Gå til innhold

Luftfuktighet inne i kabis = 29%


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Kan de av dere som måler luftfuktighet inne i kabinettet poste det her.

 

(det er det nok ikke mange som gjør, men det hadde vært moro og sammenligne luftfuktigheten rundt om i landet)

 

Jeg har nå en luftfuktighet inne i kabinettet på 29%. :thumbup:

 

Lufttemp. i kabinett 13c.

Vanntemp. 2.9c.

Rom Temp. 21c.

Ute temp. -8c.

 

Fare for kondens oppstår ved -3.7 grader på vannet. se tabel

 

Legger med et gamelt bilde som viser hvordan jeg måler luftfuktigheten, med et hygrometer fra Biltema

 

edit: Bor i Skien, ca.30meter over havet og 25km fra havet.

post-224-1109700785_thumb.jpg

Endret av bluesman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, 24% rel. fuktighet?

Det var virkelig svært lavt, så jeg må spørre: Er hygrometeret ditt riktig kalibrert?

Jeg stusser litt over dette, ettersom jeg på min kant, (Furuset nord for Oslo) er nede i 55%, ved minus 16grader utetemp, atm.

Da har jeg forøvrig en vanntemp på minus én grad, og en CPU-temp på 8,3grader.

Furuset ligger ca 120m over havet, og avstanden til havnebassenget er 8-9km i luftlinje, som en sammenligning mot dine forhold.

 

Nå skal jeg ikke på noen måte påstå at mitt instrument er riktigere enn ditt, men det er uansett ikke så veldig lenge siden jeg kalibrerte det.

Og luften er så tørr her nå, at jeg ikke for mitt bare liv tør å ta i elektronikkomponenter uten å utlade meg først!

 

Btw; Kalibrering av hygrometer: Pakk det godt inn i en fuktig klut i romtemperatur en times tid, og les av verdien. Den skal da ligge rundt 100%

Det kan kanskje være verdt et forsøk?

Ser at du bruker et digital-instrument, og det spørs derfor om du har mulighet for å justere det? Det bør i alle fall være mulig vil jeg tro....

Lenke til kommentar

Rundt 29% høres veldig riktig ut spør du meg. Jeg har alltid oppnådd rundt dette på vintertid innendørs. At du Skrue har 55% høres dog svært svært merkelig ut. Tror ikke jeg oppnår dette selv på en varm regnfull sommerdag!!(Oslo)

29% regens dog som ganske tørt og ligger utenfor trivselssonen hva fuktighet angår. Desto tørrere luft desto høyere statisk elektrisitet også, og det er jo heller ikke så fint, spesielt hvis du liker å fikle litt inne i PC'en ;)

Lenke til kommentar
Rundt 29% høres veldig riktig ut spør du meg. Jeg har alltid oppnådd rundt dette på vintertid innendørs. At du Skrue har 55% høres dog svært svært merkelig ut. Tror ikke jeg oppnår dette selv på en varm regnfull sommerdag!!(Oslo)

29% regens dog som ganske tørt og ligger utenfor trivselssonen hva fuktighet angår. Desto tørrere luft desto høyere statisk elektrisitet også, og det er jo heller ikke så fint, spesielt hvis du liker å fikle litt inne i PC'en ;)

Interessant.

Her på min kant opplever jeg ikke sjelden at hygrometeret fort vekk viser 65 til 70% relativ fuktighet under de forholdene du nevner? Altså på en varm / regnfull sommerdag.

Løp akkurat ned i stua nå, for å sjekke hygrometeret der. Det viser ca 58% rel. fuktighet, altså ikke så langt fra hva jeg registrerer her på datarommet.

Kan begge to virkelig vise så feil da?

Jeg kan selvsagt ikke utelukke dette, men må bare støtte meg til hva jeg kan lese av her.

Kunne jo vært svært artig å få vite hva meteorologisk institutt på Blindern kan vise til i denne sammenheng. Om jeg husker det / får tid, så skal jeg jammen sjekke imorra! :yes:

 

Googla litt; http://www.treteknisk.no/fagartikler/Tre_og_fuktighet/4.htm

 

Der står det bl.a:

Relativ fuktighet varierer ikke bare over året, men også i høy grad over døgnet. Dette fremgår klart av figur 14 som viser et eksempel på en observert døgnvariasjon. Som en ser, varierte relativ fuktighet fra et maksimum på 95 % kl. 04 om natten til et minimum på 25 % kl. 17-18 på etter-middagen. Døgnmiddel denne dagen ligger til sammenligning på ca. 58 %. Denne variasjonen i relativ fuktighet over døgnet vil også påvirke trevirkets fuktighet. Hvor mye vil avhenge av trevirkets tykkelse.

 

Det kan jo være litt å fundere på...

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Gjerne legge ved adresse, telefonnummer, faksnummer, kontonummer, pinkode,

fullt navn og adresse.  :hmm:

Stikk!!

Slike tåpeligheter kan vi godt være foruten. :mad:

tror det at han ikke helt forstod hvorfor jeg ville ha høyden og avstanden ifra havet.

 

danno_O og andre som kansje lurer litt : om du bor i nærheten av vannet vil luftfuktigheten vere mye høyere enn om du bor langt fra havet. grunnet "dampen" sjøen gir ifra seg. nå om vinteren er denne svært lav på grunn av lave tempraturer. men om sommeren vil solen varme opp havet så mye at det damper litt av det. denne dampen er også kjent som luftfuktighet :)

 

Det er iallefall slik jeg rekner med at det er, selv om jeg aldri har fått noe "undervisnig" om dette emne.

 

*grue seg til sommeren :p *

Lenke til kommentar
Interessant.

Her på min kant opplever jeg ikke sjelden at hygrometeret fort vekk viser 65 til 70% relativ fuktighet under de forholdene du nevner? Altså på en varm / regnfull sommerdag.

Løp akkurat ned i stua nå, for å sjekke hygrometeret der. Det viser ca 58% rel. fuktighet, altså ikke så langt fra hva jeg registrerer her på datarommet.

Kan begge to virkelig vise så feil da?

Gjorde et kjapt søk etter fuktighetsverdier i Oslo men fant ikke noe særlig bruktbart. Jeg vet ikke så voldsomt mye om dette men kanskje det har mye å si hva slags hus leilighet man bor i også? Jeg har to forskjellige målere(digitale) og disse viser også det samme (+-5%). Dog er det betongvegger/tak, relativt varmt(vil tippe ca. 23C) og også god gjennomlufting pga. leilighetens utforming. Personlig er jeg plaget av statisk elektrisitet når LF ligger mellom 20-30% men denne forsvinner når jeg øker fuktigheten til opp mot 40%.

Ser at du hadde foretatt dine målinger på Furuset kontra mine som er nede i sentrum, men jeg kan ikke skjønne at det skal variere så ekstremt mye mellom disse stedene? Hvis jeg skulle tippe ville jeg også tro at det var helt motsatt, dvs. høyere LF nærmere sjøen?

Hvis du finner noen statistikk med gjennomsnittsmålingerfra Oslo området er jeg svært interessert. :hmm:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Kunne jo vært svært artig å få vite hva meteorologisk institutt på Blindern kan vise til i denne sammenheng. Om jeg husker det / får tid, så skal jeg jammen sjekke imorra! :yes:

Jeg fikk sjekket opp med MET:link

Denne tabellen viser gjennomsnittstemperatur og relativ fuktighet på Blindern den siste uka. Vi kan se at den relative fuktigheten er ganske høy, men merk dere at dette gjelder ved utetemperatur!

 

Hva gjør man så for å oversette dette til innetemperatur? Jo, nå skjønner dere nok hva som venter... *trommevirvel* Fuktig-luft diagrammet! Mitt hjertebarn med andre ord. Jeg skal ikke plage dere med forklaringen en gang til, men hvis man tar luft ved -11,7 grader og en relativ fuktighet på 69% (faktiske data fra 2. mars), så vil den relative fuktigheten synke til under 20 % når lufta varmes opp til ca 24 grader.

 

Så hvorfor har skrue og bluesman så forskjellige luftfuktigheter, hvis man ser bort i fra feil ved instrumenter? Her kan man jo bare spekulere, men det avhenger av mange faktorer. Kanskje skrue bor i et mer lufttett bygg, og/eller at han lufter mindre? Kanskje skrue har flere potteplanter enn en gjennomsnittlig ungdom, og at han koker poteter i stedet for å spise frossenpizza (ikke ta det her personlig da, noen av dere :p )?

 

Faktum er iallefall at luften er relativt "tørr" om vinteren uansett hvor man bor, og at det kanskje er andre forhold som vil være avgjørende for luftfuktigheten innendørs.

Lenke til kommentar
Rundt 29% høres veldig riktig ut spør du meg. Jeg har alltid oppnådd rundt dette på vintertid innendørs. At du Skrue har 55% høres dog svært svært merkelig ut. Tror ikke jeg oppnår dette selv på en varm regnfull sommerdag!!(Oslo)

29% regens dog som ganske tørt og ligger utenfor trivselssonen hva fuktighet angår. Desto tørrere luft desto høyere statisk elektrisitet også, og det er jo heller ikke så fint, spesielt hvis du liker å fikle litt inne i PC'en ;)

Interessant.

Her på min kant opplever jeg ikke sjelden at hygrometeret fort vekk viser 65 til 70% relativ fuktighet under de forholdene du nevner? Altså på en varm / regnfull sommerdag.

Løp akkurat ned i stua nå, for å sjekke hygrometeret der. Det viser ca 58% rel. fuktighet, altså ikke så langt fra hva jeg registrerer her på datarommet.

Kan begge to virkelig vise så feil da?

Jeg kan selvsagt ikke utelukke dette, men må bare støtte meg til hva jeg kan lese av her.

Kunne jo vært svært artig å få vite hva meteorologisk institutt på Blindern kan vise til i denne sammenheng. Om jeg husker det / får tid, så skal jeg jammen sjekke imorra! :yes:

 

Googla litt; http://www.treteknisk.no/fagartikler/Tre_og_fuktighet/4.htm

 

Der står det bl.a:

Relativ fuktighet varierer ikke bare over året, men også i høy grad over døgnet. Dette fremgår klart av figur 14 som viser et eksempel på en observert døgnvariasjon. Som en ser, varierte relativ fuktighet fra et maksimum på 95 % kl. 04 om natten til et minimum på 25 % kl. 17-18 på etter-middagen. Døgnmiddel denne dagen ligger til sammenligning på ca. 58 %. Denne variasjonen i relativ fuktighet over døgnet vil også påvirke trevirkets fuktighet. Hvor mye vil avhenge av trevirkets tykkelse.

 

Det kan jo være litt å fundere på...

Har du en bedre halvdel som er veldig glad i grønne planter Skrue? Høy grad av jungel i hjemmet er en fin måte å holde luftfoktigheten oppe på vinterstid. I våre jobb-lokaler har vi krav om luftfuktighet pga ESD og på vinteren går luftfuktern i lufteanlegget på ful guffe hele tiden for å holde det på 35-40%. Men det varierer jo selvsagt om det er en mild vinterdag med litt regn eller -20C som vi hadde ute her til morningen. Og på sommeren klarer man vel fint å oprettholde 40% minst de fleste steder i Norge ute ekstra luftfukting.

Lenke til kommentar
. grunnet "dampen" sjøen gir ifra seg. nå om vinteren er denne svært lav på grunn av lave tempraturer. men om sommeren vil solen varme opp havet så mye at det damper litt av det. denne dampen er også kjent som luftfuktighet :)

Men vil det ikke egentlig være slik at sjøen gir fra seg mer vanndamp om vinteren da den relative temperaturforskjellen mellom vann og sjø øker desto kaldere det blir i været?

Lenke til kommentar

Avdampingen bestemmes av likevekten mellom damptrykket i sjøvannet og damptrykket i luften. Damptrykket i sjøvannet stiger med temperaturen, mens damptrykket i luften avhenger av hvor mye fuktighet som er bundet i luften (i masse, ikke relativ fuktighet som er prosenten av fuktighet i forhold til maks). Siden dette masseforholdet også blir høyere ved høyere lufttemperatur (om man holder relativ fuktighet konstant), tror jeg ikke avdampingen forandrer seg så mye fra sommer til vinter ved den samme relative fuktigheten.

Lenke til kommentar
Rundt 29% høres veldig riktig ut spør du meg. Jeg har alltid oppnådd rundt dette på vintertid innendørs. At du Skrue har 55% høres dog svært svært merkelig ut. Tror ikke jeg oppnår dette selv på en varm regnfull sommerdag!!(Oslo)

Ja, jeg syntes du hadde meget høy Luftfuktighet, Skrue.

 

Jeg er nå nede i 21%Luftfuktighet inne i kabinettet mitt.

Dette ser jeg gjennom lexanvinduet mitt.

(slik at dere ikke tror at jeg kjører med åpent kabinett)

 

Jeg skal gjøre en test og ta ut hygrometeret av kabinettet.

Teste det slik du sier Skrue. Se da om det går til ca.100% '

 

Skal også måle Luftfuktighet i studio rommet, samt ute på balkongen.

 

Kommer til og måle i ca.30min, slik at hygrometeret får stabilisert seg.

 

edit:leif

post-224-1109873064_thumb.jpg

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

Dusjing med åpen dør, manuell oppvask, klestørking og andre mindre koselige huslige plikter kan også påvirke luftfuktigheten. Det er derfor anbefalt å avstå frå slike ting om det er fare for kondens i PCen.

 

Likevel har vi ein liten sikkerhetsmargin i slangene. Til større forskjell i temperatur mellom slangeinnside og luft, til større forskjell mellom slangeinnside og utside. Kor mange grader dette tilslutt blir veit eg ikkje, men plastslanger leder jo varme svært dårlig.

 

93% relativ fuktighet utendørs her forresten, på rette sida av fjellet og nærme havet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...