Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...


Anbefalte innlegg

sli = leketøy for store gutter ;)

og jeg er glad i masse eyecandy samt 100% finflyt i alle spill og dette gir et skikkelig sli oppsett

Hva med ulempene? syns det er mest som trekker ned uansett :thumbdown:

 

Du må ikke miste fokus, man må lære å holde følelsene adskilt fra fornuften.. innerst inne i deg vet du at det jeg sier er riktig.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tillater meg å klippe og lime fra X-bit labs, der de har gjort en liten undersøkelse ang. SLI hos medlemmene:

 

"The results of the poll we conducted on our site suggested that NVIDIA SLI was not going to become a sensation among PC gamers. Only 5 percent of the participants said they wished to buy a SLI kit of a mainboard and two graphics cards. 15 percent more voted in favor of purchasing one card and then, some time later, another one. On the other hand, 45 percent of users are considering the possibility of buying a system with some version of the multi-GPU concept. That’s why we don’t think the new incarnation of the idea of multi-GPU graphics hardware is going to be a complete failure."

 

Personlig synes jeg dette er for gamere og spesiellt interesserte, kjekt og ha som det ble sagt over her.

Lenke til kommentar
sli = leketøy for store gutter  ;)

og jeg er glad i masse eyecandy samt 100% finflyt i alle spill og dette gir et skikkelig sli oppsett

Hva med ulempene? syns det er mest som trekker ned uansett :thumbdown:

 

Du må ikke miste fokus, man må lære å holde følelsene adskilt fra fornuften.. innerst inne i deg vet du at det jeg sier er riktig.. ;)

Hvilke ulemper? eneste jeg ser er prisen.

Lenke til kommentar

Nei det er de ulempene som trådstarter nevner, ikke tvil om det.

 

Edit: les nå første post da :roll:

 

Edit 2: er ikke enig i alt som trådstarter nevner som "store" ulemper, men kompatibilitets/stabilitets problemet på en god del spilltitler er vel ikke et stort pluss?

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
tenk deg om

nå må du tenke deg om!

jeg er enig i at å kjøpe 2.stk 6600gt sammtidig er et elendig kjøp, men det er faktisk veldig, veldig praktisk å ha muligheten til å kjøpe et kort til å få fordoblet ytelse uten å bruke f.eks 2700,- på et x800xl kort!

La oss si at jeg allerede eier et 6600GT kort og om 6mnd fra nå koster samme kortet kun 850kr., eller.. la oss si at jeg fikk det brukt for 600kr ;) Ikke engang DA hadde jeg gidda å sette opp SLi!!

 

Hvorfor? jo, fordi alt jeg hadde tapt på å gjøre det.. tenk hvor mange PCI/PCIe slotter jeg hadde mistet.. tenk på strømproblemet jeg kunne risikert å få.. o.s.v

 

Alle sammen glemmer de mange og store negative konsekvensene med å kjøre SLi :hmm:

 

En annen ting: i tiden fremmover vil det komme ganske mye annet kult du kan putte i PCIe slotten din.. la oss f.eks si et vanvittig bra lydkort.. hva gjør du da?!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Ikke gjør noen en bjørnetjeneste, tenk deg om!  :thumbup:

ja, på en måte har du rett, men du må tenke lengre enn du ha rgjort!

 

ingen kjøper 2.stk 6600gt med en gang, men 1 en gang, og i steden for å kjøpe et helt nytt kjempe dyrt kort(for å få samme ytelse som du hadde gjort med 2.stk 6600gt) kjøper de 1 6600gt til.

 

så det er nok mer positivt med det enn negativt.

 

ps: i gamle spill trenger man heller ikke 2.stk 6600gt for full ytelse, der er et kort nok i massevis :thumbup:

Har vurdert dette synspunktet også..

 

..men når du om f.eks 6mnd fra nå skal kjøpe det siste kortet du mangler, så får du garantert et annet kort til rundt 1500kr. som nesten yter like bra eller bedre enn SLi oppsettet ditt :tease:

 

Blir feil uansett hvordan du vender og vrir på det!

Jeg har nettopp kjøpt et 6600GT og planlegger å kjøpe et til om et par månder... Det virker på meg som om du mener at det uansett tilfellet er best å kjøpe et nytt (standalone) kort i stede for å kjøpe et ekstra 6600GT. (siden du sier "Blir feil uansett hvordan du vender og vrir på det!")

 

Jeg forstår fint at det er betre å kjøpe et bra kort i stede for 2stk 6600GT fra begynelsen av, men ikke i mitt tilfelle..

 

Desuten er mange av disse "ulempene" dine bare baggateller for mange.

 

- et system som bruker vanvittig med strøm

Greit nok, men ikke noe problem for meg..

 

- to skjermkortvifter som står å bråker isteden for kun EN

Bra poeng, men ikke problem for meg..

 

- temperaturen i kabinettet ditt øker

neppe et problem for meg, siden jeg har riklig med gjennomlufting..

 

- dårligere ytelse i mange eldre titler p.g.a manglende driverstøtte

som sagt så krever de flese eldre tittler ikke så mye fra kortene...

 

- du taper opptil 2 PCIe slotter

Hva skal jeg med en ekstra tom PCIe slott?

 

- og også 1 PCI slot hvis kortene har stor kjøler

Det har de ikke og dessuten har jeg riklig med PCI slotter...

 

- dårligere overklokk av CPU hvis strømforsyningen allerede er svak

strømforsyningen min er sterk...

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg påstå å være ekspert på området, men jeg ville nå tro at om man er såpass, la oss kalle det begeistret for data, at man kjøper er SLI-oppsett, vil man sannsynligvis ha en rimelig bra stømforsyning fra førav.

 

Og angående PCI-slots, hvor mange trenger man egentlig? jeg har ikke noen kort i noen av mine pci-slots, og om jeg likevel hadde la oss si et lydkort og et tv-kort, ville det ikke gjort noeå miste de pci-slottene jeg ikke bruker.

 

Nå det er sagt, kan jeg alikevel se poenget ditt, er jo noen ulemper, hvorav det største jeg ser er varme/støy fra to skjermkort.

Lenke til kommentar

Eneste som SLI duger til er to high-end kort... to mid-end kort er rett og slett sløsing med penger.

 

Og det argumentet med å kjøpe et nytt kort seinere og "doble" ytelsen. Så du skal altså doble ytelsen fra middels i dag til middels igjen om et halvt år? Er det noe gøy å ha såvidt bra nok kort til å kjøre spill skikkelig i det hele tatt? Hvis du er i skikkelig pengenød så kanskje, men de færreste som kjøper seg en pc mangler et par hundre kroner for å få en bedre deal.

 

Det er forstatt mest å "tjene på", etter min mening, å sikte etter et neste high-end system, som da kommer til å holde en del lenger. Da får du topp ytelse i dag og noen måneder fremover, samt mid-end ytelse en stund etter dette.

Lenke til kommentar
Nå det er sagt, kan jeg alikevel se poenget ditt, er jo noen ulemper, hvorav det største jeg ser er varme/støy fra to skjermkort.

La heller strømmen du har til rådighet gi deg større stabilitet på overklokken din..

Unnskyld men det er ikke et særlig godt argument. de som ser etter å kjøpe SLI har vel også PSU til det. Og de fleste som skal ha et bedre skjermkort i dag vet at de krever større PSU.....

 

Edit: Er helt enig med SBS!

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Eneste som SLI duger til er to high-end kort... to mid-end kort er rett og slett sløsing med penger.

 

Og det argumentet med å kjøpe et nytt kort seinere og "doble" ytelsen. Så du skal altså doble ytelsen fra middels i dag til middels igjen om et halvt år? Er det noe gøy å ha såvidt bra nok kort til å kjøre spill skikkelig i det hele tatt? Hvis du er i skikkelig pengenød så kanskje, men de færreste som kjøper seg en pc mangler et par hundre kroner for å få en bedre deal.

 

Det er forstatt mest å "tjene på", etter min mening, å sikte etter et neste high-end system, som da kommer til å holde en del lenger. Da får du topp ytelse i dag og noen måneder fremover, samt mid-end ytelse en stund etter dette.

Sa jeg et halvt år? jeg sa to månder. Jeg gjør dette fordi jeg vil ha betre ytelse. Det var ikke planen å kjøre 6600GT i SLI fra begynelsen av, men det er det rimligste alternativet for øyeblikket. Hadde jeg kunne velge i dag ville jeg kjøpt et 8600gt i stedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg syns personlig at 6600GT er et knallbra kjøp, man får mye for pengene. Men å sette to stk. i SLi blir bare for dumt.

 

Ulempene er for store og for mange, er vanvittig overrasket over hvor mange som er uenig i det jeg sier. Hvor har dere fokus? Kunsten er å kunne se "det store bildet". Jeg skal kunne argumentere mot 6600GT@SLi i alle eksempler dere måtte komme med.. det er faktisk ikke så himla vanskelig heller :p

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Sa jeg et halvt år? jeg sa to månder. Jeg gjør dette fordi jeg vil ha betre ytelse. Det var ikke planen å kjøre 6600GT i SLI fra begynelsen av, men det er det rimligste alternativet for øyeblikket. Hadde jeg kunne velge i dag ville jeg kjøpt et 8600gt i stedenfor.

Det eneste jeg sier er at jeg synes det er sløsing med penger å satse på et system som kommer til å ha middels ytelse et år fremover. Spar heller en måned eller to lenger og få et system som skikkelig kicker. Men men... mulig noen liker å spille alt på middels oppløsning og med et fåtall av spesialeffekter og da skal de få lov til det.

Lenke til kommentar
Jeg syns personlig at 6600GT er et knallbra kjøp, man får mye for pengene. Men å sette to stk. i SLi blir bare for dumt.

 

Ulempene er for store og for mange, er vanvittig overrasket over hvor mange som er uenig i det jeg sier. Hvor har dere fokus? jeg skal kunne argumentere mot 6600GT i alle eksempler dere måtte komme med.. det er faktisk ikke så himla vanskelig heller :p

Hvis jeg skulle kjøpe nytt grafikkort i dag hvorfor skulle jeg da kjøpe X800XL til 3000kr istedefor et 6600GT kort i SLI til 1500 når disse to løsningene yter ca likt?

 

Ingen av dine nevnte ulemper er av noen stor betydning for meg...

Lenke til kommentar

Trådstarter motsier seg selv: På den ene side sier han at en av grunnen til at SLi er tull er at man får et ekstremt strømkrevende system. På den annen side sier han at to 6800GT-kort er greit, mens to 6600GT-kort bare er tull. For det første er ikke to 6600GT-kort urimelig strømkrevedne, det er det bare to 6800GT-kort som er. For det andre er begrunnelsen for to 6600GT-kort i SLI, som det har blitt gjentatt uendelig mange ganger på forumet, utelukkende praktisk: man kjøper først ett, og senere ett til, for eksmpel fordi man ikke har råd til å punge ut med 3500,- eller 4000,- med en gang (altså for å kjøpe 6800GT. Rent bortsett fra dette er selvfølgelig et 6800GT-kort bedre enn to 6600GT-kort i SLI.

Mer er det i grunnen ikke å si om den saken. ;)

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Seriøst, skal man ha et sli oppsett så gå for all del for et 6800gt/ultra oppsett i steden, eller et kort som har 2xgpu da man får samme ytelse i dette tilfellet.

 

Det blir litt idiotisk å kjøpe 2x6600Gt for å få rå ytelse, det er fortsatt ikke alle nye spill som støtter SLI og SLI støtte kommer til å kreve at det er godt utbredt hvis ikke så kommer teknologien til å dø ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...