Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håkei.

 

Tiden er kommet, gutter og jenter. Jeg må se meg slått.

 

Gjerrigheten i meg sier jeg skal vente til en ryker, men jeg har bestemt meg; jeg skal skifte strenger!

 

Og jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør det. :)

 

Må vel til med skrutrekker og slikt, da? Jeg kan godt poste et bilde av hvordan herr Gitar ser ut, hvis det hjelper dere til å hjelpe meg.

 

I mens tar jeg googel'n fatt!

 

Glemte jo såklart å legge til;

 

Elektrisk gitar jeg har!

 

Så det er klart. ;)

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Hei Edge.

 

Har en Cort G200. (Jeg føler meg nødt til å legge til at det er min første gitar, nybegynner, og at jeg kun spiller hjemme før dere legger i vei om at det er en dårlig gitar. ;) )

 

Surfer nå rundt, og det er vel strengt tatt ikke så vanskelig som jeg først trodde. Problemet kommer vel når man skal feste den til neck'en.

 

Som du sier, ja jeg surfer rundt etter noen fine guider. Justinguitar, min trofaste gitarmann har jo en kjempeflott, selvom det jo kanskje er litt problematisk med video.

 

Videoene SGE7000 postet så jeg på tidligere, og det er en god guide.

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Du kommer ikke forbi AC/DC med en tubescreamer eller Boss OD.

Siden du har en Cube 20 vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe en pedal, da det etter hva jeg har hørt gir ganske dårlig resultat.

Pedaler funker generelt veldig dårlig uten rørforsterkere.

 

Hvis du finner ut at Cuben ikke holder, er det på tide å oppgradere til noe skikkelig. En pedal koster gjerne like mye som forsterkeren din gjorde, og jeg tviler på at det hjelper stort.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått meg sommerjobb, og tiden er kommet får å handle effektpedal og nye humbuckers..

Humbuckera har jeg så og si bestemt meg for 2x EMG 81. Men effektpedal er jeg litt usikker, har lyst på no Metallica lignene lyd eller kanskje Trivium, eller kanskje begge.. :p Har ikke peiling på hvordan dette fungerer jeg.. :p

 

Noen forslag?

Har foresten en Epiphone Goth Explorer og Marshall MG 100 DFX. (50 w)..

Lenke til kommentar
(...) så jeg tenker nå på å kvitte meg med den og kjøpe noe mindre. Trenger som sagt ikke noen stor med masse justeringsmuligheter osv. da det er kun til hjemmebruk. Det viktigeste er god lyd, og ikke minst at det går an å spille på lave lydnivåer (Randallen var ubrukelig å spille lavt med).

Husker tilbake i tiden så var Cube forsterkerene mye anbefalt. Spiller for det meste rock, metal, så jeg legger mest vekt på vrengen.

Jeg er litt i samme situasjon. Jeg har en Cube 30X, men synes det er litt trøtt lyd i den. Jeg vil ha en ny forsterker der bra lyd kommer i første rekke (og da er vel rør veien å gå?). Jeg trenger ikke all verdens effekter og dilldall, men forsterkeren må låte bra på lavt lydnivå. Kun til hjemme-/hobbybruk, har ikke behov for muligheter til å spille høyt. Når jeg spiller elgitar er det mest Metallica osv det går i. Det gjør selvsagt ikke noe om forsterkeren er litt allsidig. Jeg vet ikke helt hvilket prisnivå jeg skal legge meg på da jeg ikke vet helt hvilke forsterkere som er aktuelle, Men la oss si maks 5000 til å begynne med.

Ingen tips til forsterkere som kan passe meg?

Lenke til kommentar
Ingen tips til forsterkere som kan passe meg?

Til og med de små rørforsterkerne (Epiphone Valve, Orange Tiny Terror) trenger endel volum for å låte bra. De er lagd for å gi rørvreng uten at det blir så høyt at du må forlate rommet, men lavt er det ikke. 1W utgangseffekt er som regel nok til å vekke naboene (i blokk). Modellamper låter ofte spenstigere enn røramper på lavt volum. Du har jo allerede en, bruker selv en Pod XT + monitorer/hodetlf i hjemmet.

 

Du kan jo gå i en butikk og prøve f.eks en Epiphone Valve Special (koster ca 3000), evt sammen med en booster eller enkel OD-pedal, og høre hva slags lyd du får på forskjellige volum.

Lenke til kommentar
Trenger ikke noe høyere lyd, bare fetere lyd liksom.

Ja, bytt amp.

 

Hvor mye vil det hjelpe å bytte Humbuckers? Eventuelt bare Effektpedal.

Lite med den ampen der.

Ok, men er vel rørforsterker jeg burde gå for da? Hvilke rørforsterkere har god lyd, og koster ikke 10-20 tusen. Har ikke råd til noe veldig dyrt, får kanskje noen kroner for Marshall`n da.

 

 

EDIT: Leste litt inleggene over, fant noen Epiphone forsterkere på sound1.no ( http://www.sound1.com/index.html?http&...sp?Serie_ID=736 )

 

Er det "Epiphone Special Combo" som er å satse på, eller burde jeg legge i enda 500 ,- for "Epiphone Standard Combo" ?

 

EDIT2: Feil link.. :p

Endret av SideburnsKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...