Gå til innhold

NextGenTel lanserer ADSL2+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kabelen går gjennom de sentrale delene av kommunen. Den er muligens tatt i bruk av de større arbeidsplassene også. Nei kabelen går dessverre ikke helt inntil der hvor jeg bor, men den ligger under en km fra meg. Hvor rask kan internett bli veg bruk av en slik kabel?

Kabelen har vel noen hundre fibre og hver fiber klarer fint 10Gbit/s med relativt normalt servernettverksutstyr. De råeste av de råeste switshene klarer nok over 300Gbit/s men de koster nok mer enn en vanlige enebolig også. 10Gbit-utstyr koster mye mindre, kanskje på nivå med en brukt småbil. Selve fibrene er billig, det er nettverskutstyret og gravingen som koster penger. Det forundrer meg ikke om entrepenører skal ha en million eller mer for en grøft på 1km.

 

Det er kanskje like greit å legge den tanken på hylla... ;)

Lenke til kommentar

vel, altfor dyrt til at det er aktuelt på noe som helst tidspunkt. beholder heller den gamle linja. skulle gjerne heller sett et godt symmetrisk tilbud.

 

og til dere som klager på pingen til NGT, hvor mye bedre trenger dere? jeg får helt fett 70-100ms når jeg spiller, kanskje opp til 150 ms, men det er serverens skyld oftest.

Lenke til kommentar
kan alle som har internett fra ngt fra før av få adsl2+?

Ja og nei.

 

Du vil trenge et nytt linjekort installert i sentralen du er tilknyttet, og du trenger en ruter som støtter ADSL2+ (altså da mest sansynlig en ny en). med andre ord trengs det en oppgradering før du kan få linjen, men det er snakk om veldig enkle, kjappe, og relativt billige oppgraderinger, ikke å nærheten så omfattende som å bygge ut en vanlig sentral til å ha støtte for ADSL (som mange ventet på i lang tid). Så lenge det er nok folk som vil ha det på en spesifik sentral, så kommer det nok på plass veldig fort.

 

Synes selv også det er synd med så lite upload, men dette kommer av at det er slik ADSL2+ standarden er designet (og dermed slik at utstyret fungerer). Det er ikke bare noe NGT har bestemmt at de vil ha slik. Selv om oss nerder heller ville hatt symetriske hastigheter på disse hastighetene, så er det vel i det store oh hele mer interessant for "hvermansen" å kunne streame ned HDTV osv. 25Mbit/sec har store muligheter innenfor slikt =)

 

Lurer litt om det på sikt vil komme noe SDSL produkt basert på ADSL2+. Da tror jeg fort vi kan snakke om hastigheter opp mot 5-6Mbit/s begge veier. Forhåpentligvis vil ikke det selges så alt for dyrt...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
nei stoler ikke på dette et sekund.

 

Skal ha 1850 inn jeg, får under halvparten.

 

Uansett operer NGT med opptill, altså at du ikke kan lage hvis den ligger under.

Selvfølgelig oppererer de med "opptil". Det er jo fysiske begrensninger på teknologien som dikterer hva slags hastighet som kan sendes over på der du er tilknyttet. Det kommer ann på an haug med faktoer som linjelengde, støyforhold, kvalitet på kobberlinjen, antall krysspunkter osv. osv.

 

Om du ikke får full hastighet så ta kontakt med suport, og be dem sjekke hvor mye linjen din KAN takle. Om det viser seg at det ikke er grunnlag for å kunne levere så raskt som du originalt, så bare nedgraderer du til det som linjen faktisk takler å levere. Nytter ikke å surmule mot ISP fordi du ikke har grunnlag for å levere så raskt bredbånd til der du bor som du hadde håpet...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...