Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at mer-kostnaden dette vil innebære for NTNU vil føre til et nokså raskt nei.

 

Hvor dukker merkostnaden opp? Det er jo istedetfor at de må vente et år på forbedre karakteren, en ekstra eksamen tar de jo uansett.

 

Det vil nok være flere som vil prøve å forbedre karakteren sin, siden det nå kan gjøres på en måte som blir gjennomførbar for de fleste.

 

På den andre siden vil kanskje færre klage på karakteren E, i håp om å stryke for å ta konte, eller gå opp en karakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En såkalt ekspert i fra et Q&A om hjelp til å velge studier som påsto at man ikke kan søke Siv.ing på NTNU når man ikke har generell studiekompetanse MEN samtidig har forkurs for ingeniør. Dette stemmer vel ikke? Da spesielt for de som har yrkesfaglig bakgrunn med fagbrev?

Be vedkommende om å revurdere om han føler seg skikket til jobben sin. Idiot.

 

Ja, forkurs er "godt nok". Jeg kjenner flere som går siving nå, på forskjellige årskull, som har gått forkurs etter fagbrev.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hvor dukker merkostnaden opp? Det er jo istedetfor at de må vente et år på forbedre karakteren, en ekstra eksamen tar de jo uansett.

Med dagens system leverer man blankt for å få tilgang til konteeksamen, når man leverer blankt trenger ikke noen jobbe med å rette besvarelsen. Med den foreslåtte ordningen vil flere ta sjansen på å levere inn en besvarelse for så å forbedre karakteren, altså blir det plutselig to eksamener som må rettes, istedenfor en.

Lenke til kommentar

Hvor dukker merkostnaden opp? Det er jo istedetfor at de må vente et år på forbedre karakteren, en ekstra eksamen tar de jo uansett.

Med dagens system leverer man blankt for å få tilgang til konteeksamen, når man leverer blankt trenger ikke noen jobbe med å rette besvarelsen. Med den foreslåtte ordningen vil flere ta sjansen på å levere inn en besvarelse for så å forbedre karakteren, altså blir det plutselig to eksamener som må rettes, istedenfor en.

 

 

LOL. Det ekstraarbeidet er marginalt.

Lenke til kommentar

Hey.

 

Jeg har søkt fysmat til høsten, men jeg er usikker på om jeg faktisk kommer inn, siden poengene mine er i grenseland.

 

Hva burde jeg gjøre for å komme inn på fysmat?

 

Hittil har jeg søkt diverse andre siving-linjer i tillegg i håp om at det blir mulig å bytte. Er det noe som er realistisk? Er det også mulig å bytte fra f.eks. en bachelor i matematikk?

 

Og så var det leilighet da. Hva anbefales? Jeg har ikke peiling på Trondheim, men av SiT sine leiligheter virker Bloksberg, Nedre Singsaker, Lerkendal og Berg mest aktuelt. Eller er det bedre privat?

 

Noen tidligere førsteårsstudenter som har erfaringer?

 

(Mange spørsmål :innocent:)

Lenke til kommentar

Hadde de vært veldig opptatt av å slippe ekstraarbeid så hadde de sannsynligvis ikke innført den tåplige regleen om at du må møte opp for å konte.

 

AtW

Blank innlevering gir minimalt med ekstraarbeid. Å legge opp til at folk kan levere inn to besvarelser gir derimot ekstraarbeid.

Lenke til kommentar

Hadde de vært veldig opptatt av å slippe ekstraarbeid så hadde de sannsynligvis ikke innført den tåplige regleen om at du må møte opp for å konte.

 

AtW

Blank innlevering gir minimalt med ekstraarbeid. Å legge opp til at folk kan levere inn to besvarelser gir derimot ekstraarbeid.

 

Det er mere styr jo lere som skal ta en skaemen, lokaler, vakter, i tilegg til at studentenes tid blir kastet bort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mere styr jo lere som skal ta en skaemen, lokaler, vakter, i tilegg til at studentenes tid blir kastet bort.

 

AtW

Det er jo veldig mange studenter per vakt, og NTNU leier hele Nidarøhallen uansett, mens retting av en oppgave faktisk tar hele oppmerksomheten til sensor i en tidsperiode, så det er fortsatt langt lavere utgifter per student som leverer blankt enn per student som leverer dobbelt opp med eksamensbesvarelser.

Lenke til kommentar

På de forskjellige siv.ing linjene, spesielt de med mye IKT, er det nødvendig (eller en fordel) å ha en laptop med litt futt i for å kjøre diverse programmer, eller er alt av datautstyr som er nødvendig for utdanningen (spesielt den delen hvor man driver mye med IKT) tilgjengelig via NTNU?

 

Og hvordan er tilgjengeligheten for stikkontakter under forelesninger o.l? Er det en fordel å investere en del i en pc med med mye batteritid?

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke pc på forelesning, så jeg vet ikke hvordan det er med stikkontakt. Jeg klarer meg i all hovedsak med penn og papir + stasjonære pcer på en av de svært mange datasalene. Det er i mine øyne ikke nødvendig å investere i en laptop med futt i, kjøp heller en liten, lett sak. Gjerne en som ikke bråker særlig mye.

Lenke til kommentar

Det er mere styr jo lere som skal ta en skaemen, lokaler, vakter, i tilegg til at studentenes tid blir kastet bort.

 

AtW

Det er jo veldig mange studenter per vakt, og NTNU leier hele Nidarøhallen uansett, mens retting av en oppgave faktisk tar hele oppmerksomheten til sensor i en tidsperiode, så det er fortsatt langt lavere utgifter per student som leverer blankt enn per student som leverer dobbelt opp med eksamensbesvarelser.

 

I dag har man lov til å prøve å forbedre karakteren en gang pr fag, men hvordan dette gjennomføres er ganske tungvindt. Syns heller man skal ha en begrensning her, enn at det er mye mer tilfeldig om du får tatt eksamen på nytt.

 

En veldig spesiell ting på NTNU er at så lenge du stryker kan du bare fortsette å ta konto. Ikke et maks antall forsøk pr eksamen.

Lenke til kommentar

Da har jeg meldt meg ut av tekna. Håper alle dere andre her gjør det samme.

 

Er medlem av både NITO og Tekna. Er mest imot at de i det hele tatt har tatt et standpunkt i saken, noe jeg syns var unødvendig. Har nok ikke lyst til å melde meg ut av begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...