Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

EU stopper bredbånd


Anbefalte innlegg

Så langt jeg kan skjønne Dan Hansens logikk, så må vi vel nå stenge veiene for annet enn buss, laste- og varebiler. De er jo de eneste som *må* kjøre på veiene.

 

Og bussene, vare- og lastebilene må selvfølgelig betale sin (forhøyede) andel av hva det koster å holde veiene, og hvis det betyr at det blir for dyrt til at man vil klare å vedlikeholde veiene i tynt befolkede distriktene, så too bad. Det finnes da båter.....

 

Er ellers enig i at det var et gigantisk, politisk feilgrep å overlate nasjonal-arven (det nedgravde kobberet og annen infrastruktur) til et privatisert selskap. Driften kan privatiseres, men eierskapet til infrastrukturen i et land hvor det ikke er naturmessige og demografiske forutsetninger for konkurrerende infrastrukture, bør ligge hos fellesskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor hadde i fjor, som de fleste andre år, et ulovlig stort overskudd. Dette blant annet på telnettet som de fortsatt har monopol på. Dette telenettett har Det Norske Folk betalt overpris for å bruke i en årrekke, og nå melker Telenor dette monopolområdet for enda mer penger så de kan bruke overskuddet til å utkonkurrere de stakkarene som er avhengige av å leie linjenettet deres for å tilby sine egne tjenester.

Da Telenor ble AS skulle de aldri fått lov å beholde linjenettet som en del av selskepet, men skilt det ut i et eget "non-profit" selskap som skulle leid ut linjene til alle tjenestetilbydere til lik pris, da først hadde konkurransen blitt fair.

Nå er det slik at ingen selskaper kan tilby ADSL og lignende før Telenor finner det for godt å bygge ut sentralene.

Jeg synes ikke det er for my å pålegge Telenor å bruke noen av sine _ulovlig_ tjente penger på ADSL utbygging.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 22:27, Dan Hansen skrev:

Greit nok.


Bredbånd blir 90% brukt av prisjagende sutremikler som ikke gjør annet enn å misbruke båndbredden til å laste ned piratkopier og annet dritt.


Bredbånd burde kun selges til profesjonelle brukere på linje med *.no domener.


 

He? You must be kidding!

 

Jeg har bredbånd, er ikke "profesjonell" bruker men laster heller ikke ned "piratkopier og annet dritt". Jeg kunne ikke tenke meg å gå tilbake til ISDN eller, skrekk og gru... modem. Hvorfor? La meg forklare hva bredbånd er bra til, Dan Hansen.

 

-Surfe så lenge du vil uten å tenke på tellerskritt.

-Hente informasjon til oppaver eller til "personlig bruk" uten å være redd for at det koster mer enn det smaker.

-Slippe å hente mail, logge av, skrive alle mailene, logge på igjen.

-Hente ned oppgraderinger til programmer og anti-virus software mye raskere.

-Spille over internett med bra ping og uten tellerskritt.

-Lage hjemmeside mens man er oppkoblet hele tiden er jo en fordel.

-Lettere og enklere å kommunisere med andre (være på dette forumet mye lengre og skrive mange flere innlegg uten å betale mer).

 

Og mange mange andre grunner jeg ikke kommer på akkurat nå.

 

Du er bare sjalu på oss som har bredbånd du. Greit nok det, men la oss ha bredbåndet vårt i fred uten at du skal begynne å kritisere oss, kalle oss "prisjagende sutremiker" og beskylde oss for å laste ned piratkopier og "dritt".

 

Tenk litt før du skriver neste gang... det er vanligvis en fordel.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 16:17, Kjetil Lura skrev:

Xvani

Feil de bruker telenor sine ledninger og sentraler,det er telenor som er eier av fiber kablene i norge,ikke alle da men nesten alt.

Kjetil


 

Feil, telenor eier kobbernettet i norge, sikkert endel fiber også, men ikke den største prosenten.

 

Over til de i distriktene som sutrer å klager, dere sier det ligger fiber "rett borti gata" og at dere i tillegg maser på telenor.

Det vi gjore på den lille pisseplassen jeg bodder på, som også var uten adsl/kabel var å leie plass på den fibern som lå rett borti gata å satt opp ei antenne og tilbydde trådløst nett til private og bedrifter, funka kjempefint og litt penger var det også i det.

 

Så mitt poeng er at: gjør noe med det for svarte, ikke sitt her å grin om ikke telehor vil bygge ut bredband der du bor.

 

"livet er fullt av muligheter Stig Helmer" :grin:

Lenke til kommentar

Jeg ser d er noen stk som sier d blir så SVIN DYRT hvis de skal strekke fiberkabel over hele landet Kan noen si meg hva de betaler pr meter for fiber ?

 

_________________

MSI K7T 266 PRO2-RU

AMD XP 1800

MSI Geforce 2 TI 200 64 DDR

2*256 MB DDR 2100

2*40 GB WD raid 0

Asus CRW-4012A

Philips DVD+RW 208

Win 2000 Pro

 

[ Denne Melding var redigert av: Espen_^ på 2002-07-02 17:17 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-02 11:23, Afseth skrev:

Quote:


He? You must be kidding!


Jeg har bredbånd, er ikke "profesjonell" bruker men laster heller ikke ned "piratkopier og annet dritt". Jeg kunne ikke tenke meg å gå tilbake til ISDN eller, skrekk og gru... modem. Hvorfor? La meg forklare hva bredbånd er bra til, Dan Hansen.


-Surfe så lenge du vil uten å tenke på tellerskritt.

-Hente informasjon til oppaver eller til "personlig bruk" uten å være redd for at det koster mer enn det smaker.

-Slippe å hente mail, logge av, skrive alle mailene, logge på igjen.

-Hente ned oppgraderinger til programmer og anti-virus software mye raskere.

-Spille over internett med bra ping og uten tellerskritt.

-Lage hjemmeside mens man er oppkoblet hele tiden er jo en fordel.

-Lettere og enklere å kommunisere med andre (være på dette forumet mye lengre og skrive mange flere innlegg uten å betale mer).


Og mange mange andre grunner jeg ikke kommer på akkurat nå.


Du er bare sjalu på oss som har bredbånd du. Greit nok det, men la oss ha bredbåndet vårt i fred uten at du skal begynne å kritisere oss, kalle oss "prisjagende sutremiker" og beskylde oss for å laste ned piratkopier og "dritt".


Tenk litt før du skriver neste gang... det er vanligvis en fordel.



 

Har du ikke tenkt over at selv om kanskje ikke du laster ned warez 24/7, så finnes det MANGE andre som bruker fastlinjene sine kun til det...

 

Og jo, mange av dere som adsl/kabel/whatever ER noen "prisjagende sutremikler".

 

Tenk litt før du skriver neste gang... det er vanligvis en fordel.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: selters på 2002-07-02 23:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 16:52, Booth skrev:

Quote:


Den 2002-07-02 16:17, Kjetil Lura skrev:

Xvani

Feil de bruker telenor sine ledninger og sentraler,det er telenor som er eier av fiber kablene i norge,ikke alle da men nesten alt.

Kjetil


 

Det vi gjore på den lille pisseplassen jeg bodder på, som også var uten adsl/kabel var å leie plass på den fibern som lå rett borti gata å satt opp ei antenne og tilbydde trådløst nett til private og bedrifter, funka kjempefint og litt penger var det også i det.

 

Så mitt poeng er at: gjør noe med det for svarte, ikke sitt her å grin om ikke telehor vil bygge ut bredband der du bor.

 

"livet er fullt av muligheter Stig Helmer"
:grin:

 

Det var nok du som leide på plass på fiberen og satte opp antenna ja... Sansynligvis hadde du nada med det å gjøre...

 

For å gjøre noe trengs det resurser, og hvis man ikke har resurser, hva gjør man da?

 

Å si at vi "sitter og griner når det faktisk er muligheter" fordi telehor ikke bygger ut no shit der vi bor er like dumt som å si at alle de som er født i U-land har selv skylda for at de er fattige.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 17:13, Espen_^ skrev:

Jeg ser d er noen stk som sier d blir så SVIN DYRT hvis de skal strekke fiberkabel over hele landet Kan noen si meg hva de betaler pr meter for fiber ?


 

Sikkert ikke så SVINAKTIG mye, men det er ikke fiberen som koster penger, men gravingen. Jeg har hørt estimatet 1000kr pr meter hvis man må rive opp asfalt og asfaltere oppå igjen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 04:42, sumptrollet skrev:

Quote:


Du synes du betaler alt for mye for Telenor ADSL ja...(latterlig)


Å bygge ut noen (500) ADSL sentraler hadde kostet den Norske stat 500 millioner kroner, det er **** ikke mye når man tenker på at 1/3 av statsbudsjettet går til trygd/stipend/dagpenger/etc.


 

1. Nei, jeg skrev at jeg syntes at jeg betalte for mye for å RINGE.

 

2. Hvor får du tallet 500 fra? Jeg har sett skrevet at for å utbygge adsl til hele landet må man bygge ut 4000 punkter, siden telenor påstår at 52% av landet er utbygget, kan man regne med at de er de de dårligste og minst brukte sentralene som ikke er utbygd.

 

Dessuten: Hvor kommer tallet 1mill pr sentral fra?

 

Jeg har aldri ment at det skal bygges ut over HELE landet, jeg mener at det bør bygges ut i tettstedene, ikke bare i byene (og noen få andre plasser).

 

1 mill pr sentral fikk jeg fra NextGenTel som hadde planer om å tilby adsl der jeg bor, men jeg vet ikke helt hva det ble til.

 

[ Denne Melding var redigert av: selters på 2002-07-03 00:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 23:58, selters skrev:

Quote:


Den 2002-07-02 16:52, Booth skrev:

Quote:


Den 2002-07-02 16:17, Kjetil Lura skrev:

Xvani

Feil de bruker telenor sine ledninger og sentraler,det er telenor som er eier av fiber kablene i norge,ikke alle da men nesten alt.

Kjetil


 

Det vi gjore på den lille pisseplassen jeg bodder på, som også var uten adsl/kabel var å leie plass på den fibern som lå rett borti gata å satt opp ei antenne og tilbydde trådløst nett til private og bedrifter, funka kjempefint og litt penger var det også i det.

 

Så mitt poeng er at: gjør noe med det for svarte, ikke sitt her å grin om ikke telehor vil bygge ut bredband der du bor.

 

"livet er fullt av muligheter Stig Helmer"
:grin:

 

Det var nok du som leide på plass på fiberen og satte opp antenna ja... Sansynligvis hadde du nada med det å gjøre...

 

For å gjøre noe trengs det resurser, og hvis man ikke har resurser, hva gjør man da?

 

Å si at vi "sitter og griner når det faktisk er muligheter" fordi telehor ikke bygger ut no shit der vi bor er like dumt som å si at alle de som er født i U-land har selv skylda for at de er fattige.

 

Heh, det er da ikke vanskelig en plass, det første du gjør er å foreta en markedsundersøkelse, sjekke hvor mange bedrifter og privatpersoner som faktisk er intresert i bredband, så regne ut å se om det faktisk er mulig å få utgifter inntekter til å gå opp.

Poenget mitt var egentlig bare at det er fullt mulig å løse problemer selv, sitte å vente på telenor løser ingenting gjør det vel?

 

Å sammenligne Norge med et Uland blir jo helt teit, i u-land er det null kapital og mer eller mindre umulig å få gjort noe, men i et rikt land som norge med masse kapital er slikt egentlig ikke noe problem.

 

Men jeg skjønner jo at du ikke har bredband med den holdninga der.

Lenke til kommentar

--------------------------------------

Den 2002-06-30 22:27, Dan Hansen skrev:

 

Bredbånd burde kun selges til profesjonelle brukere på linje med *.no domener.

 

---------------------------------------

 

Eg har *.no domene og eg er ikkje profesj.

ALLE kan få *.no domene Det er enkelt.....

gjør som eg.... send inn ein søknad til brønøysundsregisteret om at du skal starte eit enkeltmansforetak. du skal f.eks. selge utslitte tusjer.... spiller ingen rolle hva du skriver....

 

Det koster ingenting og starte eit enkeltmansforetak og det kommer heller ikkje til og koste deg noe sålenge du ikkje selger noe heller.... da får du eit ORG. nommer og wolla.... du kan få no domene....

Lenke til kommentar

Quote:


Poenget mitt var egentlig bare at det er fullt mulig å løse problemer selv, sitte å vente på telenor løser ingenting gjør det vel?


Å sammenligne Norge med et Uland blir jo helt teit, i u-land er det null kapital og mer eller mindre umulig å få gjort noe, men i et rikt land som norge med masse kapital er slikt egentlig ikke noe problem.


Men jeg skjønner jo at du ikke har bredband med den holdninga der.


 

I teorien er det jo mulig å løse problemer selv, men det er ikke helt tiden det lar seg gjøre i praksis.

 

Og som sagt, jeg tviler på at det var du selv som gjorde alt dette, det eneste du gjorde var å bestille et abonnement til deg selv.

 

Det at jeg ikke har bredbånd har vel ingenting med holdningen min å gjøre, det har noe med den norske stat å gjøre.

 

[ Denne Melding var redigert av: selters på 2002-07-05 03:45 ]

Lenke til kommentar

jeg drev å leste litt på en del av innleggene her og ble så j*vli provosert at jeg ikke gidda å lese ferdig de to siste sidene. Jeg gir en stor F i om noen kommer til å lese dette innlegget. De som snakker om at norge er verdens rikeste land, men at det ikke vises - følger dere ikke med? se på alle budsjett overskridelsene og misbruken av penger innen offentlig sektor. Vi har jo f***** ta meg større statsbudsjett enn sveriges statsgjeld (og den er visstnok stor). I stedet for å bygge en ny opera som kommende generasjoner gir fa** i så burde de j***** politikerne få opp øynene (selv om de ikke så sannheten om den bet de i RÆVA!) og tenke mer på det norske folk enn den j***** minoriteten av folk som vil gå på opera i bjørvika. Men nei da, på toppen sitter staten sammen med Telehor og Stazibygg, statens dårlige veier vesen og spinker og sparer, på alt annet enn det majoriteten av folket vil ha! (bla. bredbånd)

 

 

hmmmmm..... nå har jeg vel provosert mange tenker jeg - so be it.

 

Vi har ikke bruk for en ***** opera, eller høyere rente, eller skoler som er så falleferdige at hvis ikke det fantes en og annen rolig elev i klassene så ville de dette sammen.

 

Se på dette landet da! Et av verdens rikeste, men vi bygger nu flyplasss på gardermoen av alle steder.

Det nye riskhospitalet (eller hva det nå var) hadde lekkasjer i taket (rett over intensiven) - et godt bevis på norges velstand, ikke sant?

 

Norge: et eksemplarisk eksempel på byråkrati, dårlig planlegging, politikere med sparedilla, banksfjefer som setter opp renta fordi krona er for sterk, budsjettoverskridelser, diktatur, høye avgifter, høye priser og gudene vet hva (glad jeg er ateist).

fritt land?

Norges "øverste" representant/leder; kongen kan jo ikke engang velge sin egen religion/livssyn.

Halve regjeringen må være medlemmer av kirken, og alle elever må følge med i KRL timene (ikke fullt fritak med alternativ undervisning) (dette ble vel litt vel off topic, men er man provosert er man provosert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...