Gå til innhold

Månen i kveld


Anbefalte innlegg

Jeg mener at måne ikke duger som "hovedmotiv" det skal helst være noe i bakgrunnen eller noe. F.eks ta bilde av noe landskap, med månen på vei opp i bakgrunnen, det mener jeg blir best.

Deler Ibanez sin oppfattning av "et godt" månebilde. Månen er spennende som objekt, men det kan bli litt ensidig i lengen. Den forandrer seg jo lite :D

Legger ved et lite bidrag, slik jeg løste "oppgaven" en gang i høst. Tok hjelp av dagslyset og fikk litt bakkekontakt med på kjøpet.

post-209-1112016208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deler Ibanez sin oppfattning av "et godt" månebilde. Månen er spennende som objekt, men det kan bli litt ensidig i lengen. Den forandrer seg jo lite :D

Legger ved et lite bidrag, slik jeg løste "oppgaven" en gang i høst. Tok hjelp av dagslyset og fikk litt bakkekontakt med på kjøpet.

Fint bilde! Mens jeg så på de andre bildene i denne tråden, kjedet jeg meg. Det blir trist og lite innholdsrikt med månen omringet av sort himmel. Hvis man tar bildet mot månen der man inkluderer noe som er her nede på jorden, får man dypbde pluss bildet får en helt annen stemning.

 

Flott, du og ibanez har forstått det :thumbup:

Endret av Gef
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det var jo faktisk et flott bilde.. Litt spennende å se månen så nært.

 

Kan du si hvilke innstillinger/utstyr du brukte, og hvordan lysforholdene var?

jeg har brukt en Canon 300D + Sigma 70-300 APO. husker ikke instillingene i skrivende stund. Bildet ble tatt på tidlig ettermiddag i dagslys ca 20 februar i år.

 

Etter jeg kom hjem brukte jeg PS til å blåse opp og skarpe bildet. en liten tur i IfranView for å redusere størrelsen litt.

 

Ble ganske så godt fornøgd med resultatet :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg månebilder er kjedelige fordi det i mye større grad kommer an på utstyr og penger, enn fotografens skills. Kan man stille hvitbalanse og måle lyset på månen - ja da er det liksom ikke så veldig mye som kan gå galt.

 

Når man ser et vanvittig stort og klart nærbilde av månen, så er ikke det første man tenker; Døttre, for en dyktig fotograf.... Nei, man tenker vel heller; døttre hva har det objektivet kostet - det skulle jeg hatt :)

 

Men det å ta landskapsbilder med månen som et element er noe helt annet.

 

F828

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg månebilder er kjedelige fordi det i mye større grad kommer an på utstyr og penger, enn fotografens skills. Kan man stille hvitbalanse og måle lyset på månen - ja da er det liksom ikke så veldig mye som kan gå galt.

 

Når man ser et vanvittig stort og klart nærbilde av månen, så er ikke det første man tenker; Døttre, for en dyktig fotograf.... Nei, man tenker vel heller; døttre hva har det objektivet kostet - det skulle jeg hatt :)

 

Men det å ta landskapsbilder med månen som et element er noe helt annet.

 

F828

Vel objektivet jeg brukte på mitt kosta ikke alverden. ca 2200 kr. Og regnes vel egentlig som ett middels/amatør objektiv.

 

Det er klart hadde jeg hatt ett Canon L serie objektiv eller bedre, så hadde prisen blitt skrudd opp betraktelig.

 

Point beeing. En behøver ikke de dyreste objektivene for å ta bilder. Mye av jobben er gjort med Photoshop i etterkant. Er utrolig hva en kan få til med crop og justeringer av skarphet.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg månebilder er kjedelige fordi det i mye større grad kommer an på utstyr og penger, enn fotografens skills. Kan man stille hvitbalanse og måle lyset på månen - ja da er det liksom ikke så veldig mye som kan gå galt.

 

Når man ser et vanvittig stort og klart nærbilde av månen, så er ikke det første man tenker; Døttre, for en dyktig fotograf.... Nei, man tenker vel heller; døttre hva har det objektivet kostet - det skulle jeg hatt :)

 

Men det å ta landskapsbilder med månen som et element er noe helt annet.

 

F828

Vel objektivet jeg brukte på mitt kosta ikke alverden. ca 2200 kr. Og regnes vel egentlig som ett middels/amatør objektiv.

 

Det er klart hadde jeg hatt ett Canon L serie objektiv eller bedre, så hadde prisen blitt skrudd opp betraktelig.

 

Point beeing. En behøver ikke de dyreste objektivene for å ta bilder. Mye av jobben er gjort med Photoshop i etterkant. Er utrolig hva en kan få til med crop og justeringer av skarphet.

Vel, så sa vel aldri jeg at jeg var noe mer enn middels imponert over ditt bilde heller. (Jeg sa vel ikke det en gang) Et helt greit "kjedelig" bilde av månen som det finnes tusenvis av, for ikke å si millionvis av rundt om.

 

Det er udiskutabelt; Vil man ha gode bilder av objekter som befinner seg laaaaangt vekk, må man ha kraftig zoom. Og gode zoomer koster EURO! Slik er det bare. :)

 

F828

Lenke til kommentar
Vel, så sa vel aldri jeg at jeg var noe mer enn middels imponert over ditt bilde heller. (Jeg sa vel ikke det en gang) Et helt greit "kjedelig" bilde av månen som det finnes tusenvis av, for ikke å si millionvis av rundt om.

 

Det er udiskutabelt; Vil man ha gode bilder av objekter som befinner seg laaaaangt vekk, må man ha kraftig zoom. Og gode zoomer koster EURO! Slik er det bare. :)

 

F828

Nene, hva du syntes er jo greit nok, han andre karen likte det. Heldigvis (for meg i dette tilfelle) er smaken som baken, delt ;)

 

Det er klart begrenset hvor bra bilder du får med en sigma linse til 2000 spenn det skjønner jo tilåmed jeg. Men nå skal det også nevnes at en kan ha glede av å ta bilder selv om man ikke har mulighet til å kjøpe linser til 15-20 000, det er det de ferreste amatører som har i noe fall.

 

Man skal ikke sammenlikne bilder som er tatt med en "billig" linse kontra ett som er tatt med proflinse. For så å klage på at den som har brukt ett annet utstyr har mye dårligere bilder, såklart han har det.

 

Hope you get my drift :)

Lenke til kommentar
Det er klart begrenset hvor  bra bilder du får med en sigma linse til 2000 spenn det skjønner jo tilåmed jeg. Men nå skal det også nevnes at en kan ha glede av å ta bilder selv om man ikke har mulighet til å kjøpe linser til 15-20 000, det er det de ferreste amatører som har i noe fall.

Ja men da er vi jo 100% enige da. Jeg skrev i mitt innlegg;

 

"Personlig synes jeg månebilder er kjedelige fordi det i mye større grad kommer an på utstyr og penger, enn fotografens skills."

 

Altså min personlige mening om hva JEG synes om månebilder. Jeg sier IKKE noe om hva andre må mene, eller hva andre skal glede seg over med tanke på hva de skal fotografere.

 

Men altså, jeg synes det gir MEG mer å ta bilder av andre motiver enn månen ;)

 

 

EDIT; Og jeg synes jo bildet ditt er like bra som andres månebilder - for all del :)

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Jess vi er enige ,bare så det fra litt forsjellige vinkler :) no offence taken :)

 

 

at noen syntes månebilder er kjedlige har jeg ingen problem å tro på, det er jo bare så mange måter du kan se den på. ikke har den farger eller noe. så det har jeg ikke noe problem med å se. Jeg for min del syndes den er

 

Jeg for min del syntes portretter og endel "kunst" bilder er sykt kjedlige. Ett sort/hvitt bilde med gråtoner og kanskje en husvegg med noe former på fatter jeg somregel ikke poenget med. Det som går i kategorien "abstrakt" fatter jeg heller ikke pointet med. Jeg liker derimot veldig godt landskap og naturbilder. Dyr er morsomme. Jeg er også aktiv "flyspotter" så det blir tatt endel bilder av fly. Tog og jærnbane har jeg også en viss sans for. Så det er endel der også.

 

 

God elg ønskes :)

Lenke til kommentar
Jeg er også aktiv "flyspotter" så det blir tatt endel bilder av fly.

110% off topic- men bare må si det: Spitfire i Duxford - fantastisk opplevelse med alt for dårlig kamera. Har også vært passasjer i en Tiger Moth. Fly er ofte vakre konstruksjoner vel verd å bli fotografert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...