Gå til innhold

transformator og halogenlys...


Anbefalte innlegg

Elektroniske trafoer gir fra seg 11,5V 22Khz pulserende vekselspenning, har sett kurven i osiloscope og det ser helt sykt ut.

Kan så apsolutt ikke brukes til annet en ohms belastning og da maks 2 meter unna, ellers så ender du opp med at kablene på sekundærsiden blir radioantenner som sender støy som forstyrrer alt i nærheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som perpyro sier, du kan ikke bruke elektronisk trafo til det projektet.

 

Du kan kjøpe en helt vanlig transformator fra Elfa el.

Men husk at du også må regne med å måtte bruke en del kroner på kondensatorer for å glatte strømforsyningen.

Det holder ikke med bare en likeretter.

 

Det enkleste og mest sannsynlig det billigste må være at du får tak i en

gammel PSU som takler lasten på 12V utgangen.

Lenke til kommentar
Det er som perpyro sier, du kan ikke bruke elektronisk trafo til det projektet.

Det var det jeg fryktet...

 

Du kan kjøpe en helt vanlig transformator fra Elfa el.

blir ikke det himla dyrt, kan du komme med noen linker, har lett! Husk at jeg trenger ca. 25A tilsammen, max to transformatorer, og de må gjerne være litt små...

 

Men husk at du også må regne med å måtte bruke en del kroner på kondensatorer for å glatte strømforsyningen.

Hva slags kondensatorer? Jeg har spurt om dette før, men aldri fått noe svar... (har ikke spurt deg da...)

 

Det enkleste og mest sannsynlig det billigste må være at du får tak i en

gammel PSU som takler lasten på 12V utgangen.

Er det mulig å strippe disse ned noe særlig, hvis jeg ikke trenger 3,3V kontaktene, og heller ikke 5V kontaktene... Går det ikke ann å koble sammen noen da, så jeg kan få f.eks 13.3V... det går fint skjønner du...

Lenke til kommentar

er det mulig å bruke denne til noe?

300VA, wtf? de har også samme type fra 30VA til 500VA... (der forresten...)

Trykker dere på neste side (øverst til høyre) kommer det noen andre som er samme...

 

hva er egentlig VA? mener å huske at det er noe innviklede greier, samme som W når det er veksel eller omvendt eller noe .... noen som vet?

Lenke til kommentar

Watt gjelder bare ved ren resitiv last, VA gjelder dersom du har en impedanse, med andre ord f.eks. lysrør, trafoer (f.eks. strømforsyninger), som belastning.

 

Med andre ord... så lenge du har en ren resitiv last kan en trafo på 300VA levere 300W. Har du en impedans på 300VA med effektfaktor på 0,9, kan trafoen levere 270W. (kun et eksempel)

 

:)

Lenke til kommentar

er en vifte en resitiv last, og et peltier-element (TEC)?

hvis jeg kjøper en slik på 300VA da, trenger jeg noe motstad da, eller bare kondensator for å glatte?

jeg er ganske grønn på dette! :blush:

disse hadde egentlig vært perfekt, for de passer i størrelse til formålet...! For da tar jeg bare en TEC (se mitt prosjekt HER), også kjøper jeg en 200VA transformator, også går alt bra (forhåpentligvis...)

Ken jeg koble de to kretsene jeg får da inn til en? TEC'en trenger 170W..

Lenke til kommentar

Nei, en vifte er ikke resitiv last da den inneholder spoler.

Peltierelement aner jeg egentlig ikke hvordan er oppbygd, så de kan jeg ikke svare på :p

 

Noen motsand? Jeg kan i allfall ikke skjønna hva den skal brukes til, så regner med du slipper den. Glattekondensator må du derimot ha etter en likeretter! :yes:

Lenke til kommentar

Peltierelement er ren ohms belastning.

Den har ingen induktive eller kapasitive egenskaper så likerettet vekselspenning skal duge bra til det, skal til og med være unødvendig med kondensator til å glatte ut likespenningen.

Man trenger da ikke rippelfri likespenning til ren ohmsk last.

Vifter trenger du heller ikke rippelfri likespenning til, det er bare å teste med en 12V bilbatterilader det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg fant desverre ingen bilder av den sinuskurven men i hovedsak dreier det seg om en 22Khz sinuskurve som veksler mellom 0V og 12V med 50Hz.

Mener du at den er positiv hele tiden? Hmm... Høres ut som noe som kommer ut av en "4-dioders" likeretter (om du skjønner)

Han mener vel +12V - 0V - -12V - 0V osv :)

Lenke til kommentar

I switched mode power suply så likerettes AC spenningen fra strømnettet med en likeretter bro. Deretter glattes den spenningen ut med en kondensator. Siden på primærspolen går det ikke så mye strøm, pga høy spenning, trenger du ikke så store verdier på kondensatoren.

Likespenningen på 230V blir deretter hakket opp i firkantpulser som varierer fra 0V til 230V med en frekvens over 20kHz.

 

En lavere spenning kommer ut på sekundærsiden og frekvensen er høy her så det trengs heller ikke store verdier på kondensatorer.

 

Man utnytter høy frekvens slik at man unngår metning i jernkjernen som fører til varme og effekttap. Sammen med det over kan SMP suply lages veldig kompakt og likervel levere mye strøm.

 

Spenningen på primærspolen er ikke en sinuskurve, men ser mer ut som firkantpulser som ikke svinger ned på minussiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...