Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

EU stopper bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morn..

 

Noen som har fått med seg at Telenor er blitt et akjselskap ?

Ergo, de kan ikke bare bygge ut i "hytt og pine".

Seff. vil de tjene inn penger for det de har bygd ut før de kommer med noe nytt, akkurat som Microsoft gjør med sitt nye OS "Longhorn".

Dere vet at Staten eier 77,66% av Telenor sine akjser..

 

uGn

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-06-30 23:07, Dan Hansen skrev:


>Alt dette koster, men ingen vil betale for det. Straks noe >koster over kr 3-400,- pr mnd da er det "ran" og "svindel" >osv. Selv om brukeren gjerne laster ned ting og tang for >

>verdier langt over disse beløpene.


Enig :smile:. Folk ønsker seg 52mbit vdsl inn i pcen til 329 kr/md.

Uten å forstå at infrastrukturen bak faktisk koster endel penger, og at å dra ned over 100GB med skrap i måneden koster vesentlig mer for ispen enn noen få hunderlapper.



Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 01:58, sub1343 skrev:


Hvorfor satser de ikke mer på satelitt og trådløst vist det er så vanskelig og trekke kabler da?

Jeg har trådløst og det er raskt som bare det



 

Satelitt internett suger. Satelitt er ikke lagd for å pushe internett, men TV/telefon ol, hvor en latency på 500 ms sek ikke spiller noen rolle. Sjekk f.eks denne tracerouten:

 

3 trd-gw.uninett.no (128.39.0.250) [AS224] (13.1 ms/15.6 ms(+-9.0 ms)/17.5 ms) 3/3 (100.00%)

4 trdS-gw.uninett.no (158.38.0.227) [AS224] (13.6 ms/15.7 ms(+-9.1 ms)/16.9 ms) 3/3 (100.00%)

5 trd-gw6.uninett.no (158.38.0.170) [AS224] (14.0 ms/16.1 ms(+-9.3 ms)/17.4 ms) 3/3 (100.00%)

6 158.38.21.100 (158.38.21.100) [AS224] (610.4 ms/615.5 ms(+-355.3 ms)/624.0 ms) 3/3 (100.00%)

 

Det 6. hoppet er på Svalbard, og etter hva jeg vet bruker Uninett satelitt på det hoppet. Som du ser så stiger plutselig rtt fra akseptable 14 til 610 ms. Forøvrig er satelitt dyrt, og på alle måter en klønete internettoppkobling. Trådløst er en mye bedre løsning, men et land fullt av bakkar og berg er ikke akkurat velegnet til det heller. Men trådløst nett er jo i stadig utvikling, så jeg har tro på at det kommer noe brukbart en vakker dag.

 

[ Denne Melding var redigert av: sumptrollet på 2002-07-01 03:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 02:52, uGn skrev:

Morn..


Noen som har fått med seg at Telenor er blitt et akjselskap ?

Ergo, de kan ikke bare bygge ut i "hytt og pine".

Seff. vil de tjene inn penger for det de har bygd ut før de kommer med noe nytt, akkurat som Microsoft gjør med sitt nye OS "Longhorn".

Dere vet at Staten eier 77,66% av Telenor sine akjser..


uGn



 

Uhm, er ikke Bill Gates, verdens rikeste mann eier av Microsoft/fyren med flest aksjeprosent i selskapet? (Eksempel på at de IKKE trenger å tjene penger før de kommer med noe nytt)

Og staten eier jo 77,66% av Telenor, og staten har nok av penger å bruke på å bygge ut bredbånd til folket, og Telenor tjener som bare det nå, men en sikker ting er at de blir å tjene mindre etter de er ferdig med bredbånd siden det ikke går på tellerskritt lenger...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 03:02, sumptrollet skrev:


Satelitt internett suger. Satelitt er ikke lagd for å pushe internett, men TV/telefon ol, hvor en latency på 500 ms sek ikke spiller noen rolle. Sjekk f.eks denne tracerouten:


Ønsker egentlig ikke å reklamere for dette prosjektet siden Billy Boy visstnok er ganske sentral, men allikevel:

 

Teledesic er et prosjekt som går ut på å konstruere et gigantisk nett av lavtflyvende satelitter som sammen dekker hele jorden. Vanlige satelitter er geostasjonære og befinner seg i 36,000 km høyde, mens Teledesic-satelittene kun er på 700 km, noe som burde bety atskillig lavere forsinkelse.

 

Om dette blir noe av er jo en annen sak, Boing trakk seg fra prosjektet hvis jeg husker riktig, og jeg vet ikke hvor langt de har klart å komme.

Lenke til kommentar

Quote:



Og staten eier jo 77,66% av Telenor, og staten har nok av penger å bruke på å bygge ut bredbånd til folket, og Telenor tjener som bare det nå, men en sikker ting er at de blir å tjene mindre etter de er ferdig med bredbånd siden det ikke går på tellerskritt lenger...


 

Jeg er mer keen på at Post og teledirektoratet skal piske Telenor litt, sånn at prisene på å ringe skal bli mer anstendige. Å bruke oljefonet på å bygge ut "bredbånd" er jo bare teit, er en massevis av mer fornuftige ting å bruke pengene på. Tenk deg om 90år, når oljefondet er tomt så står man og banner over ididotene som brukte opp oljefondet på å bygge ut infrastruktur til alle mulige småsteder.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 23:07, Dan Hansen skrev:


Og nei, jeg har aldri lastet ned 3 stk 650MB Linux eller noe som helst annet for den saks skyld - ene og alene fordi jeg ikke har hatt bruk for det. Og det tør jeg nesten vedde på at ingen andre her inne har heller. De som laster ned tusenvis av MB gjør det mer eller mindre på hobbybasis fordi de har
lyst
ikke fordi det er nødvendig.


Hvor mye var det du vedda igjen? :razz:

 

Ja, jeg har lasta ned endel GB med Linux-distroer og annet stæsj.

 

Ja, jeg trenger det til flere ting, bla. studier.

Lenke til kommentar

Prisene til telenor er svindel? Hva er det for no? Og når ble det en menneskerett med bredbånd?

 

Lenger oppe ble det nevnt en del om hvorvidt internetbruken til alle disse små sutrene som syns 400 kr for adsl er svindel (get a life :) var hobbybruk eller ikke. Det er vell ganske klart at alle dere som sutrer og klager over prisen er "hobbybrukere" av internet.

Er man ikke hobbybruker så er man enten student (må jo nesten få sutre litt over priser når man er student) eller bruker nettet i jobbsituasjon.

Er man avhengig av nett pga jobb så blir nettet betalt av jobben, ergo man klager ikke på prisen.

 

Æsj. Dette ble bare møl. Altfor tidlig på morgenen. Uansett. Til alle deg som klager over prisene: prøv å åpne opp gluggene og se litt lenger enn din egen nese.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 22:32, Dan Hansen skrev:

Fritt land?


Hvorfor vil da 99% av alle ADSL kundene representert her på forumet at staten skal gå inn og
bestemme
at bredbånd skal bygges ut i samtlige sentraler
uten
at det skal koste noe?


Hvis det er et fritt land står vel Telenor og alle de andre utbyderne fritt til selv å bestemme prisen og hvor de ønsker å bygge ut.


Eller ...?


 

 

 

Du får oppgaven med å laste ned Linuxdistribusjonenene for meg for du har jo så breidt et bånd og er stjernekunde hos Telenor.

 

Videre så er det feil i fra statens side å la Telenor få hånd om fastnettet(kobberen).Da skulle vel Telenor fått en annen konkurannse fra de andre aktørene.Telenor er og blir et forbanna monopol.

 

Jeg er heller ikke av den oppfatningen at staten skal betale utbyggningen.Men det blir vel som at de som bor i Oslo skal betale utbyggningen i Bjørvika,for det er vel de som kommer til å bruke den mest.

 

Og så for å sette det på spissen husker vel du at det er distriktene(Olje&Fiske)som bidrar mest til feleskassa.Og en annen ting så er det vel urettferdig at det er bare enkelte som skal få varen.Jeg kan godt betale for hvert minutt som jeg bruker internett.

 

Ha en god dag da Dan!!!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 03:15, sumptrollet skrev:


Jeg er mer keen på at Post og teledirektoratet skal piske Telenor litt, sånn at prisene på å ringe skal bli mer anstendige. Å bruke oljefonet på å bygge ut "bredbånd" er jo bare teit, er en massevis av mer fornuftige ting å bruke pengene på. Tenk deg om 90år, når oljefondet er tomt så står man og banner over ididotene som brukte opp oljefondet på å bygge ut infrastruktur til alle mulige småsteder.


 

Du synes du betaler alt for mye for Telenor ADSL ja...(latterlig)

 

Å bygge ut noen (500) ADSL sentraler hadde kostet den Norske stat 500 millioner kroner, det er **** ikke mye når man tenker på at 1/3 av statsbudsjettet går til trygd/stipend/dagpenger/etc.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 07:32, Dan Hansen skrev:

"...Tenk deg om 90år, når oljefondet er tomt så står man og banner over ididotene som brukte opp oljefondet på å bygge ut infrastruktur til alle mulige småsteder..."


Enig, og da er det plutselig bredbåndene som må finansiere Kongeriket Norge. Og til hvilken pris?


 

9-10 dager oljeinntekter = 1 års statsbudsjett.

 

Hvor mye koster bredbåndsutbygginga? Max 1-2x statsbudsjett. Dvs. mellom 3 og 20 dager oljeinntekter.

 

Tenk litt på det.

Lenke til kommentar

Hva i all verden er det dere snakker om? Staten bestemmer da selvfølgelig hvor det skal bygges ut. TELENOR ER STATSEID (eller????)

 

Mulig jeg er gammal eller no, men det tviler jeg på. Forrige gang jeg sjekka var de ihvertfall stats eid.

 

NGT på sin side, bygger ut hvor de vil =)

Lenke til kommentar

Quote:


Du synes du betaler alt for mye for Telenor ADSL ja...(latterlig)


Å bygge ut noen (500) ADSL sentraler hadde kostet den Norske stat 500 millioner kroner, det er **** ikke mye når man tenker på at 1/3 av statsbudsjettet går til trygd/stipend/dagpenger/etc.


 

1. Nei, jeg skrev at jeg syntes at jeg betalte for mye for å RINGE.

 

2. Hvor får du tallet 500 fra? Jeg har sett skrevet at for å utbygge adsl til hele landet må man bygge ut 4000 punkter, siden telenor påstår at 52% av landet er utbygget, kan man regne med at de er de de dårligste og minst brukte sentralene som ikke er utbygd.

 

Dessuten: Hvor kommer tallet 1mill pr sentral fra?

Det er såvidt jeg vet sentraler i Norge som fremdeles ikke har fiber tilknytning, å begynne å legge fiber til alle disse kommer til å bli svindyrt. Dessuten må Telenor isåfall kjøpe enda mer dyr utenlandsbåndbredde.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 03:09, Xvani skrev:

Hva i all verden er det dere snakker om? Staten bestemmer da selvfølgelig hvor det skal bygges ut. TELENOR ER STATSEID (eller????)


Mulig jeg er gammal eller no, men det tviler jeg på. Forrige gang jeg sjekka var de ihvertfall stats eid.


 

Telenor er et statseid aksjeselskap. Som de fleste andre aksjeselskaper prøver de å tjene mest mulig penger, noe de klarer utmerket.

 

Quote:



NGT på sin side, bygger ut hvor de vil =)



 

Selvsagt, det kan alle gjøre etter at telemonopolet forsvant. Det er kanskje en grunn til at NGT ikke gidder å bygge ut ADSL til hele landet, jeg har en mistanke om at de tror at inntjeningen kontra utgiftene kommer til å bli dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg tror cluet her ikke er prisen, men tilgjengeligheten. Der hvor jeg bor er det ikke lenge siden ADSL ble tilgjengelig for privat brukere. Fiber har allerede vært et tilbud til samtlige bedrifter i rundt to-tre år. Kabler og nett ligger nedgravd i de fleste boligstrøk, men er ikke tilgjengelig til privatpersoner på grunn av at telenor mener det ikke er lønnsomt...

 

...koster det så sabla mye å koble opp privat kunder på fiberlinja da?! Den ligger jo i jorda like uttafor husene!! Kommunen har pusha telenor i over et år for å gi private annledningen til oppkobling. Fortsatt sitter Telenor på fiberen og blånekter.

 

En annen sak er i utkanten, der et konkurerende selskap la opp fiber for å tilby de lokale bedriftene. Desverre gikk selskapet konkurs like før bedriftene fikk koblet seg på. Husker jeg riktig så ble kablene kjøpt opp av telenor, dette er et halvt år siden. Bedrifter og kommunen har søkt om å få koble seg til linjen men har blitt nektet...

 

Dette er selvsagt svært frustrerende for de aktuelle bedriftene, og til ergelse for oss private.

 

Jeg kan godt se fordelen med å ikke tilby fiber til private (tjene penger på "billigere" og mer lønnsome tjenester), men det er sabla frustrerende når kabelen ligger i jorda.

 

...og ikke kom å si at privatkunder kan nøye seg med det de har. Har de behov for raskere linjer burde de ha et tilbudet om det. Det er for jævlig å måtte flytte til et "større" sted bare for å få tilgang til et overkommelig nett!

Lenke til kommentar

sumptrollet og Dan Hansen, dere bor nok på en plass med bredbåndtilknytning ? Eller ? Uansett, dere provoserer ugrunnet. Selvsagt skal hele Norges rike ha like muligheter for industri og for "profesjonell" bruk av bredbåndlinjer. Poenget er, har du en skikkelig linje kan du starte opp dette hvor som helst og støtte opp innunder økonomien til utkantkommuner som sliter med små bevillninger.

 

Det virker som vi er begynt en slags krig mellom byene og distriktene og distriktene er dømt til å tape fordi politikerene bor i byer (stort sett).

Dette er jo noe så til de grader skummelt, det bidrar bare til at klasseskillene øker. Jeg tenker ikke bare på "bredbånd" nå.

 

Pris er greit nok, jeg hadde glatt betalt 800 kr. måneden for en fast 256 kb linje. for nå betaler jeg 500 i måneden for en 6 timer pr dag 64kbit ISDN løsning. Jeg er egentlig litt lei av folk som mener at distriktene syter, for dere som ikke bor der er kanskje ikke klar over hvordan det er å faktisk være 2. prioritert i et samfunn der alle SKAL være like!

 

Jeg ser på som Telenor, nei, staten sin _plikt_ å bygge ut mellom og bred -bånd linjer til hele norge, slik at alle bedrifter har mulighet for å bruke det på et profesjonelt nivå, som du er så opptatt av Dan Hansen. Mange bedrifter får ikke samme konkuransegrunnlag uten å ha en for for rask tilknytning, og da bør i det minste staten gå inn med støtte til disse bedriftene pga. mangel på dette.

 

Det er mitt syn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...