Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

EU stopper bredbånd


Anbefalte innlegg

Telenor er et aksjeselskap, et aksjeselskap skal etter beste evne prøve å frembringe et så positivt regnskap og så stor avkastning til sine aksjonærer som mulig. Hvis dere "fjortiser" hadde holdt kjeft å lært dere bedrift strategi og økonomi så hadde dere skjønt det hele. Jeg skjønner godt at Telenor bare bygger ut bredbånd der de tjener, hadde de bygd ut der de bare ville ha tapt penger så hadde de vært teite.

 

Til dere som mener at staten ikke skal koste bredbånd til distriktene ved hjelp av oljefondet... Grunnlaget for norges oljeindustri ligger i at landet er en fiskeri og sjøfartsnasjon som har opphave i nettopp kystdistriktene. At da staten skal suge opp de ressurser som egentlig er knyttet til kystbefolkningen uten å gi penger tilbake er urimelig. Staten skulle så absolut ha finansiert bredbåndsutbygging.

 

Dette ville ha ført med seg at flere bedrifter ville ha kunnet etablert seg utenfor storbyene, dette gjør at bedriftene får mindre eiendomsutgifter og andre ekstremutgifter som blir i byene. Og dermed mere penger til å utvikle og vokse seg større. Dette ville ha gjort at vi ville ha fått et bedre og kraftigere næringsliv i norge, som ville ha internasjonal konkurranseevne.

 

Sett dere inn i noen økonomiske teorier før dere uttaler dere, og se hvordan alt i praksis fungerer.

Husk melk og mat produseres ikke på RIMI.

 

Jeg har både tilknyttning til by og distrikt og klarer dermed å se realitetene. I REST MY CASE

 

Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-03 00:04, sumptrollet skrev:

Quote:


Den 2002-07-02 17:13, Espen_^ skrev:

Jeg ser d er noen stk som sier d blir så SVIN DYRT hvis de skal strekke fiberkabel over hele landet Kan noen si meg hva de betaler pr meter for fiber ?


 

Sikkert ikke så SVINAKTIG mye, men det er ikke fiberen som koster penger, men gravingen. Jeg har hørt estimatet 1000kr pr meter hvis man må rive opp asfalt og asfaltere oppå igjen.

 

Yep, men mesteparten av landet er ikke asfaltert, så utenfor byene ligger prisen ca. rundt 250,-/m

Selvfølgelig avhengig av mange ting, men det var dette de kom fram til her på en 5 mils kabel eller så.

Antagelig kan det gjøres billigere også. Man trenger jo ikke å grave hele tiden. Spinning på strømkabler er jo et bra trekk.

 

Ellers...noen påstod at det kostet over en kvart million å klargjøre enn sentral for xDSL...hmm, ikke dersom man kjøper brukte DSLAMer, og holder seg borte fra de dyreste (mest kjente) merkene. Da kan du få slammen for godt under 100K, og jeg kan aldri tenke meg at noen tar over 100K for å installere boksen.

Selvfølgelig snakker jeg her om "gjørdetselv-opplegg"

Store firmaer vil heller bruke masse penger...

 

Sånn driftsmessig: Telenor har fast pris på leie av plass i sentraler. Sist jeg hørte var det ca 30K i året for et skap med 2kW strøm. Så er det klusset med leie av kobberen, da.

De er heller ikke særlig greie å snakke med når man ymter frempå om noe slik. Alle bremsene er på, kan man si.

Lenke til kommentar

Du Dan Hansen koser deg og skriver:

"De som laster ned tusenvis av MB gjør det mer eller mindre på hobbybasis fordi de har lyst ikke fordi det er nødvendig"

 

Vel, det er mye som "ikke er nødvendig", det er ikkje en nødvendighet å sitte her og skrive innlegg? De fleste kunne klart seg uten mobiltelefon, internett osv.? Eg sitter med et 56 kbps modem, eg kunne klart meg med mindre, men som de fleste kunne eg gjerne tenkt meg mer (gleder meg til bredbånd (kanskje) kommer i 2004!). Iallefall, poenget mitt var at eg syns innlegget ditt var provoserande, det var alt..

 

Jeez

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-06 21:45, Tresprit skrev:

jeg drev å leste litt på en del av innleggene her og ble så j*vli provosert at jeg ikke gidda å lese ferdig de to siste sidene. Jeg gir en stor F i om noen kommer til å lese dette innlegget. De som snakker om at norge er verdens rikeste land, men at det ikke vises - følger dere ikke med? se på alle budsjett overskridelsene og misbruken av penger innen offentlig sektor. Vi har jo f***** ta meg større statsbudsjett enn sveriges statsgjeld (og den er.....





 

Jeg er så enig med deg Tresprit. Staten sløser bort haugevis med penger på bare kødd!!

 

Dere finner Tresprit sitt fornuftige innlegg på siden foran :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 16:17, Kjetil Lura skrev:

Xvani

Feil de bruker telenor sine ledninger og sentraler,det er telenor som er eier av fiber kablene i norge,ikke alle da men nesten alt.

Kjetil


 

Kjetil Lura du må vel sjekke en gang til for som du kanskje ikke vet så er fibereren som er lagt i det langstrakte landet er et selskap som heter BaneTele,og så vit jeg vet har Telenor(heldigvis)ingen kontroll utover at de leier det på 10årsbasis.Det ble inngått ny avtale før det ble A/S.Ellers har du mange brae innlegg som jeg setter pris på.

 

Når det gjelder legging av fiber osv i byene er det Telenor så det er jo riktig,men du må forstå at det er frustrerende hos mange at de ikke får samme tilbudet så da er slike innlegg som Dan kommer med irriterende for mange.

 

 

Hilsen Tormod

Lenke til kommentar

Of Topic:

Folkens, slutt med denne diskusjonen, og konsentrer dere heller om andre ting som Telenor snor pengene ut av lommene deres. SMS er allerede opplest og vedtatt som en kommunikasjonsform. Mange av dere (jeg sier ikke alle) bruker bl.a. Telenors SMS tjeneste rimelig flittig. Jeg husker ikke tallene, men ta f.eks. Quart festivalen som akkurat er over. Telenor og Netcom hadde en eventyrlig omsetning under disse dagene. Ikke bare SMS, men også vanlige mobilsamtaler.

 

Prisene på samtaler og SMS er på en måte akseptert av oss forbrukere. Dere sender av gårde den ene SMS meldingen etter den andre, og tilfører de to store aktørene millioner av kroner. Man har på en måte blitt "dressert" til å akseptere prisene.

 

Jeg var på Quarten og oppdaget at Telenor er i ferd med å lære dere opp til en ny pengesugende trend, nemlig Mobilhandel. For de som ikke vet hva dette er, så er det kort forklart at du kan kjøpe brus, snop, betale kinobilletter osv. via mobiltelefonen. Kun med et par tastetrykk. Der sto de alle representantene fra Telenor og kastet seg over deg som noen hauker for å lære deg opp i hvordan du handler varer med mobiltelefonen. Belønningen du fikk for dette var kr. 25,- satt inn på Mobilhandel-kontoen din slik at du kunne prøve det ut i praksis.

 

Gjett hva folkene som var på Quarten forteller til venner og kjente når de kommer hjem? Jo da, de briefer med mulighetene de har med mobilhandelen. Dermed sprer dette seg, og så har vi en ny trend, og en ny pengemaskin for Telenor.

 

En annen trend som kommer, er mobiltelefoner med innebygget kamera. Nå holder det ikke med å sende en kjedelig SMS melding, nei nå skal det bli obligatorisk å sende med et bilde også. Nokia er allerede på markedet med denne muligheten. Og merk mine ord, dette kommer til å ta helt av.

 

Telenor mobil er faktisk den avdelingen i Telenor som virkelig tjener penger.

 

xDSL er ikke så langt unna, saken er bare den at Telenor må "bare lære" opp de fleste i landet til å skjønne at dette er noe vi bare må ha. ... sa Olga på Spræltutsetra oppe i heia.

Lenke til kommentar

Ja Kjetil, man kan begynne å lure. Jeg tror det er kombinasjonen av smart strategi fra Telenor og vi mennesker som er veldig lett påvirkelige. Selv så har jeg sendt toppen 100 SMS meldinger i løpet av den tiden det har vært tilgjenglig.

 

Nå sporer jeg faretruende inn på et emne som kanskje ikke helt hører hjemme under Topicen, men det får så være.

 

Jeg syntes også at det er helt patetisk av myndighetene å pålegge alle bilister å bruke handsfree, så lenge du har SMS syndromet hengende over deg. Det hjelper så lite med handsfree når folk sitter å chatter mens de kjører bil. Selvfølgelig er mange så drevne at de ikke trenger å se på keyboardet, men det gjelder ikke alle. Jeg tror at flere bilulykker kunne vært unngått dersom man ga f... i å tukle med dette mens man kjører bil.

 

Jeg har noen bekjente som overhode ikke greier å løfte av røret å ringe for og gi en beskjed. De skal på død og liv sende SMS, som jeg boikotter til det fulle. Ikke nødvendigvis for at Teleoperatørene tjener penger, men fordi jeg finner det tungvint å snakke med folk via korte kryptiske meldinger. Jeg kan ikke SMS språket en gang.

 

Mulig jeg er gammeldags, noe som sikkert bekrefter dette, da jeg har hatt mobiltelefon siden 1981. Den gang et fastmontert svært monster som satt i bilen. Jeg fulgt med på utviklingen helt siden da, og ser tendensen til gjøre ungdommen avhengige av tjenestene til teleoperatørene.

 

Det blir som dop, man blir rett og slett avhengig. Som en selvmotsigelse, så kan jeg villig vekk innrømme at jeg er vel en smule "hekta" på Internett, men så lenge jeg har xDSL, så har jeg kontroll på utgiftene.

 

Konklusjonen må bli den at vi mennesker lar oss påvirke av utspekulerte markedsstrateger.

 

Et eksempel på dette er jo noe som veldig mange kjenner til. For noen år siden, så solgte mobiloperatørene telefoner for kr. 1,- med binding i x antall måneder. Det som skjedde var at alle måtte bare ha det. Dette resulterte i at veldig mange i fikset å betale regningene når disse kom og telefonen ble sperret og havnet i en skuff. Dette viste mobiloperatørene ville skje. Så kommer stepp 2. innføringen av ringkontant. Folk børstet støv av "i skuffen telefonene" og kjøpte ringekort til astronomiske summer. Dermed hadde mobiloperatørene oppnådd det de ville, nemlig først å få folk avhengige, for så å få de til å fortsette med en dyrere løsning.

 

Stemmer ikke dette?

 

Denne posten gikk veldig langt utenfor Topic, men jeg tror folk har godt av å lese kalde fakta.

Lenke til kommentar

veslemøy:

joda, dette stemmer vel, litt.............

Man har jo ikke bruk for så mye her i livet:

i gamle dager hadde man jo hest og kjerre, så kom det jo traktorer med hjul av rent jern. Folk ble jo avhengig av dette fordi at det gjorde hverdagen enklere.... så kom det jo bare mer og mer - gummi dekk i stedet for hjern osv.

 

slik har det vært med elektronikk også. Før gikk jo alle nyheter gjennom "jungeltelegrafen".

Mens nå derimot: den ellevte september i fjor fikk jo vi i norge vite om World trade center ulykken like raskt som de som bodde 3 kvartaler unna (nesten).

 

Men problemet med media er jo at det er de som bestemmer hva som er viktig, og ikke vi.

5000 døde i new york er veldig viktig. Men 30 000 døde verden over hver dag er ikke like viktig, nei.

Skjer det i USA, eller om det går ut over amerikanere så er det viktig - de sterkes rett.

 

ehhh, uansett denne diskusjonen dreier seg egentlig om at EU nekter norge å tvinge telenor til å bygge ut ADSL.

er egentlig helt enig med EU, be heller norge om å tvinge telenor til å bygge ut VDSL, da blir alle fornøyde :grin:

 

Mye takket være Dan Hansen dreide tråden inn på ADSL rett eller galt, og telenor vs. markedsøkonomi osv.

 

til de som snakker om telenor, markedsøkonomi, aksjeselskap, avkastning osv. :

har dere ikke glemt noe?

telenor er jo fremdeles litt statseid!

så på nyhetene forrige uke: statsministrene i norge, sverige og finnland hadde jo planer om å slå sammen deres statlige teleselskaper til en telegigant, men telenor fikk ikke være med å leke :smile:

 

uansett fuck telenor, fuck EU, fuck EØS.

La oss satse på at det blir slutt på EØS :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-06 22:31, synfault skrev:

Quote:


Den 2002-07-03 00:04, sumptrollet skrev:

Quote:


Den 2002-07-02 17:13, Espen_^ skrev:

Jeg ser d er noen stk som sier d blir så SVIN DYRT hvis de skal strekke fiberkabel over hele landet Kan noen si meg hva de betaler pr meter for fiber ?


 

Sikkert ikke så SVINAKTIG mye, men det er ikke fiberen som koster penger, men gravingen. Jeg har hørt estimatet 1000kr pr meter hvis man må rive opp asfalt og asfaltere oppå igjen.

 

Yep, men mesteparten av landet er ikke asfaltert, så utenfor byene ligger prisen ca. rundt 250,-/m

Selvfølgelig avhengig av mange ting, men det var dette de kom fram til her på en 5 mils kabel eller så.

 

HERREGUD DET ER DA ASFALT UTENFOR BYENE! (!!!)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-06 21:45, Tresprit skrev:

jeg drev å leste litt på en del av innleggene her og ble så j*vli provosert at jeg ikke gidda å lese ferdig de to siste sidene. Jeg gir en stor F i om noen kommer til å lese dette innlegget. De som snakker om at norge er verdens rikeste land, men at det ikke vises - følger dere ikke med? se på alle budsjett overskridelsene og misbruken av penger innen offentlig sektor. Vi har jo f***** ta meg større statsbudsjett enn sveriges statsgjeld (og den er visstnok stor). I stedet for å bygge en ny opera som kommende generasjoner gir fa** i så burde de j***** politikerne få opp øynene (selv om de ikke så sannheten om den bet de i RÆVA!) og tenke mer på det norske folk enn den j***** minoriteten av folk som vil gå på opera i bjørvika. Men nei da, på toppen sitter staten sammen med Telehor og Stazibygg, statens dårlige veier vesen og spinker og sparer, på alt annet enn det majoriteten av folket vil ha! (bla. bredbånd)



hmmmmm..... nå har jeg vel provosert mange tenker jeg - so be it.


Vi har ikke bruk for en ***** opera, eller høyere rente, eller skoler som er så falleferdige at hvis ikke det fantes en og annen rolig elev i klassene så ville de dette sammen.


Se på dette landet da! Et av verdens rikeste, men vi bygger nu flyplasss på gardermoen av alle steder.

Det nye riskhospitalet (eller hva det nå var) hadde lekkasjer i taket (rett over intensiven) - et godt bevis på norges velstand, ikke sant?


Norge: et eksemplarisk eksempel på byråkrati, dårlig planlegging, politikere med sparedilla, banksfjefer som setter opp renta fordi krona er for sterk, budsjettoverskridelser, diktatur, høye avgifter, høye priser og gudene vet hva (glad jeg er ateist).

fritt land?

Norges "øverste" representant/leder; kongen kan jo ikke engang velge sin egen religion/livssyn.

Halve regjeringen må være medlemmer av kirken, og alle elever må følge med i KRL timene (ikke fullt fritak med alternativ undervisning) (dette ble vel litt vel off topic, men er man provosert er man provosert)


 

Fin beskrivelse av Norge :smile: (seriøst)

Lenke til kommentar

Dan, dette her er surr. NGT leverer riktignok 8mbit, men til en ganske syk pris. I usa får du 3mbit/3mbit il 30$ på måned. Telenor bør bygge ut, de har penger, men ønsker å tappe så mye som mulig av eksisterende ISDN kunder. Egentlig burde de ha lansert vdsl for lenge siden.

Lenke til kommentar

Herregud som folk klager. Vi lever i et herlig land. Ikke misforstå, mye kunne vært gjort bedre, det er mange som ikke har det bra, men relativt sett. Det at vi har litt skatter og avgifter er faktisk med på å opprettholde Norge som et godt land. Det har noe med solidaritet å gjøre. Settes det lavere skatter, går dette raskt ut over de som tjener minst gjennom et dårligere velferdstilbud. Når det gjelder "kommunistland"-påstandene, er sannheten er at en viss regulering av markedet er det beste for alle parter. Se på USA, hvordan det helt frie markedet ikke nødvendigvis kommer forbrukere og selskap til gode. Prisene har ikke sunket på telefontjenester etter at telemonopol forsvant. Og WorldCom er bare det siste eksempelet på at ikke markedet automatisk vil generere mange likeverdige partnere, men at selskap slår seg sammen, blir større og større- i WorldComs tilfelle med uheldig utgang for selskap, her i Norge i SAS/Braathens tilfelle med uheldig utgang for kunde og ansatt.

 

Men nok om det.

Det jeg egentlig skulle si var noe jeg vet veldig lite om, så det er mulig jeg tar helt feil, men la gå. TV2 og NRK planlegger å bygge ut et digitalt bakkenett som skal nå 100% av befolkningen. Dette vet jeg altså ikke mye om hvordan skjer i praksis, men hvis de skal grave kabler, hvorfor ikke legge inn andre typer kabler i samme slengen? Det kunne jo være et krav fra myndighetene om å legge til rette for dette for å få bakkenettsskonsesjon.

Lenke til kommentar

@NoB: HAr jobbet endel innen Statens vegvesen som vikar og gjort utallige gravejobber av blant annet gatelykter og strøm kabler, og vi la ned trekkerør for framtidige kabler, dvs rør som bedrifter/statlige kan bruke hvis de vil legge kabler uten å måtte grave opp igjen.

Hvis det nå skjer at NRK og Tv2 ikke legger ned trekkerør for framtiden så skal jeg personlig stå naken utenfor NRK bygget med et skilt: "DUM", og jeg er ikke den som er dum i mils omkrets der selvom jeg står naken, fordi det ville vært utrolige dårlig planlegging/ressurssløsing om det skulle skjedd, MEN man kjenner jo til statens verk og underverker så det kan jo hende at det blir et tilfelle at dem ikke gjør det.

 

 

Jeg sitter hjemme med 56k modem og på jobben en 6mbit linje og savner utbygging av xDSl som en gærning, hvorfor dem ikke har byggd ut sentralen der jeg bor er ufattelig, her har dem tilgang til ca 2000 husstander rett i nærheten, tettsted utenfor en by, og jeg klør meg enda hardere i hodet av planlegginga til Telenor.

 

 

Forresten enig med Veslemøy og Tresprit.

Men vil ikke si at vi har det så innmari vondt her i Norge, skal ikke klage.

Men vi kunne hatt det bedre med lurere planlegging av skattepengene, budsjettsprekk og dårlig fordeling av penga er jo standard prosedyre på stortinget.

 

 

Mvh

 

Boza

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 12:37, NuB skrev:

Herregud som folk klager. Vi lever i et herlig land. Ikke misforstå, mye kunne vært gjort bedre, det er mange som ikke har det bra, men relativt sett. Det at vi har litt skatter og avgifter er faktisk med på å opprettholde Norge som et godt land. Det har noe med solidaritet å gjøre. Settes det lavere skatter, går dette raskt ut over de som tjener minst gjennom et dårligere velferdstilbud.



 

 

hmm?

er det ikke de som tjener minst som har det dårligste tilbudet da? Det er jo de som får mest skatt. De med penger opp til halsen betaler jo egentlig ikke noe sammenlignet.

Nei, norge er ikke et kommunistland: hvorfor?: kommunbistlandene hadde jo faktisk et skole- og helsevesen som fungerte.

 

Tresprit

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 18:06, King_mephisto skrev:

glad for å bo i oslo nå ass... HAR BREDBÅND JEG!!! 1024/768kb!!! NGT!


 

ikke skryt, ellers får du hele nabolaget mitt etter deg :grin:

 

Vel, på tide å forberede seg på jaktsesongen, her ute bruker vi å skyte på alt som det står telenor på og beveger seg :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...