Gå til innhold

P4 560 eller Athlon™ 64-prosessor 3800+?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å spille Far Cry med maks setting på "physics", med mange AI enemies på en gang, så ser du at utsagnet ditt faller på sin egen urimelighet. Det er riktig at skjermkortet er viktigst, men AMD er uslåelig til spill allerede i 32-bit modus. Og når du da kan forvente 20-30% forbedring i 64-bit modus...

Altså.. Når man må skru opp instillingene til et tåpelig høyt max-nivå i et av de meste krevende spillene for å fremprovosere en ytelsesforskjell, må du vel skjønne at forskjellen mellom de to cpu-ene er neglisjerbar..

 

Tror heller ikke man vil se et stort inntog av 64bit-programvare og spill med en gang, siden flesteparten av pc-ene i verden fortsatt vil ha 32-bit-cpuer. For de fleste selskaper vil det ikke være økonomisk forsvarlig å bruke ekstra tid på å optimalisere program/spill til å kjøre i 64bit. Å kjøpe 64bit-cpu er selvfølgelig det mest fremtidsrettede valget, men ytelsesøkningen vil ikke komme med det første..

 

 

Til trådstarter: Hadde jeg vært deg ville jeg gått for Intel-systemet. Det går selvfølgelig an å skifte ut skjermkortet på AMD-maskinen, men det er mulig du bryter garantien. Greit å ikke tukle så mye med merke-pcer :-)

Lenke til kommentar
Hilram:

 

Tror du seriøst at du kunne merket forskjell om du spillte med en Pentium 3,6Ghz eller en AMD 3800+? :roll: Da må du tro om igjen..

 

Jo, det blir totalt bortkastet det med skjermkortet, bare se de slik:

Intel systemet koster 3000,- spenn mer.. Da får du med et 6800 kort! Viss du skal fjerne det i AMD maskinen, for å så kjøpe et nytt skjermkort til kanskje over 3000 så har du mistet hele poenget og mistet penger. OG det faktum at Intel maskinen har 80Gb mer harddisk og 1GB mer RAm, så sparer du mye penger på det.

 

Ja, de lanserer det snart ja. Men det har jo også blitt gjort tester med Win XP 64-bit edition. Som sagt med spilling, hadde du hatt et 6800 GT/X800 PRO så kunne du klart Far Cry max settings glatt som juling med en 3,0-3,2Ghz JA!

Jeg har i dag en AMD Athlon XP 2500@ XP3200 hastighet. I spill er denne ca tilsvarende en P4 Northwood 3 GHz. Fysikken i FarCry bringer PC'en min fullstendig i kne. Det hjelper ikke at jeg skrur ned grafikken til medium, som er noe som min 9800Pro klarer rimelig bra når jeg kjører uten AA/AF.

 

Test dette ved å sette maks realisme på fysikk, og kjør det oppdraget der du starter i gummibåt (det som er i FarCry demoen). Snik deg så til venstre, rundt odden, til du ser vaktene på brygga. Skyt så tønna med eksplosiver, og se hva som skjer. Min prosessor har vært bra nok til det meste, men nå ser jeg at den har blitt avlegs.

 

Se forøvrig DENNE testen fra Anandtech, på hva prosessor har å si mht ytelse i spill.

 

Dersom du fortsatt ikke tror meg, prøv å spille EverQuest II med bra grafikkort og middelmådig CPU.

 

(Det værste med P4 560, er at den kjører på 3,6GHz bare en stund. Så trottler den ned hastigheten etterhvert som den blir varm, med mindre du har meget god ventilasjon i kabinettet...)

Lenke til kommentar
Altså.. Når man må skru opp instillingene til et tåpelig høyt max-nivå i et av de meste krevende spillene for å fremprovosere en ytelsesforskjell, må du vel skjønne at forskjellen mellom de to cpu-ene er neglisjerbar..

 

Tror heller ikke man vil se et stort inntog av 64bit-programvare og spill med en gang, siden flesteparten av pc-ene i verden fortsatt vil ha 32-bit-cpuer. For de fleste selskaper vil det ikke være økonomisk forsvarlig å bruke ekstra tid på å optimalisere program/spill til å kjøre i 64bit. Å kjøpe 64bit-cpu er selvfølgelig det mest fremtidsrettede valget, men ytelsesøkningen vil ikke komme med det første..

 

 

Til trådstarter: Hadde jeg vært deg ville jeg gått for Intel-systemet. Det går selvfølgelig an å skifte ut skjermkortet på AMD-maskinen, men det er mulig du bryter garantien. Greit å ikke tukle så mye med merke-pcer :-)

Vel, egentlig hoster det allerede på standard setting hos meg. Og en maskin man får som hjemme-PC avtale skal tross alt vare i 3 år. (Minst.) Og da bør man tenke fremover, ikke hva som er "nesten godt nok" i dag.

 

Derfor bør man teste alt som er tilgjengelig av software i dag på maks settings for å få et bilde av hva som kreves "der fremme".

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Jeg har i dag en AMD Athlon XP 2500@ XP3200 hastighet. I spill er denne ca tilsvarende en P4 Northwood 3 GHz. Fysikken i FarCry bringer PC'en min fullstendig i kne. Det hjelper ikke at jeg skrur ned grafikken til medium, som er noe som min 9800Pro klarer rimelig bra når jeg kjører uten AA/AF.

 

Test dette ved å sette maks realisme på fysikk, og kjør det oppdraget der du starter i gummibåt (det som er i FarCry demoen). Snik deg så til venstre, rundt odden, til du ser vaktene på brygga. Skyt så tønna med eksplosiver, og se hva som skjer. Min prosessor har vært bra nok til det meste, men nå ser jeg at den har blitt avlegs.

 

Se forøvrig DENNE testen fra Anandtech, på hva prosessor har å si mht ytelse i spill.

 

Dersom du fortsatt ikke tror meg, prøv å spille EverQuest II med bra grafikkort og middelmådig CPU.

 

(Det værste med P4 560, er at den kjører på 3,6GHz bare en stund. Så trottler den ned hastigheten etterhvert som den blir varm, med mindre du har meget god ventilasjon i kabinettet...)

Da må du seriøst ha noen andre flaskehalser, eller bare en generelt dårlig maskin!

 

For hvordan kan du forklare meg da at jeg kan kjøre Doom 3 og Half-Life 2 på MAKS settings, med AA og AF, på STANDARD fart (Altså 3,2Ghz), og det har aldri hakket noe som helst. Er faktisk ingen spill jeg har spilt ennå, som det hakker på, selv om jeg har maks innstillinger. Og det siste jeg vil gjøre er å la din maskin bli "testmaskin".

 

Jo, fordi alt er avhengig av skjermkortet.

 

PS: Hvor har du vært de siste månedene? Alle vet jo da at AMD XP er mye dårligere på alt enn en AMD 64. Så da vet jo du at du kan ikke begynne å sammenligne med din maskin.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Til trådstarter: Hadde jeg vært deg ville jeg gått for Intel-systemet. Det går selvfølgelig an å skifte ut skjermkortet på AMD-maskinen, men det er mulig du bryter garantien. Greit å ikke tukle så mye med merke-pcer

 

Er klar over dette, men det bryter kjøpsloven, og det er en lov jeg kan. De kan prøve seg med å si at man kjøper ett produkt man har endret på. Har opplevd dette ved en garantisak med PS2 som jeg hadde chippet. Med loven i hånd fikk jeg ny laser ettersom laseren røyk etter 3 måneder, og det skal den uansett holde, chip eller ikke.

 

Tilbake til maskinen, det står ikke noe om at jeg ikke har lov til det i papirene jeg har fått fra Nicator, men skal høre deres mening til uken. Hvis de sier at jeg ikke kan bytte ut GPU, så blir det nok til at jeg velger intelsystemet uansett ettersom det er en leasingavtale, og reglene iht. kjøpslov stiller ikke gjelder før du virkelig har kjøpt den. (altså etter 3 år)

 

EDIT: fjernet ett forstyrrende element

Endret av hobol
Lenke til kommentar
Da må du seriøst ha noen andre flaskehalser, eller bare en generelt dårlig maskin!

 

For hvordan kan du forklare meg da at jeg kan kjøre Doom 3 og Half-Life 2 på MAKS settings, med AA og AF, på STANDARD fart (Altså 3,2Ghz), og det har aldri hakket noe som helst. Er faktisk ingen spill jeg har spilt ennå, som det hakker på, selv om jeg har maks innstillinger. Og det siste jeg vil gjøre er å la din maskin bli "testmaskin".

 

Jo, fordi alt er avhengig av skjermkortet.

:dontgetit: Generelt er denne maskinen meget rask, og komponentene i bra harmoni. (CPU, RAM, HD og skjermkort står i stil.)

 

Jeg kan også kjøre Doom som bare det, i dette spillet så står det, som du sier, på skjermkortet.

 

Men fysikk og Artificial Intelligence får prosessoren min i kne (innimellom) på Far Cry. En kollega på jobben opplevde dramatisk forbedring på EverQuest II når han byttet til AMD 64 3500+. Her sto det ikke på skjermkortet. :no:

 

PS: Hvor har du vært de siste månedene?

På Anandtech, Toms Hardware, bit-tech, hardware.no forum + div. andre berikende internett-sider relatert til hardware.

 

Alle vet jo da at AMD XP er mye dårligere på alt enn en AMD 64. Så da vet jo du at du kan ikke begynne å sammenligne med din maskin.

Jo, jeg kan sammenlikne en P4 3GHz med min Athlon XP i spill. Og derfor vil jeg anbefale alle å ha noe som er mye bedre enn det, selv om jeg i dag stort sett klarer meg. :yes:

 

Så kan jeg være hjertens enig med deg at en P4 3,6 GHz fint kjører alt som er i dag. Men jeg synes å lese mellom linjene hos deg at "64-bits er noe du ikke trenger", og det er jeg uenig i. Like fremsynt som "640k ought to be enough for anybody"-utsagnet til Bill.

 

Til trådstarter: Husk at denne maskinen blir du "stuck" med i 3 år. Noen som vil vedde med meg om 64-bits er en overflødig "marketing gimmick" om to år?

Lenke til kommentar
Tror nok uansett at jeg faller mot intelsystemet nå, mest fordi at hovedkortet også er dårlig på amdsystemet, noe som visstnok ikke er tilfelle på intelsystemet.

Dette stemmer ikke, var kanskje slik for 5 år siden eller noe sånt, men nå er hovedkortene for Intel og AMD like stabile...

 

Windows XP for 64-bit kommer nå i slutten av April, RC2 utgaven kan allerede lastes ned gratis fra Microsoft. 64-bit gir en bra ytelsesboost i 64-bit programmer, og det er en ytelsesboost du får "gratis" med Athlon 64 prosessoren...

 

Varmetuvikling er jo en annen ting. Pentium 4 prosessoren utvikler mye mer varme enn Athlon prosessoren, så jeg tipper at Pentium 4 systemet bråker mer.

 

for meg hadde iallefall valget vært enkelt, jeg hadde kjøpt AMD systemet, og tatt pengene jeg sparte på det å kjøpt et rått grafikkort (ATi x800XL eller nV 6800GT)

Lenke til kommentar
Raptor,06/03/2005 : 12:28]
Tror nok uansett at jeg faller mot intelsystemet nå, mest fordi at hovedkortet også er dårlig på amdsystemet, noe som visstnok ikke er tilfelle på intelsystemet.

Dette stemmer ikke, var kanskje slik for 5 år siden eller noe sånt, men nå er hovedkortene for Intel og AMD like stabile...

 

I denne sammenheng så stemmer det da hovedkortet som sitter i amd maskinen ikke er særlig bra. Så hvis du hadde sett en test med disse maskinen mot hverandre, så skulle jeg bøyd meg, men ettersom jeg kun har funnet ut hva amd systemet står for, så var jeg ikke veldig overbevist der. Her er en test av hovedkortet på amd systemet: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=334

 

Hovedkortet i intelsystemet er ett Asus kort, muligens ett ASUS PTGD1-LA, men er ikke helt bombesikker. Uansett så har jeg større tillit til Asus enn fra MSI.

Lenke til kommentar

Hvordan er strømforsyningen i amd maskinen? Jeg tror HP bruker å spare inn litt penger der. Jeg har selv en HP 764.no. Den ble levert med en 200W (!) strømforsyning. Da er det ikke så lett å oppgradere systemet. Sjekk dette med strømforsyningen hvis du har tenkt til å gå for Amd systemet og sette inn nytt grafikkort.

 

Kan også nevne kjølingen til min maskin. Det sitter én 80mm vifte som blåser inn luft! Denne viften er av typen Delta og bråker sykt. Strømforsyningen er det eneste som frakter luft ut av kabinettet. Jeg har en cpu-kjøler uten vifte, så hovedviften i kabinettet har en trakt som blåser luft ned på aluminiumskjøleren.

 

Jeg må ha meg nytt kabinett, orker ikke støyen lenger!

Lenke til kommentar
Jeg må ha meg nytt kabinett, orker ikke støyen lenger!

Det tror jeg uansett jeg skal overleve hvis du hadde hørt helikopteret jeg bruker. Men begge maskinene har den samme psu'en etter hva jeg har forstått. Og det skal være en 300 W etter hva jeg har forstått, noe som i og for seg er for lite om det stemmer.

Lenke til kommentar
Jeg må ha meg nytt kabinett, orker ikke støyen lenger!

Det tror jeg uansett jeg skal overleve hvis du hadde hørt helikopteret jeg bruker. Men begge maskinene har den samme psu'en etter hva jeg har forstått. Og det skal være en 300 W etter hva jeg har forstått, noe som i og for seg er for lite om det stemmer.

300W er nok litt lite ja, men jeg skal ikke uttale meg for mye om strømforsyninger og det der. Er ikke helt stø på det temaet.

 

Det er ikke bare det at kabinettet og viften er bråkete. Alle komponenter i kabinettet er ganske varme. Har ingen temp. målere på harddisker, men når jeg tar på hdd ramma, så er den varmere enn det harddisken trives med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...