Gå til innhold

Tråden for barne-TV-nostalgikere


Anbefalte innlegg

Ingatoppen skrev (10 timer siden):

Hei!

Jeg har i lengre tid vært på jakt etter en tegneserie som gikk under påskemorgen på 2000 tallet. Det handler om en sliten hane?. I begynnelsen av serien går solen opp og hanen ligger på en haug med høy. (Hanen virker alltid tiltaksløs eller sliten) Han bor på en gård med 4-5 andre høner og en bonde med blå klær. (Ansiktet til bonden får man ikke se) Det er kun mumling og ingen prater i serien. Jeg tror bonden kjører rød traktor. Setter pris på svar hvis noen vet hvilken serie dette er!! 

Kan dette være serien du tenker på? Den norske tittelen skal visst være "Hønsehuset" og er en finsk animasjonsserie som gikk på NRK på 2000-tallet. Passer ikke helt 100% på hvordan du beskrev serien, men nokså nærme :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rock76 skrev (16 minutter siden):

Kan dette være serien du tenker på? Den norske tittelen skal visst være "Hønsehuset" og er en finsk animasjonsserie som gikk på NRK på 2000-tallet. Passer ikke helt 100% på hvordan du beskrev serien, men nokså nærme :) 

Heiii!! Tusen takk!! Det er denne😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drøv skrev (På 31.7.2018 den 15.59):

Jeg har lett etter en tegnefilmserie siden barneskolen. Jeg er født i 1992, og husker jeg så på det grytidlig på morgenen (før skolen) rundt 1. eller 2. klasse. Husker ikke hvilken kanal det gikk på, men det kan kanskje ha vært TV 2?

Så vidt jeg kan huske begynte serien alltid med en (ekte) dame med lang svart parykk som lærte bort ulike trylletriks til seerne. Jeg er ganske sikker på at det var en del av serien, men det kan hende jeg husker feil. Jeg vet ikke om det var dubbet eller ikke. Selve serien var animert, og jeg mener bestemt at hovedpersonen (som hadde langt svart eller lilla hår) het Trixie. Det var noen magiske steiner som kunne brukes til å få ulike evner, som f.eks. å puste under vann. Og kanskje noen magiske potions? Det var action og magi, og jeg husker det som helt fantastisk.

Jeg blir helt gal av å ikke huske serien, har så lyst til å se den igjen. Tror aldri den var noe spesielt populær, for selv da dette var min absolutte favorittserie var det ingen andre i klassen min som så på det.

Jeg har også lett etter denne leeeeenge! Var en stor favoritt da jeg var mindre. Idag fant jeg den! 
Tenko and the guardians of magic

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Trenger hjelp med å finne navn på to ekte serier som ble sendt mellom 1997-2002 på NRK. Er mye mulig de gikk før den tid også, men det var rundt da jeg så det.

Husker svært lite av den ene av dem og jeg tror mer enn jeg vet. Mener det var en serie som handlet om ei jente som bodde i en blokk (mulig hun nettopp hadde flyttet dit og er mye mulig det var i Oslo). Jeg tror hun hadde to venner en gutt og ei jente. Det eneste jeg husker godt var en episode der hun hadde ei løs tann og at vennene hjalp henne med å prøve å få den løs. Husker hun satt i kjelleren på en stol mens vennene festet en tråd i tanna hennes og så til ett dørhåndtak for så å lukke døren. Tror også hun kan ha hatt ett syltetøysglass med mynter, men er ikke så sikker på den biten. Ganske sikker på at serien gikk på lørdagene i barne-tv.

 

Den andre serien var vel mer en kort episode på 5 minutter og ikke en serie. Kan for alt jeg vet ha gått i Lilly's butikk eller lignende serier. Den handlet om en gutt som våknet opp og ikke fant familien sin. Han gikk ut i nabolaget og fant ikke ett eneste menneske og innså at han var den eneste personen i verden. Det sluttet med at han tok seg inn i ett fly og begynte å fly det. Til slutt så kræsjet han flyet og i det han treffer bakken våkner han og alt var bare en drøm.

 

Noen som husker eller kan hjelpe?😅

Endret av Eltejiv
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leter etter en barnetv med en by laget av treklosser, så kom det en asiatisk drage igjennom byen og ødela det meste med skummel musikk. Den plukket opp noen klosser oppå seg. Dragen var et langt tog av klosser den også. Når den forsvant ble byen bygget opp igjen. Noen som husker dette?

Kan hende denne scenen ikke var et eget program men del av et annet program, en intro/reklame, spill....jeg er ikke helt sikker hvor jeg har den fra :) synes å huske det kom en "popp"-lyd hver gang en kloss i byen ble bygget

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Er det noen som husker en barne-tv serie som handlet om en heks, og evt også en jente men litt usikker der.. heksa bor inne i skogen og en dag tro jeg jenta finner veien inn i skogen- føler hu blir til en ku, eller hu møter en snakkende ku.. innbiller meg også at det er en ond fugl med her, som er sammen med heksa… men alt er veldig defust og er ikke sikker på så veldig mye her. Alt jeg husker er en heks og en ku- en sopelime og en stor gryte med trylleformel… kan dere hjelpe selv om det ikke er så veldig mye å gå på… tror det gikk på nrk super men vet ikke det heller…. :( takk på forhånd :)!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hjelpppp skrev (På 30.11.2021 den 1.21):

Hei! 
 

ser etter en barneserie fra 2000-tallet. Jeg husker bare at det var en snekker (?) eller en mann, som var foran en liten dør, som tok deg til skogen eller en annen verden (?). Dette så jeg på når jeg var 6, i 2000

Sylvanian families

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Svigersøster og jeg prøver å komme på navnet på en serie som gikk på Barne-tv på 2000-tallet. Eneste vi husker (veldig tydelig) var at der var en mann som bodde på et hus på en planet / klode. Live-action. Mener å huske at han lærte bort former, telling og sånt men er noe usikker. Noen som husker litt flere detaljer enn oss? 😅

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ostremaaaa skrev (På 8.9.2022 den 18.28):

Hei! Er det noen som husker en barne-tv serie som handlet om en heks, og evt også en jente men litt usikker der.. heksa bor inne i skogen og en dag tro jeg jenta finner veien inn i skogen- føler hu blir til en ku, eller hu møter en snakkende ku.. innbiller meg også at det er en ond fugl med her, som er sammen med heksa… men alt er veldig defust og er ikke sikker på så veldig mye her. Alt jeg husker er en heks og en ku- en sopelime og en stor gryte med trylleformel… kan dere hjelpe selv om det ikke er så veldig mye å gå på… tror det gikk på nrk super men vet ikke det heller…. :( takk på forhånd :)!

 

Ostremaaaa skrev (På 8.9.2022 den 18.28):

Hei! Er det noen som husker en barne-tv serie som handlet om en heks, og evt også en jente men litt usikker der.. heksa bor inne i skogen og en dag tro jeg jenta finner veien inn i skogen- føler hu blir til en ku, eller hu møter en snakkende ku.. innbiller meg også at det er en ond fugl med her, som er sammen med heksa… men alt er veldig defust og er ikke sikker på så veldig mye her. Alt jeg husker er en heks og en ku- en sopelime og en stor gryte med trylleformel… kan dere hjelpe selv om det ikke er så veldig mye å gå på… tror det gikk på nrk super men vet ikke det heller…. :( takk på forhånd :)!

Kan det være "Propp og Berta" du mener?☺️

fb99c5fa-f117-43b6-9dcc-5f36c5601b66.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Gledelige nyheter folkens! For et par år siden, la jeg ut et innlegg her hvor jeg spurte dere om dere visste om en episode fra «Mummidalen», der de skal ha dratt til verdensrommet. Jeg tenkte at jeg kunne meddele at jeg har endelig funnet episoden!

En jeg traff på, hadde tilgang til en del episoder av «Mummidalen». Han fant frem en episode som lignet beskrivelsen som jeg ga til ham. Med en gang jeg så det, fikk jeg en overveldende nostalgi-følelse, en skatt som ikke hadde blitt funnet på lenge. Til de som er nysgjerrig på hvilken episode det er, her er wikipedias beskrivelse:

«Det gyldne riket» Episode 26, sesong 4

Mummitrollet og vennene hans havner i Afrika for noen dager siden med tidsmaskinen, de møter en oppdager og en fleretusen års-gammel dame som eier et lager med medisiner, hun hadde til og med stjernemedisinen til Tante Jenny.

Når jeg spurte ham om han kunne legge ut episoden, sa han nei. Han ville ikke komme i strid med rettighetshaverne. Vel, jeg er uansett glad at jeg kan bli ferdig med letingen. Tusen takk til de som bidro! :) Her er noen skjermbilder:

317809053_824001048680587_2705370209193488623_n.jpg

317835955_514853960598413_4937443045222940252_n.jpg

318376613_844891170168021_4652375985397630389_n.jpg

Endret av Rock76
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg husker et "tv program" som gikk på barnetv rundt 2016-2018. Det var en animert oransje gutt som gikk rundt å lurte på forskjellige ting, catch phrasen var noe sånt som "si meg hvorfor det?" men jeg finner ikke noe når jeg søker på det. Noen som vet hva programmet egentlig heter? Episodene varte bare i sånn 3 minutter hver.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Carlgutt skrev (På 3.11.2011 den 14.37):

 

Åhh ja, hva het den serien igjen? Husker jeg syntes den var drit skummel i vertfall. Sånn som jeg husker det: Det var et usynlig hus ute i skogen. For at man skulle se det måtte man snurre rundt og rundt, og da dukket det plutselig opp. Om jeg ikke husker heeelt feil så var det noen katter inni huset og muligens ei jente som også bodde der?

 

En annen spennings seier som jeg husker handlet om noen barn som rømte fra politiet i en båt, tror foreldrene deres var døde og derfor bodde de i den båten.

 

 

oooooggg hva het den serien de pleide å vise rundt jule tider hvor det var et stort slott som noen litt eldre barn flyttet inn i? Husker at det skjedde masse greier der med spøkelser og sånt, og at han ene gutten måtte fekte med et skjelett!

Fant du noen gang ut hva den serien heter? Den med den gutten som snurret rundt og rundt 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ostremaaaa skrev (På 8.9.2022 den 18.28):

Hei! Er det noen som husker en barne-tv serie som handlet om en heks, og evt også en jente men litt usikker der.. heksa bor inne i skogen og en dag tro jeg jenta finner veien inn i skogen- føler hu blir til en ku, eller hu møter en snakkende ku.. innbiller meg også at det er en ond fugl med her, som er sammen med heksa… men alt er veldig defust og er ikke sikker på så veldig mye her. Alt jeg husker er en heks og en ku- en sopelime og en stor gryte med trylleformel… kan dere hjelpe selv om det ikke er så veldig mye å gå på… tror det gikk på nrk super men vet ikke det heller…. :( takk på forhånd :)!

Kan dette være Propp og Berta? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg leter etter fire serier. Den første handler om en gruppe ungdommer som finner et monster i skogen som de (eller en av de) "adopterer" som et kjæledyr. Monsteret har et utsende som ligner "kometkameratene", men er ikke med der. Denne gjenger drar på eventyr, tror jeg, mulig de også leter etter bestefaren sin. Sendt rundt 2009, mest sannsynlig.

Den andre serien handler om en leirskole, tror jeg. På natten dukker det opp personer som er kledd i brune munkekapper med hette, de møtes i et kloster, og selve bygget som barna/ungdommene sover i er formet enten som et + tegn eller som et kors. Serien er antagelig ikke norsk, men dubbet, da det var noe BBC-preg over det. den ble mest sannsynlig sendt på NRK mellom 2005 og 2008.

Den tredje handler om en jente med mørkt krøllete hår som finner ut at hun har magiske krefter. Handlingen er satt til en øy eller langs kysten. Lurer på om jenta besvimer flere ganger, og har syner. Mener å huske at svarte fugler er en del av serien. Tviler på at det er en norsk produksjon, men den har blitt sendt på NRK/NRK-super et par ganger på 2000-tallet, sikkert etter 2007.

Den siste serien handler om et hus hvor mange familier har bodd i en periode på ca. 100 år. Hver episode tar for seg en ny familie. Det er også et stort tre som er med i hver episode, hvor hovedpersonen i hver episode har sitt eget sted borte fra familien. Husker at en av episodene handlet som en jente som ville spille cricket, men fikk ikke være med på lokallaget so besto av bare gutter. Og en annen episode handlet om en jødisk familie. Tror serien er britisk, og handlingen er satt i et nabolag for familier med dårlig råd.

Alle seriene er live-action. På forhånd, takk for hjelpen😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...