Gå til innhold

Omtale av Resident Evil 4 (GC)


Anbefalte innlegg

Tja, har selv spilt RE4 i en 4 timer eller noe i dag og jeg er ikke fornøyd. Hovedsakelig er det at jeg forventet ett til "skremme-spill", mens RE4 hovedsakelig bare er et rent action-panikk-spill. Liker ikke det at de fjerner det jeg føler er den selve grunnleggende ideen bak RE (Skremming) og bytter den ut med noe helt annet.

 

Joa, visse ting er geniale. Kameraet, kontrollene, fiendene og grafikken f. eks. AIen er til tider så fantastisk at det setter en TOTALT ny grense for hva jeg forventer fremover. Slå inn dører, hoppe ut vinduer, sette opp falne stiger og "flanking" for å nevne noe.

 

Men bare vær på vakt sier jeg da - dette spillet her føles IKKE som et RE-spill for meg. Personlig mener jeg at de burde ha byttet navn på spillet og heller startet en egen spill-serie i denne stilen. For å la Resident Evil være grøsserspill.

 

Så, så langt jeg har kommet er det bare å anbefale spillet, men dette er ikke noe som en setter ned belysningen for, fjerner alle andre støykilder for eller setter opp volumet skikkelig høyt for. Det er ikke en grøsser. Noe som var hva jeg hadde lyst til å spille.

 

Forresten så må jeg også bare nevne dette med merchantene som jeg syns er noe av det mest idiotiske i hele spillet. Merklige folk i lange frakker som står plassert på de mest unaturlige og mest idiotiske plassene, hvor et eventuelt salg av items kun kan forekomme en gang i deres levetid. Heh, men det er bare en mindre tåpelighet da, og for alt jeg vet kan det være at det kommer en skikkelig forklaring på dette senere i spillet :)

Enig i at spillet ikke har samme skremselfaktoren, men hos meg er fortsatt frykten der, og følelsen av at det er ingen vei ut. Derfor er det spesielt givende når du først overlever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt så var ikke det poenget mitt heller. Poenget mitt var at logiske brister hele tiden skal komme opp i anmeldelser generelt; å komme ut som noe negativt. Noe som det ikke er, så lenge det ikke er store opplagte feil da.

 

Les posten min en gang til du.

 

God påske, nå stikker jeg på ferie.

Eg las posten din, ikkje bekymre deg for det. Poenget mitt er at det ikkje eksisterar ein einaste god grunn for at kjøpmennene i RE4 ikkje skal kunne selge deg ammunisjon. Kan du selge ammunisjon til dei, burde dei kunne selge til deg. Når noko er ulogisk, og du som eit direkte resultat irriterar deg over det, då er ulogiske ting i spel noko ein bør, og må trekke fram.

 

Spel er ofte ulogiske, men det betyr ikkje at vi skal la det vere ei enkel unnskyldning for eventuelle feil eller manglar.

Lenke til kommentar
Men det blir rart at dykk henger oppi sånne bagateller og ikkje gjer det i fleire andre spel?

Det viser heller meir kor perfekt spelet egentleg er.

Å sei eg har hengt meg opp i det er å strekke det litt vel langt. Eg tok det med som ein kommentar etter eit avsnitt om at det ofte er mangel på ammunisjon (noko som ikkje er noko negativt i seg sjølv, men som blir litt irriterande av kjøpmenn som ikkje har det dei burde hatt) ;)

Lenke til kommentar
...balle! Og jeg som solgte Gamecuben rett før jul :(

Kunne du ikke heller solgt en nyre eller noe sånt?

 

 

Uansett, i alle reviews jeg har lest om dette spillet, nevnes aldri en av de tingene jeg likte best med forgjengerne: den lette hjernetrimmen! For resident evil er jo bestefaren til "finne obskure gjenstander som låser opp en mekanisme som igjen flytter på en bokhylle som skjuler en dør. (som du forøvrig må finne nøkkelen til i andre enden av byen.)"-spill. Noen kaller dette irriterende, men jeg elsker det! Du tvinges blandt annet til å velge vekk våpen og helseitems mot nøkler/løsningsgjenstander, noe som igjen bygger panikkstemningen. Alle kjenner jo den klassiske 3 skudd igjen i hagla, healt på dyp rødorange caution, og massevis av fiender mellom deg og målet ditt-følelsen. Panikk, gru, svette, tårer, banning, blod, mer svette, mer tårer, og mye mer banning er jo også blandt de viktigste ingrediensene i en resident-evil gjennomspilling.

 

Så da spør jeg dere som har spilt det: Er det like interessante puzzles i dette spillet?

 

(Jeg finner det nok ut etterhvert uansett, da jeg skal kjøpe spillet i dag. :D)

Lenke til kommentar

Jeg har bare spilt 4 timer foreløpig, og møtt 3 kjemper.

Det med å bare ha 3 shells igjen til shotgunnen og masse fiender mellom deg og målet ditt, er jo i dette tilfellet også til stede.

Bare at det ofte er en skare med mennesker som er smartere enn zombier og til og med kaster ting på deg. Tro meg, har spilt resident REmake og Resi Zero, og for min del er dette spillet utrolig mye bedre. Et av de beste spillene jeg har spilt. Puzzles har jeg ikke sett så utrolig mye til enda, og for min del gjør det ikke noe som helst.

Men som sagt. Har kun spilt 4 timer.

Spiller på normal, og vanskelighetsgraden i spillet kan til tider være HØY :D

Lenke til kommentar

Kjøpte spillet i sted, og må bare rive meg løs for å poste litt om det ekstreme førsteinntrykket. Første knotingen med siktet gav meg en utrolig panikkfølelse, da jeg ikke mestret dette med en gang. Men så snart jeg kom til landsbyen begynte det å flyte mer naturlig, jeg skjøt våpen utav hendene til folk, eller busta en cap i kneet på noen, etterfulgt av deilige animasjoner og påfølgende "YEAAAH!" og "RÅTT!!".Jeg innså snart at dette virkelig var resident evil, bare tatt ett skritt videre. Håper denne følelsen varer spillet ut. Jeg tok meg selv i å humre fornøyd over alle små detaljer, som f. eks da de rulla en stein etter meg, og jeg bomma på knapp-komboen første gang og daua. Neste forsøk hadde jeg gjordt meg mentalt klar til å trykke den samme komboen. Men til min (positive) overraskelse hadde komboen skiftet til andre knapper, og jeg daua igjen. Sånne små detaljer tar spilleren på senga, og skaper spenning i situasjoner du TROR du har under kontroll.

 

Har bare spilt til den første kjøpmannen, (gikk tom for kuler på den stillas-greia og daua, derfor jeg følte for å ta en liten pause og poste dette.) men allikevel vil jeg tro at dette er en sterk kandidat til årets spill. Jeg er normalt meget kritisk, men dette var så bra at jeg kan si sånt etter bare første kapittel.

 

Tilbake og spille mer!

 

/

 

 

//ps: nå kan dere gråte alle gamecube-motstandere.

Endret av slash
Lenke til kommentar
WOW!

 

Helt enig!

 

Ok jeg startet og spille dette på mandag, jobbet litt på tirsdag å tenkte kun på og komme meg hjem å spille videre! Historien var mye bedre enn jeg hadde fryktet, selv om "las plagas" navnet gikk meg på nervene. Var ferdig kl 0400 natt til torsdag, å selv om siste bossen skuffet litt siden han døde med en gang. Å ikke kom tilbake minst en gang til, noe som ville vært tradisjonstro mot Resident evil serien. Så var det virkelig en av mine største opplevelser med en gamecube stikke i hendene.

 

Å jeg ser poenget til Øystein F når han påpeker at den sigøynern som som svindlet meg flere ganger burde hatt kuler. Men jeg var aldri tom for kuler, til hagla hadde jeg minimum 10 skudd til hele tiden. Å pistolen/TMp skiftet jeg mellom etterhvert som jeg gikk tom på hver av dem. Så det var ikke et stort problem for meg.

 

Det som plaget meg var at monstrene var altfor lett! Greit det var mange av dem, men et hagle skudd blåste jo hele gjengen lett som bare det. Den eneste virkelige trusselen jeg møtte var mine egne onkel skrue takter når jeg møtte den kjøpmannen, måtte til slutt krype til korset og kjøpe meg en magnum :(

 

Jeg savnet også litt puzzles, men capcom har jo snudd litt opp ned på hele spillet så det er kanskje like greit at de har tatt det litt vekk.

 

Spilte gjennom spillet på 17 timer på normal, å spilte gjennom mercenaries og ada tingen i tillegg. Dette var virkelig deilig i forhold til 0 og veronica som jeg ikke likte noe særlig. Tror dette tar plass med nr 1, rett bak 2'ern :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Takker :-)

Forrersten noen har som har non erfaring med uorginale minnekort til GC? Sitter å må kjøpe nytt etter at det ble investert i Harvest moon her :-). Og prisene på Joytech sine på Play er jo meget pene... Noen som vet noe om disse? Funker de greit?

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig erfaring med tredjeparty minnekort. Husker ikke helt hvilken det var, tror Logitech eller noe.. (noe i nærheten).

 

Den dagen jeg fikk Burnout 2 for GC så skulle jeg lagre i spillet. Plutselig stod det at minnekortet var korrupt og at jeg måtte formatere.

 

Holdt på å besvime. Alle mine lagringer forsvant. Waverace Bluestorm, Spiderman, Mario Sunshine (110 sprites), Zelda Wind Waker, Burnout 1 osv. osv.. Heldigvis så hadde jeg klart WW dagen før...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...