Gå til innhold

Månen i kveld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt OT:

Det er rundtom fullmåne i disse dager, og i går var jeg ute med stativ og prøvde meg på noen månebilder. Men uansett hvilke innstillinger jeg brukte, ble månen bare en lysende kule med diffuse kanter.

Dette kan ha noe med at det var litt dis rundt månen, men hva er deres tips til innstillinger for å få en skarp måne med landskap, som samtidig er lyssterk nok?

Lenke til kommentar

De er nok litt vanskelig når de er dis/skyer....

Du får prøve med litt forskjellige lukketider og evntuellt justere lys++ etter på.(du må bruke ganske kort lukke tid)

De bildet jeg la ut over er kansje litt kjedelig og mørkt, men synes at fargen på månen er litt kul.

Har endel bedre bilder av månen....

Endret av Sportive.
Lenke til kommentar

Månen uten noe anet motiv er kjedeligt punktum finale.

 

MEN, hvis man klarer å zoome så langt inn at man kan se krater osv begynner vi og snakke..... Utterst få av oss har slike teleobjektiver og dermed oppfordres jeg alle månefrelste fotografer til å finne seg et kult motiv å ha i forgrunnen av månen.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har eksperimentert de siste dagene og funnet en gylden regel. Jeg kjører lukktertid like raskt som ISO. Mao:

 

Iso 64: 1/64s

Iso 100: 1/125s

Iso 200: 1/200s

Iso 400: 1/400s

 

Blender mellom 3,7 og 5.

 

 

Da er månen blitt akkurat perfekt eksponert iht farge og skarphet.

Lenke til kommentar

Sportive: Skal vi se hva jeg klarte å få av månen med min EOS 300D og 80-200mm 2.8L..

CRW_3924crop.jpg

Lukkertid: 1/1250s

Blender: 2.8

ISO: 200

Dato 21.2.2005 22.30

 

CRW_3925crop.jpg

Lukkertid: 1/2000s

Blender: 2.8

ISO: 200

Dato 21.2.2005 22.31

 

Med ISO 200 og blender 2.8 syns jeg det er best med 1/2000s for å få riktig fin resultat. Lykke til med Astrofoto! ;)

Lenke til kommentar
hva er deres tips til innstillinger for å få en skarp måne med landskap, som samtidig er lyssterk nok?

Da må du nok ta to bilder med forskjellige eksponeringer (med kamera på stativ).

Et for månen og et for landskapet og klippe og lime i Photoshop.

Mulig det kan funke å ta et RAW bilde og justere dette i ettertid, men jeg er ikke helt kjent med mulighetene til dette formatet.

 

Som mange har oppdaget her går det fint an å ta bilde av månen håndholdt da man trenger kort lukkertid.

Tommelfingerregelen for bilde av månen (for å få månen riktig eksponert) er f8, 1/125 sek ved ISO 100.

= f8 og 1/250s eller f16 og 1/125s ved ISO 200.

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...