dette tilfelle.

Den fra biltema kan man også kjøpe som leverer 150W... så det er ikke noe problem!

Ja, det er helt uaktuelt å lage en transformator selv...

Likeretteren jeg har er denne: Brokoblet likeretter: artikkelnummer 22-2186, gir max 25A

 

Denne har vel passet bedre under PSU og elektronikk vel?

stemmer nok det ja... :D

 

Er ikke 100% sikker, men mener at elektroniske transformatorer (som den det først vart linka til) gir ut en vekselspenning som er mye høyere enn 50 Hz! 

Det er dette jeg MÅ finne ut av før jeg kjøper... Og da var vi tilbake til det orginale problemet jeg hadde i begynnelsen... etter bare 18 svar :p

eller kanskje noen VET at likeretterene klarer frekvenser som ligger "way up high" over 50Hz...

 

edit: noe småpjusk...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...