Gå til innhold

Tråden for barne-TV-nostalgikere


Anbefalte innlegg

Det er en serie jeg husker fra jeg var liten som jeg ikke klarer å finne igjen. Husker ikke navnet på den, men det var ikke tegneserie. Den gikk på barne-TV en gang på 90-tallet. Det var en gutt som lekte for seg selv i en hage, så fikk han besøk av en jente. De to lekte sammen, før gutten blie med jenta hjem til huset hun bodde i. Huset var stort og rødt, med et slags tårn. Tror faren til jenta var kunstner eller maler. Mener å huske at moren til gutten tror han har forsvunnet, og begynner å lete etter ham. Etter hvert finner hun også fram til det store røde huset, der hun blir kjent med faren til jenta.

 

Noen som aner hva jeg tenker på?

 

Jeg bumper denne tråden med god samvittighet, for jeg trenger VIRKELIG å vite hva denne serien heta. Ser den har vært nevnt flere ganger i tråden, men tror ikke noen har klart å svare.

 

Mener han gutten hadde en kikkert aswell som han dreiv å så i. Man får se at han driver å ser på ett tårn eller noe sånn, som visstnok er dit han skal.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg henvendte meg til NRK i et håp om å få utgitt "Flukta frå Dyreskogen" på DVD for noen uker siden. I dag fikk jeg svar at de har prøvd, men EBU (European Broadcasting Union) sitter på rettighetene og lar ikke NRK gi det ut i dubbet versjon, til tross for at det har skjedd i både Frankrike og Tyskland.

 

Må jeg sette i gang en spam-kampanje med e-post til EBU for å få denne fantastiske serien på DVD mon tro?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen flere "satelitt-barn" av 80-tallet som husker DJ Kat Show og The Fun Factory på Sky Channel?

 

Det var virkelig en revolusjon da vi fikk Sky Channel som først alternativ til det oppdragelige og inndoktrinerende stats-TV. Norge før "satelitt-TV" (som det het den gangen) var omtrent som Nord-Korea i dag, fra et medie-synspunkt. Mange hadde stor bekymring for hvordan "satelitt-barna" (som vi ble kalt) skulle ende opp når staten ikke lenger kunne kontrollere hva vi så på, og ønsket å forby disse kanalene. Helt utrolig å tenke på hvor totalitære holdninger mange hadde på den tiden.

 

Fant en intro for DJ Kat Show på YouTube. Husker sangen, men var det ikke noe vekkerklokke-knusing også? Dette programmet gikk om morgenen på hverdager (muligens også ettermiddag?)

 

 

The Fun Factory gikk på lørdag og søndag morgen.

 

Vignett:

 

 

Studio-segment:

 

 

Både DJ Kat Show og Fun Factory programmene besto av tegnefilmer som Inspector Gadget (min favoritt) He-Man, Transformers og Roger Ramjet (som jeg hatet), med korte studio-sekvenser innimellom.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Åhhh jeg trenger litt hjelp til å finne en gammel barne serie som gikk i vår yngre tid!

 

Det var en jente, med en storesøster hvor de gikk på forskjellige skoler som lå like ved hverandre nesten. Også hadde de en hund, en sånn old english sheepdog eller hva det nå heter.

 

Klarer bare ikke å finne ut hva det het! hjelp?:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Åhh ja, hva het den serien igjen? Husker jeg syntes den var drit skummel i vertfall. Sånn som jeg husker det: Det var et usynlig hus ute i skogen. For at man skulle se det måtte man snurre rundt og rundt, og da dukket det plutselig opp. Om jeg ikke husker heeelt feil så var det noen katter inni huset og muligens ei jente som også bodde der?

 

En annen spennings seier som jeg husker handlet om noen barn som rømte fra politiet i en båt, tror foreldrene deres var døde og derfor bodde de i den båten.

 

 

oooooggg hva het den serien de pleide å vise rundt jule tider hvor det var et stort slott som noen litt eldre barn flyttet inn i? Husker at det skjedde masse greier der med spøkelser og sånt, og at han ene gutten måtte fekte med et skjelett!

 

Den siste serien du nemner er iallefall "Mysteriet på Greveholm". Det skjelettet på loftet sit framleis i som gruelig skumle greier!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger ikke å vite navn på programmet eller noe, men må forsikre meg at jeg ikke er gal eller er den eneste som husker det. Ingen av mine barndomsvenner husker dette, og dette har erget meg i veldig mange år hehe :hmm:

 

Det var på barnetv midt på 90-tallet kanskje, og jeg husker at det var en liten gutt som gikk på en stor eng/åker. Så begynte han å snurre rundt som i en slags piruett, og plutselig kom det et hus til syne. Han var den eneste som kunne se det, og huset ville eventuelt forsvinne (som regel når han sluttet å snurre vil jeg tro.)

 

Noen som husker dette? :hm:

Endret av Adii
Lenke til kommentar

Samme jeg også så. Hadde vært gøy med bilder, men nå vet vi i alle fall navnet wink.gif

 

virre virre vapp var en genial serie. det var to lag jentene mot guttene. guttene i grønne t skjorter og jentene i oransje. ja lagene satt på en slags trehuske, og det laget som tapte fikk sin huske senket ned i masse gørr og så fikk de dumpet et karr med slim og insekter og masse ekkelt over seg :) nesten alltid jentene som vant

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Beklager at jeg ikke har tatt meg tid til å lese igjennom denne omfattende tråden, men her kommer altså et spørsmål.

 

Jeg prøver å finne tittelen på en serie som gikk på barne-tv på nittitallet. Serien begynte vanligvis med at en kvinne satt og skrev på en benk ute, eller ved en skrivepult innendørs. Det gikk så over til tegnet serie, som alltid omhandlet en padde og andre dyr. I en av episodene så havnet padden i fengsel, med en såkalt "ball and chain" bundet rundt foten.

 

Er det noen som husker denne serien, og kan komme med tilleggsopplysninger, og aller helst tittelen? Det hadde vært fantastisk!

Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne tittelen på en serie som gikk på barne-tv på nittitallet. Serien begynte vanligvis med at en kvinne satt og skrev på en benk ute, eller ved en skrivepult innendørs. Det gikk så over til tegnet serie, som alltid omhandlet en padde og andre dyr. I en av episodene så havnet padden i fengsel, med en såkalt "ball and chain" bundet rundt foten.

 

Med mindre jeg blander sammen, så har du introen til serien du ønsker navnet på

. :) Hele serien kan du f.eks kjøpe her. Kan anbefale deg å se biografifilmen om Miss Potter også!

 

Padden du nevner høres forøvrig mer ut som Mr.Toad (denne fyren)..

Lenke til kommentar

Med mindre jeg blander sammen, så har du introen til serien du ønsker navnet på

. :) Hele serien kan du f.eks kjøpe her. Kan anbefale deg å se biografifilmen om Miss Potter også!

 

Padden du nevner høres forøvrig mer ut som Mr.Toad (denne fyren)..

Det er nok ikke Disney's Mr. Toad glennib tenker på. Det finnes en serie som handler om Padde, Grevling og Rotte. Sjekk dette klippet fra youtube. Serien heter "Det suser i sivet"/"Wind in the willows".

Endret av Βlur
Lenke til kommentar

Det er nok ikke Disney's Mr. Toad glennib tenker på. Det finnes en serie som handler om Padde, Grevling og Rotte. Sjekk dette klippet fra youtube. Serien heter "Det suser i sivet"/"Wind in the willows".

Det er snakk om samme padde, men i to forskjellige serier/filmer :) Men hvilken av versjonene glennib tenker på er noe annet..

Wiki: Boken har blitt til en animasjonsfilm og en TV-serie, gitt opphav til dataspill samt dannet grunnlag for en mengde leketøy. Walt Disney lagde en tegnefilm av boka som ett innslag i antologifilmen The Adventures of Ichabod and Mr Toad.
Lenke til kommentar

Hei

 

Beklager at jeg ikke har tatt meg tid til å lese igjennom denne omfattende tråden, men her kommer altså et spørsmål.

 

Jeg prøver å finne tittelen på en serie som gikk på barne-tv på nittitallet. Serien begynte vanligvis med at en kvinne satt og skrev på en benk ute, eller ved en skrivepult innendørs. Det gikk så over til tegnet serie, som alltid omhandlet en padde og andre dyr. I en av episodene så havnet padden i fengsel, med en såkalt "ball and chain" bundet rundt foten.

 

Er det noen som husker denne serien, og kan komme med tilleggsopplysninger, og aller helst tittelen? Det hadde vært fantastisk!

 

Beatrix Potter? :)

http://www.youtube.com/watch?v=zYPkH8gPDps

Lenke til kommentar

Med mindre jeg blander sammen, så har du introen til serien du ønsker navnet på

. :) Hele serien kan du f.eks kjøpe her. Kan anbefale deg å se biografifilmen om Miss Potter også!

 

Padden du nevner høres forøvrig mer ut som Mr.Toad (denne fyren)..

Det er nok ikke Disney's Mr. Toad glennib tenker på. Det finnes en serie som handler om Padde, Grevling og Rotte. Sjekk dette klippet fra youtube. Serien heter "Det suser i sivet"/"Wind in the willows".

Det er snakk om samme padde, men i to forskjellige serier/filmer :) Men hvilken av versjonene glennib tenker på er noe annet..

Det kan se ut som om jeg har mikset opp Toad Goes Flying og Beatrix Potter. Begge to er kjente fra barndommen min, men det er to forskjellige serier. Derfor er jeg dobbelt takknemlig for disse svarene! :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Litt gammel tråd kanskje, men jeg spør likevel.

Noen som husker en tegnefilm som gikk på 90 tallet en gang

om en gutt som bare spiste sjokolade og annet godteri?

Tror også trærne der var kjærligheter på pinne. På slutten av filmen så

fikk han hønsefrikase, jeg tror tegningene var stillestående, så det må ha blitt lest fra en bok. Har ikke funnet ut det til nå.

Men er det noen som skjønner hvilken og husker?

Det hadde vært veldig fint.

Lenke til kommentar

Asylet var fantastisk, har et håp om at NRK en vakker dag vil gi det ut på DVD. Samme med en serie som het Yggdrasil som også var en del av Smørøyet. Skumle og mystiske greier

Er du mørkredd er en av de beste ungdomsseriene som er laget, fant faktisk de 4 første sesongene på Region 2 DVD, bare måtte ha dem :)

Endret av Goodfella93
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

må først si at jeg har ikke lest igjennom alt her, så jeg beklager hvis det har kommet opp allerede. jeg leiter etter en barne-tvserie som gikk på NRK på 90-tallet. husker ikke så mye, men trur det handlet om forskjellige barn i hver episode som skulle sove og det skjedde noe i drømmene deres, det var også noe med noen sokker som lå på gulvet el. serien begynte med at barnet skulle sove og lyset ble slukket trur jeg.. håper noen kan hjelpe meg, dette er noe som har irritert meg i lengre tid, og ingen husker det... :hrm:

Endret av saupis89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kan ikke forestille meg et liv uten TV :

 

He-Man , Gadget , Transformers , MASK på lørdagene

 

Tror Ramjet gikk på ettermiddagen hverdagene......

 

Så kom Defenders of Earth , Bompibjørnene , Bravestarr , TMNT (imo '90 var høyden på TMNT febern mht filmen) , Duck Tales , Snipp og Snapp RR , Tailspin på slutten av 80s......i '95 så jeg vel BTAS for første gang , det var jo oxo en milepæl.

 

I '88 så jeg vel wrestling for første gang , vi så bare WWF......hadde ikke WCW på vårt kabel-tilbud.

 

TV3 slutta vel å sende WWF rundt 1994.......

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Husker godt Wrestling på TV3. Det gikk hardt utover møbler og særlig sofaen etter å ha prøvd ut forskjellige bodyslams.

TVen var dårlig innflytelse, og straffen var at vi unga måtte ut i det fine sommerværet.

Uff, det var harde tider.

Med hva med dansk og svensk Barne-Tv?

Denne har utrolig nok holdt det gående siden 1982 og kan jo undres på hvor lenge den ville ha overlevd på norsk TV.

Lo så jeg grein første gangen jeg ble utsatt for det beste Danmark hadde å by på innen barneprogram tilbake i 90-tallet.

Bamse og Kylling

http://www.youtube.com/watch?v=qKPZVYRrTrM

Bert Ljungs Dagbok

http://www.youtube.com/watch?v=X8VEGqEeoK0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...