Gå til innhold

P4 560 eller Athlon™ 64-prosessor 3800+?


Anbefalte innlegg

Etter mye om og men så ble det endelig en avtale (med Nicator) på jobben. Så er jeg litt usikker på hvem av maskinene jeg skal velge. Har alltid vært fan av AMD før, men er usikker på om jeg skal gå for 3800+ eller 560.

 

Hvor lang tid går det før man MÅ ha 64-bit CPU?

 

Og ellers andre synspunkter hadde vært flott....

 

Edit:Er klar over at denne tråden har gått langt over sine opprinnelige bredder (Cpu diskusjon), men jeg kan dessverre ikke flytte den selv.

Endret av hobol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter mye om og men så ble det endelig en avtale (med Nicator) på jobben. Så er jeg litt usikker på hvem av maskinene jeg skal velge. Har alltid vært fan av AMD før, men er usikker på om jeg skal gå for 3800+ eller 560.

 

Hvor lang tid går det før man MÅ ha 64-bit CPU?

 

Og ellers andre synspunkter hadde vært flott....

Hva går jobben ut på egentlig?

 

Personlig ville jeg vel ha valgt 4000+, 3500+ og 3400+(socket 754) før en 3800+ :) prismessig.

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde vært litt rask... Det er altså HP t870 eller t880 det er snakk om, og skjermkort da er henholdsvis x300 (256MB) og 6800(256MB), og det er jo relativt stor forskjell, det er henholdsvis 1024 DDR og 2048 DDR, samt henholdsvis 2*160 SATA og 1*400 SATA. (henholdsvis t870 og t880)

 

Jeg trenger ikke mer enn 1 gig ram, jeg trenger ikke mer enn 320 gig disk, men jeg trenger noe mer enn x300, og antar at at 6800 hadde holdt i lange baner for meg. (Skal ha 23" skjerm, og da fikk jeg beskjed om at jeg bør velge ett annet skjermkort, men kan ikke bytte ut komponenter i maskinen)

 

Tilbake til CPU. Hva jobben går ut på? Totalt uvesentlig , men jobber på ett lager, men stort alle arbeidsplasser tilbyr hjemmepc ordning. Og det er ett fast valg, så jeg kan ikke bygge maskinen selv.. Og ettersom resten av maskinen er som over, så er det litt vanskeligere. Hadde maskinen vært identiske, så hadde valget vært enkelt, så spør igjen. Når MÅ man ha 64 bit system??

 

Hva jeg bruker maskinen til? Spilling og litt som dedikert spillserver når jeg er på jobb, noe bildebehandling, men ikke så mye. Og ellers det folk gjør foran datamaskinen som krever lite.

 

(Er klar over at denne tråden flyter utenfor hvor den skal ligge nå, men er vanskelig å bytte hvor den skal ligge selv...)

Endret av hobol
Lenke til kommentar
Vel, jeg hadde vært litt rask... Det er altså HP t870 eller t880 det er snakk om, og skjermkort da er henholdsvis x300 (256MB) og 6800(256MB), og det er jo relativt stor forskjell, det er henholdsvis 1024 DDR og 2048 DDR, samt henholdsvis 2*160 SATA og 1*400 SATA. (henholdsvis t870 og t880)

 

Jeg trenger ikke mer enn 1 gig ram, jeg trenger ikke mer enn 320 gig disk, men jeg trenger noe mer enn x300, og antar at at 6800 hadde holdt i lange baner for meg. (Skal ha 23" skjerm, og da fikk jeg beskjed om at jeg bør velge ett annet skjermkort, men kan ikke bytte ut komponenter i maskinen)

 

Tilbake til CPU. Hva jobben går ut på? Totalt uvesentlig , men jobber på ett lager, men stort alle arbeidsplasser tilbyr hjemmepc ordning. Og det er ett fast valg, så jeg kan ikke bygge maskinen selv..  Og ettersom resten av maskinen er som over, så er det litt vanskeligere. Hadde maskinen vært identiske, så hadde valget vært enkelt, så spør igjen. Når MÅ man ha 64 bit system??

 

Hva jeg bruker maskinen til? Spilling og litt som dedikert spillserver når jeg er på jobb, noe bildebehandling, men ikke så mye. Og ellers det folk gjør foran datamaskinen som krever lite.

 

(Er klar over at denne tråden flyter utenfor hvor den skal ligge nå, men er vanskelig å bytte hvor den skal ligge selv...)

Er det mulig å få se alle specca til maskinene? link? :whistle:

 

Ja, du får nok et par fps mer med AMD på spill, men det er overhodet ingen forskjell om du kjører en AMD eller Pentium på spill! Bare folk som henger seg opp i de få FPSene! Til spilling kan du klare deg fint med en Pentium 2,8Ghz eller tilsvarende AMD. Spilling nå tildags er det skjermkortet det vil gå på i første omgang!

 

Du MÅ nok ikke ha 64-bit CPU på en gooood stund.

 

Prisen på maskinene? t880 må jo vel være en del dyrere enn t870?? :hmm:

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at skjermkortet er dårlig på amd maskinen, men er det med 64 bit hodet mitt henger seg opp i. Etter jeg har søkt litt så ser også hovedkortet ut til å være en meget begrensende faktor på amd maskinen...

http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=334

 

Så alt tilsier at jeg bør velge intelmaskinen, men hodet mitt vil ha amd... Håpløst dilemma.

Endret av hobol
Lenke til kommentar
Raptor' date='05/03/2005 : 17:34'] Hvorfor ikke velge AMD maskinen, kaste ut skjermkortet, og kjøpe deg et nytt. AMD prosessoren ster bedre enn Intel prosessoren. Kan også få deg et bra skjermkort for den prisdifferansen der... :roll:

god ide, selv har jeg en Siemens pc ifra jobben som jeg bare bytta ut skjermkort i når det ble for dårlig.

Lenke til kommentar
Raptor,05/03/2005 : 17:34]Hvorfor ikke velge AMD maskinen, kaste ut skjermkortet, og kjøpe deg et nytt. AMD prosessoren ster bedre enn Intel prosessoren. Kan også få deg et bra skjermkort for den prisdifferansen der...  :roll:

Er akkurat det jeg tenker på... :cry:

Lenke til kommentar

Er dere virkelig blitt så blinde? :roll:

 

Hadde jeg fått de tilbudene ville jeg gått for Intel systemet, fordi:

 

For det første:

64-bit er helt på nystadiet. Det har blitt testet ut nå, både på 32-bit og 64-bit OS, men ytelsen blir bare dårligere med 64-bit enn ved 32-bit. 64-bit CPU vil bli mest nødvendig når der kommer programmer som er skrevet for 64-bit, som kommer til å ta meget lang tid før mesteparten av programmene vil være skrevet for 64-bit. 32-bit vil være tilstede og gi deg bra ytelse i god stund fremover.

 

For det andre:

Om du har en 3,6GHz Pentium eller en 3800+ AMD, så VIL DU IKKE MERKE NOE forskjell i spilling. Begge er meget kjappe CPUer som holder i lange baner! Spill går mest på GPU (skjermkort), og da har Intel-systemet et overtak.

 

For det tredje:

Skjermkortet er mye bedre, og mer RAM :love: og større harddisk på Intel-systemet!

Det å ville kjøpe AMD-systemet for så å "kaste ut" det andre skjermkortet for å kjøpe et nytt 6800 eller X800 ville være helt på jordet! :dribble:

 

 

Men for all del, det er selvfølgelig ditt valg! :thumbup: Og lykke til.

Lenke til kommentar
Er det bare de to systemene du har tilgjengelig? Du kan ikke velge et system med den nye Pentium 6xx serien?

 

Dessverre kun disse og ett til som er enda dårligere.. Så jeg får være glad til at det blir bra skjerm... (HP f2304: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...75-7182869.html )

 

Men ja, det er mitt valg, og hodet mitt er helt dust når det gjelder amd for øyeblikket.. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg er så amd fan da jeg sliter med en underklokken t-bird 1400@1050, og fortsatt er idle på 61 grader... Selv med en god kjøler.

Lenke til kommentar

Her var det mye rør, el-salvad. :roll:

 

For det første:

64-bit er helt på nystadiet. Det har blitt testet ut nå, både på 32-bit og 64-bit OS, men ytelsen blir bare dårligere med 64-bit enn ved 32-bit. 64-bit CPU vil bli mest nødvendig når der kommer programmer som er skrevet for 64-bit, som kommer til å ta meget lang tid før mesteparten av programmene vil være skrevet for 64-bit.

64-bit var på nystadiet for halvannet år siden. Testet and tried nå. Og nå når Intel endelig har kommet med egne prosessorer som støtter x86-64, vil Microsoft omsider lansere Windows XP Pro 64-bit edition. Dette skjer inneværende år, kanskje allerede i sommer. Og de som utvikler Unreal har prøvd å omkompilere UT til x86-64. Jobben var gjort på to uker, og ytelsesforbedringen var opptil 30%. Litt av poenget med x86-64 er at man får tilgang til flere SSE-register. Resultat: Prosessoren blir (enda) bedre til multimedia i 64-bit modus enn i 32-bit modus.

 

For det andre:

Om du har en 3,6GHz Pentium eller en 3800+ AMD, så VIL DU IKKE MERKE NOE forskjell i spilling. Begge er meget kjappe CPUer som holder i lange baner! Spill går mest på GPU (skjermkort), og da har Intel-systemet et overtak.

Prøv å spille Far Cry med maks setting på "physics", med mange AI enemies på en gang, så ser du at utsagnet ditt faller på sin egen urimelighet. Det er riktig at skjermkortet er viktigst, men AMD er uslåelig til spill allerede i 32-bit modus. Og når du da kan forvente 20-30% forbedring i 64-bit modus...

 

For det tredje:

Skjermkortet er mye bedre, og mer RAM  :love:  og større harddisk på Intel-systemet!

Det å ville kjøpe AMD-systemet for så å "kaste ut" det andre skjermkortet for å kjøpe et nytt 6800 eller X800 ville være helt på jordet!  :dribble:

 

Nei. Ikke på jordet i det hele tatt. :nei:

 

EDIT: Presisering.

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Hilram:

 

Tror du seriøst at du kunne merket forskjell om du spillte med en Pentium 3,6Ghz eller en AMD 3800+? :roll: Da må du tro om igjen..

 

Jo, det blir totalt bortkastet det med skjermkortet, bare se de slik:

Intel systemet koster 3000,- spenn mer.. Da får du med et 6800 kort! Viss du skal fjerne det i AMD maskinen, for å så kjøpe et nytt skjermkort til kanskje over 3000 så har du mistet hele poenget og mistet penger. OG det faktum at Intel maskinen har 80Gb mer harddisk og 1GB mer RAm, så sparer du mye penger på det.

 

Ja, de lanserer det snart ja. Men det har jo også blitt gjort tester med Win XP 64-bit edition. Som sagt med spilling, hadde du hatt et 6800 GT/X800 PRO så kunne du klart Far Cry max settings glatt som juling med en 3,0-3,2Ghz JA!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...