Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

EU stopper bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pokker, pokker, pokker, pokker, pokker, pokker, pokker, pokker, pokker, pokker, pokker, pokker!

 

Kan d sies med mere innlevelse??

 

Åffår skal EU begynne å blande seg inn av alle ting?? Vi er jo ikke medlem engang!!

 

Argh, verden er blodig urettferdig for oss utenfor storbyene... :evil:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 22:27, Dan Hansen skrev:

Greit nok.


Bredbånd blir 90% brukt av prisjagende sutremikler som ikke gjør annet enn å misbruke båndbredden til å laste ned piratkopier og annet dritt.


Bredbånd burde kun selges til profesjonelle brukere på linje med *.no domener.


 

Er du seriøs?

I så fall så burde noen fortelle deg litt om livet og sånn... Vi lever i et fritt land gjør vi ikke?

Lenke til kommentar

Fritt land?

 

Hvorfor vil da 99% av alle ADSL kundene representert her på forumet at staten skal gå inn og bestemme at bredbånd skal bygges ut i samtlige sentraler uten at det skal koste noe?

 

Hvis det er et fritt land står vel Telenor og alle de andre utbyderne fritt til selv å bestemme prisen og hvor de ønsker å bygge ut.

 

Eller ...?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 22:27, Dan Hansen skrev:

Bredbånd blir 90% brukt av prisjagende sutremikler som ikke gjør annet enn å misbruke båndbredden til å laste ned piratkopier og annet dritt.


 

Det du sier er jo forsåvidt sant, men hvorfor skal bare noen av de som vil ha det ha adgang til det?

Lenke til kommentar

Oida, provoserte visst litt nå.

 

Neida, jeg mener det ikke så alvorlig, men poenget mitt er at vi bor i et land hvor det er vrient og kostbart å bygge ut slike tjenester. Å trekke f.eks kabler med nødvendig kvalitet kan være en prøvelse i et land med telehiv, snøfall og tropevarme om hverandre. Å legge en fiberkabel i f.eks Danmark eller de sydlige deler av Sverige hvor grunnen vesentlig består av sand, er ikke det samme som å legge en i fjell og over fjord og vidde her i Norge.

 

Jeg vet at å klargjøre en sentral for xDSL teknologi koster over en kvart million kroner. Videre må leverandøren betale for linjeleie og eventuelt for brukt kapasitet på transkontinentale linjer også.

 

Alt dette koster, men ingen vil betale for det. Straks noe koster over kr 3-400,- pr mnd da er det "ran" og "svindel" osv. Selv om brukeren gjerne laster ned ting og tang for verdier langt over disse beløpene. Det jeg mener er at for å få bygd ut bredbånd i hele landet må vi alle være med å betale for det, ellers må det reguleres på et vis. Selv er jeg av den oppfattelse at bredbånd ikke er en nødvendighet for alle, og de som ønsker å benytte det (også til rent hobbybruk) må finne seg i å betale for det.

 

Det som de store nettleverandørene har gjort feil er å satse på privatmarkedet og ikke det profesjonelle markedet i begynnelsen. Hvis man bevisst gikk på de store forbrukerne ville nettet sakte men sikkert utvidet seg siden disse kundene ikke tenker så mye pris, men mer funksjonalitet. En privat forbruker tenker i første omgang pris, og deretter mer eller mindre forlanger han/hun funksjonalitet. På denne måten hadde nettet blitt finansiert av en kundekrets som er villige til å betale det en tjeneste koster, og etterhvert kunne man åpnet nettet for andre brukere til en lavere kostnad ettersom selve utbyggingen allerede var dekket.

 

Og nei, jeg har aldri lastet ned 3 stk 650MB Linux eller noe som helst annet for den saks skyld - ene og alene fordi jeg ikke har hatt bruk for det. Og det tør jeg nesten vedde på at ingen andre her inne har heller. De som laster ned tusenvis av MB gjør det mer eller mindre på hobbybasis fordi de har lyst ikke fordi det er nødvendig. Og dette understøtter påstanden om kun å tilby bredbånd til profesjonelle (les:bedrifter), fordi de faktisk har en nytterverdi av det og produserer inntekt til seg selv og samfunnet generelt.

 

Nå er imidlertid situasjonen en annen og nettet er allerede der så man får være fornøyd med det man får. Selv husker jeg godt at vi betalte rundt kr 100,- pr time på dagtid og halvparten etter kl 17:00 i telleskritt i tillegg til noe av det samme til ISP'en.

 

Derfor sier jeg man skal slutte å sutre og heller være fornøyd. Hvis Telenor skal kunne holde de prisene de har nå, må de kutte utgiftene, og siden det er bredbånd det er snakk om er det naturlig å begynne der. Lave oppkoblingkostnader forutsetter lave driftsutgifter som igjen betyr mindre utbygging inntil dette regnskapet balanserer. Dette må vi akseptere å leve med en tid fremover.

 

Nå ble det visst litt "off topic" men jeg ble litt revet med her.

 

Ha en fortsatt fin kveld :smile:

Lenke til kommentar

Du provoserer FORTSATT ! du er vel ikke ansatt av Telenor ?!? Telenor driver ikke med salg, men rett å slett plyndring og "snylting". De ser IKKE på langsiktig fortjeneste, men på å tjene inn pengene dem har brukt raskest mulig og da går prisene til H***** ! TeleH*R burde få konkuranse av et annet bredbåndsfirma ! og for alle dere der ute ! ADSL ER IKKE BREDBÅND ! Bredbånd er betegnelsen på en linje som er over 2 MBits !

Lenke til kommentar

Tull og tøys!

 

Har du glemt at Norge er et av verdens rikeste land?

Hvorfor skal da vi ikke bygge ut bredbånd slik at vi kan stå som et godt eksempel for resten av verden? Norge og Telenor har all den teknologien de trenger for å bygge bredbånd, det er ikke så vanskelig som det høres ut. Telenor gidder simpelthen ikke å bygge ut, for de vil først klemme maks mulig penger ut av de de eksisterende kundene før regjeringen legger press på dem. xDSL er fremtiden!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 23:16, D-Xpert skrev:

Tull og tøys!


Har du glemt at Norge er et av verdens rikeste land?


 

Hah, som Nvidia fans sier til Matrox Parhelia: "Det ser bra ut på papiret, men faktisk ytelse er noe annet". Jeg merker ikke noe til at vi er verdens rikeste land. Da kan vi kanskje koste på oss bedre skoler også da? Så slipper jeg å bli gjengrodd med muggsopp fra asbest takplatene. Litt off-topic kanskje :smile:.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 23:07, Dan Hansen skrev:

Oida, provoserte visst litt nå.


Neida, jeg mener det ikke så alvorlig, men poenget mitt er at vi bor i et land hvor det er vrient og kostbart å bygge ut slike tjenester. Å trekke f.eks kabler med nødvendig kvalitet kan være en prøvelse i et land med telehiv, snøfall og tropevarme om hverandre. Å legge en fiberkabel i f.eks Danmark eller de sydlige deler av Sverige hvor grunnen vesentlig består av sand, er ikke det samme som å legge en i fjell og over fjord og vidde her i Norge.


Jeg vet at å klargjøre en sentral for xDSL teknologi koster over en kvart million kroner. Videre må leverandøren betale for linjeleie og eventuelt for brukt kapasitet på transkontinentale linjer også.


Alt dette koster, men ingen vil betale for det. Straks noe koster over kr 3-400,- pr mnd da er det "ran" og "svindel" osv. Selv om brukeren gjerne laster ned ting og tang for verdier langt over disse beløpene. Det jeg mener er at for å få bygd ut bredbånd i hele landet må vi alle være med å betale for det, ellers må det reguleres på et vis. Selv er jeg av den oppfattelse at bredbånd ikke er en
nødvendighet
for alle, og de som ønsker å benytte det (også til rent hobbybruk) må finne seg i å betale for det.


Det som de store nettleverandørene har gjort feil er å satse på privatmarkedet og ikke det profesjonelle markedet i begynnelsen. Hvis man bevisst gikk på de store forbrukerne ville nettet sakte men sikkert utvidet seg siden disse kundene ikke tenker så mye pris, men mer funksjonalitet. En privat forbruker tenker i første omgang pris, og deretter mer eller mindre forlanger han/hun funksjonalitet. På denne måten hadde nettet blitt finansiert av en kundekrets som er villige til å betale det en tjeneste koster, og etterhvert kunne man åpnet nettet for andre brukere til en lavere kostnad ettersom selve utbyggingen allerede var dekket.


Og nei, jeg har aldri lastet ned 3 stk 650MB Linux eller noe som helst annet for den saks skyld - ene og alene fordi jeg ikke har hatt bruk for det. Og det tør jeg nesten vedde på at ingen andre her inne har heller. De som laster ned tusenvis av MB gjør det mer eller mindre på hobbybasis fordi de har
lyst
ikke fordi det er nødvendig. Og dette understøtter påstanden om kun å tilby bredbånd til profesjonelle (les:bedrifter), fordi de faktisk har en nytterverdi av det og produserer inntekt til seg selv og samfunnet generelt.


Nå er imidlertid situasjonen en annen og nettet er allerede der så man får være fornøyd med det man får. Selv husker jeg godt at vi betalte rundt kr 100,- pr time på dagtid og halvparten etter kl 17:00 i telleskritt i tillegg til noe av det samme til ISP'en.


Derfor sier jeg man skal slutte å sutre og heller være fornøyd. Hvis Telenor skal kunne holde de prisene de har nå, må de kutte utgiftene, og siden det er bredbånd det er snakk om er det naturlig å begynne der. Lave oppkoblingkostnader forutsetter lave driftsutgifter som igjen betyr mindre utbygging inntil dette regnskapet balanserer. Dette må vi akseptere å leve med en tid fremover.


Nå ble det visst litt "off topic" men jeg ble litt revet med her.


Ha en fortsatt fin kveld :smile:



 

Fikk du med deg at telenor hadde ulovlig stort overskudd i fjor?

det stod i nyhetene for rundt en uke siden

Hvorfor satser de ikke mer på satelitt og trådløst vist det er så vanskelig og trekke kabler da?

Jeg har trådløst og det er raskt som bare det

 

_________________

AMDXp 1800+@1580Mhz

ECS K7S5A

512Mb micron pc2100 DDR

ATI Radeon 8500 (Club 3d 275/275 3,6ns)

IBM 75gxp 60Gb

SB Audigy Player

Koolance miditower vannkjøling

Cpu 25-29c

3d mark 2oo1se:8497

 

[ Denne Melding var redigert av: sub1343 på 2002-07-01 02:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 23:15, Zealo skrev:

Bredbånd er betegnelsen på en linje som er over 2 MBits !



 

Feil. Bredbånd er beskrivelse av at man benytter et frekvensbånd som har klare grenser både oppover og nedover; men der det er plass til mere data enn det man vanligvis benytter til et audiosignal. Du må over 50 Mhz for at du kan kalle det bredbånd, ergo er og blir xDSL bredbånd, selv om det er en sucky 384/128 linje.

 

Eller så er motsatsen basebånd; der det ikke er involvert noen radiobasert modulasjon i det hele tatt, men der man sender signalet direkte ut på mediet, uten å ta hensyn til frekvensegenskaper. De aller fleste signalene inne i en datamaskin er basebåndssignaler.IDE, SCSI, Ethernet, RS232 mm. er basebånd

 

 

Bredbåndsfabrikken skulle ergo ha hett 'Basebåndsfabrikken', ettersom de selger svitsjede ethernet med optiske forlengerstrekk over fiber. 'Basebåndsfabrikken' tror jeg

dog ikke er et like lett navn å selge. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 22:03, Hauge skrev:

EU forbyr Noreg å påleggja Telenor utbygging av breiband til alle. Samstundes vil regjeringa lempa på reguleringa av telegiganten.


-


Høres ikke bra ut, du! :/


 

Å joda. Det er latterlig teit om Telenor blir pålagt å måtte levere "bredbånd" til helt landet. Det kommer til å bli hinsides all fornuft dyrt å gjøre det, og jeg syntes ikke at jeg skal være med på å finansiere xdsl utbygging i Finnmark. I Sverige hadde de beregnet seg fram til at å legge fiber til hele befolkningen kommer til å koste like mye til de 20% som bor i tettbygde strøk, som de 80% andre. Og Sverige har klart å jage folk ut av grisgrendte strøk i Nord-Sverige, noe som regjeringen i Norge prøver å unngå for harde livet. Hvis du bor på et sted uten "bredbånd" så innfin deg med det. Det er sannsynligvis ikke økonomisk gjennomførbart å bygge ut, så enten må du flytte , eller betale for det selv. Det er nok av overføringer til grisgrendte strøk fra før av, herregud hvor mye skattepenger har ikke gått med til å bygge broer ut til øyer med 285 innbyggere hvorav 98% er over 80 år? Å begynne å igjen betale penger til Telenor for å bygge ut nfrastrukturen i landet blir for teit. Og som det stod i artikkelen - Telenor henter ut 70% av overskuddet sitt fra mobildelen, skal jeg betale enda mer i telefonregning fordi telenor skal banke fiber og oppgradere DSLAM'er med 12 abonenter i Nord-Norge blir jeg forbannet. Det er planøkonomi av verste sort, og oser lang vei av kommunisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...