Gå til innhold

Bråkete Raptor 74


Anbefalte innlegg

Hei

Skyter kanskje litt i blinde her men håper på noen tips..

 

Jeg kjøpte for en stund siden en Raptor 74. For å få litt mer fart i bootingen og windows generelt. Men jeg er ganske lydsky og nå begynner jeg å angre litt for det er greit at den bråker litt når jeg laster ting.

 

Selv når jeg ikke gjør noe spesielt på maskinen, så leser/skriver disken noe annenhvert sekund. og jeg burker ikke mer en 35% av minnet.

Bruker da også 2% av swapen.

 

Er alt dette normalt og ikke til å unngå? Kanksje jeg bare ikke har hørt det tidligere fra min rolige Seagate..

 

Ellers noen som har prøvd Sunbeam Harddisk Silencer på raptoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, sier du at en harddisk som surrer på 10 000rpm fra en produsent som aldri har laget støysvake disker bråker? :p

Syntes det hørtes litt rart ut jeg også...

 

Btw: IKKE velg Seagate nei. Jeg har mistet all respekt for Seagate etter at jeg kjøpte en 200GB SATA disk fra dem. I idle starter en fullstendig idiotisk "self-test" som faktisk er så irriterende at jeg ikke takler det lenger. Når disken jobber er det svært høy knatrelyd også.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Nei, sier du at en harddisk som surrer på 10 000rpm fra en produsent som aldri har laget støysvake disker bråker? :p

Syntes det hørtes litt rart ut jeg også...

 

Btw: IKKE velg Seagate nei. Jeg har mistet all respekt for Seagate etter at jeg kjøpte en 200GB SATA disk fra dem. I idle starter en fullstendig idiotisk "self-test" som faktisk er så irriterende at jeg ikke takler det lenger. Når disken jobber er det svært høy knatrelyd også.

Dette har ikke jeg erfart med mine slike disker.

Lenke til kommentar
Nei, sier du at en harddisk som surrer på 10 000rpm fra en produsent som aldri har laget støysvake disker bråker? :p

Syntes det hørtes litt rart ut jeg også...

 

Btw: IKKE velg Seagate nei. Jeg har mistet all respekt for Seagate etter at jeg kjøpte en 200GB SATA disk fra dem. I idle starter en fullstendig idiotisk "self-test" som faktisk er så irriterende at jeg ikke takler det lenger. Når disken jobber er det svært høy knatrelyd også.

Dette har ikke jeg erfart med mine slike disker.

Enig! Har også en Seagate 7200.7 200GB disk og den knatrer faktisk mye i forhold til 7200.7 80GBern min. I tillegg gjør begge to selfdiagnosis på idle... hele tiden omtrent. Annoying ja...

 

Love Raptoren min dah :D

Lenke til kommentar
Maxtor Diamondmax 10 - finnes ikke støy i det hele tatt. :)

Litt kan den slippe, har 250GB DiamondMax 10, "fredelig" i Thermaltake Shark kabinett, pga. "gummiføtter" i harddisk skuffene.

Flytta til "modda" Chieftec "big tower" og satt disken i en "gammal" CoolerMaster 5 1/4" kjøler, da ble det litt "elektrisk skrivemaskin" lyd fra disken når den jobbet.

Løste det med ny kjøler fra ei anna maskin, den har fjærer som "presser" "lokket" ned på disken - konsentrerer eg meg hardt kan lyden fra disken merkes, men den ble kraftig redusert. Det som "støyer mest nå" er ei 14dB SilenX vifte på innsida av "Bigwater" radiatoren i fronten av kabinettet der HD skuffene var, den får ikke 12V...

Titankjøleren eller noen av de andre løsningene kunne sikkert "roa" Raptor disken(e) også, min HD har 29 Celsius nå, 20 i rommet. Med denne kjøleren, den får naturligvis ikke 12V heller.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Hm. Jeg var utrolig skeptisk til lydnivået til Raptor-diskene, siden jeg har hatt et par hvinete WD-disker tidligere. Installerte min i samme maskin som en Seagate Barracuda 160GB-disk, og jeg kan egentlig ikke si at jeg hører den ene bedre enn den andre.

 

Når harddiskene jobber, er det selvfølgelig en annen sak. Raptor-disken har en del høyere "knatring", men det er sånn man kan leve med.

 

Begge harddiskene er koblet sammen med patentbånd, og står løst oppå DVD-brenneren på toppen av kabinettet mitt. 5¼-dekselet er fjernet, og det står 2x80mm-vifter og blåser over harddiskene. PSU har en 120mm vifte med oppgitt lydnivå på 11dB, skjermkortet har en Arctic VGA silencer på lavt nivå, og CPU-kjøleren har en 80mm vifte med oppgitt lydnivå på 14dB.

 

Jeg er utrolig fisefin når det gjelder støy, men Raptor-disken har ikke plaget meg det minste. Jeg ble meget positivt overrasket, både når det gjelder ytelse og lydnivå. Det eneste negative er selvfølgelig forholdet krone per GB.. hadde de vært billigere, hadde jeg fylt opp hele hovedmaskinen min med dem.

Lenke til kommentar
Ole Johan Skrevet 15/03/2005 : 15:28

  QUOTE (Stonescream @ 15/03/2005 : 12:30)

Har du vannkjøling så kan du kanskje stappe de inn i en sånn vannkjølt harddiskboks som de selger på komplett.

 

tror produsenten heter watercool eller lignende. 

 

 

Watercool Silentstar HD-Single

 

Funderer litt slik på en selv, jeg. 

Noen som har noe erfaring med disse? Står ikke så mye om den, annet at den veier 2,5 Kg (0,48 m embalasje :p ) er det 10mm vanlige nipler feks?

 

Ellers må jeg si meg enig med psilocybe når det gjelder "standstøy" fra disse raptorene. Syns ikke den er avskrekkende, men knatringen ved belastning er over alt annet jeg har hørt. Og som jeg har nevnt før et sted her, er min erfaring også at det knatrer ganske mye mer i raid0, og mer jo smalere stripe man kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...