Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Selv er jeg interessert i å se på tidligere øvingsoppgaver i TDT4102 Prosedyre- og objektorientert programmering, da jeg skal ta dette faget til våren for å rette opp en dårlig karakter i TDT4100 Objektorientert programmering. Jeg tenker følgelig på å gjøre en bra eksamen i TDT4102 og da i sin tur erstatte TDT4100 med TDT4102. Dette fordi jeg ser på meg selv som sterkere i C/C++ enn i Java.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det vel siv.ing.- studier som opptar flest studenter i byen, er det ikke noe sånt som 20.000 studenter på Gløs og 5.000 på Dragvoll? Og så mange er det ikke som går rene realfag på Gløs.

Er vel mer ca 10k på både Dragvoll og Gløs?

Og så er det vel en del over 1000 siv.ing.-er som utdannes hvert år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Hvis man setter momentlikevekt på denne konstruksjonsdelen så ser man at strekksiden på den skrå bjelkedelen må være oversiden.

 

Men hvordan forklarer man dette logisk med tanke på deformasjonen? Hvordan vil bjelken forsykves slik at den skrå bjelkedelen får strekk på oversiden. Denne var litt tricky.

 

Det er forøvrig et stivt hjørne til venstre, ikke noe ledd.

post-120696-1228932327_thumb.jpg

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar
Hvis man setter momentlikevekt på denne konstruksjonsdelen så ser man at strekksiden på den skrå bjelkedelen må være oversiden.

 

Men hvordan forklarer man dette logisk med tanke på deformasjonen? Hvordan vil bjelken forsykves slik at den skrå bjelkedelen får strekk på oversiden. Denne var litt tricky.

 

Det er forøvrig et stivt hjørne til venstre, ikke noe ledd.

 

Er det her en oppgave i Mekanikk2? Den ligner litt på Oppgave 1 i Des.07-eksamen, bare at den er veldig mye annerledes og enklere. Jeg mener også å tro at det er strekk på undersiden i dette tilfellet. Eller?

Lenke til kommentar

Jeg har kommet over en diffligningsoppgave i Tom Lindstrøms Kalkulusbok som jeg ikke klarer å tolke..

 

En tank inneholder 200 liter vann. Ved tidspunktet t=0 begynner en saltoppløsning som inneholder 0,25 kg salt per liter å strømme inn i tanken med 2 liter per minutt. Vi antar at væskene blander seg raskt. Etter t=3 minutter begynner blandingen å strømme ut av tanken med 2 liter per minutt (slik at væskemengden i tanken nå holder seg konstant). hvor mye salt er det i tanken når t=25 minutter?

 

y' + ?y = ?

Hva skal stå der jeg har satt spørsmålstegn?

Jeg vil ikke at noen skal løse denne for meg. Bare fortelle hva som skal stå hvor og hvorfor..

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Hvis man setter momentlikevekt på denne konstruksjonsdelen så ser man at strekksiden på den skrå bjelkedelen må være oversiden.

 

Men hvordan forklarer man dette logisk med tanke på deformasjonen? Hvordan vil bjelken forsykves slik at den skrå bjelkedelen får strekk på oversiden. Denne var litt tricky.

 

Det er forøvrig et stivt hjørne til venstre, ikke noe ledd.

 

Er det her en oppgave i Mekanikk2? Den ligner litt på Oppgave 1 i Des.07-eksamen, bare at den er veldig mye annerledes og enklere. Jeg mener også å tro at det er strekk på undersiden i dette tilfellet. Eller?

 

Nei, det er en mekanikk 1 oppgave fra 1998, og strekksiden er definitift på oversiden. :)

Lenke til kommentar
Nei, det er en mekanikk 1 oppgave fra 1998, og strekksiden er definitift på oversiden. :)

 

Oki. Det skal ikke være så vanskelig å forklare.

Den vertikale stagen vil pga aksialkraften i hjørnet bøye seg. Og siden det er stivt hjørne, vil følgelig den skråstilte stagen bøye seg slik som på tegningen. Ettersom det er stivt hjørne ;)

post-38463-1228937308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Tusen takk for infoen, men er du helt sikker på at det der er rett? For strekksiden på den vertikale bjelkedelen er til venstre, men måten du har tegnet den på viser jo at strekksiden er til høyre.

Lenke til kommentar
Tusen takk for infoen, men er du helt sikker på at det der er rett? For strekksiden på den vertikale bjelkedelen er til venstre, men måten du har tegnet den på viser jo at strekksiden er til høyre.

 

Det er jeg faktisk litt usikker på. Tror Trøls eller KjellV kan svare bedre på dette. Da de er mer erfarne i Mekanikkgamet. Jeg fikk ikke bruk for dette i mekanikk1 forrige vår. Men det skal ikke være vanskelig å finne ut hva som er strekksiden.

 

Det kan man alltids regne på. Tegn opp 2 snittkrefter. Et før og et etter hjørnet. Så ser du utifra M-diagrammet hvor strekksiden vil bli.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Det er jeg faktisk litt usikker på. Tror Trøls eller KjellV kan svare bedre på dette. Da de er mer erfarne i Mekanikkgamet. Jeg fikk ikke bruk for dette i mekanikk1 forrige vår. Men det skal ikke være vanskelig å finne ut hva som er strekksiden.

 

Det kan man alltids regne på. Tegn opp 2 snittkrefter. Et før og et etter hjørnet. Så ser du utifra M-diagrammet hvor strekksiden vil bli.

 

Mhm, det er sant. Jeg er veldig sikker på hva som er strekksiden her for jeg har regnet nøye på den, og det står og i lf at det er de sidene som er strekksidene. I oppgaven er det ikke gitt at man skal finne deformasjonen, men som en øvelse tenkte jeg at det kunne være greit.

Lenke til kommentar
Det er jeg faktisk litt usikker på. Tror Trøls eller KjellV kan svare bedre på dette. Da de er mer erfarne i Mekanikkgamet. Jeg fikk ikke bruk for dette i mekanikk1 forrige vår. Men det skal ikke være vanskelig å finne ut hva som er strekksiden.

 

Det kan man alltids regne på. Tegn opp 2 snittkrefter. Et før og et etter hjørnet. Så ser du utifra M-diagrammet hvor strekksiden vil bli.

 

Mhm, det er sant. Jeg er veldig sikker på hva som er strekksiden her for jeg har regnet nøye på den, og det står og i lf at det er de sidene som er strekksidene. I oppgaven er det ikke gitt at man skal finne deformasjonen, men som en øvelse tenkte jeg at det kunne være greit.

 

Ikke dumt ;) Liker initiativet. Men på eksamen vil du nok aldri få deformasjon av et sånt system. Og isåfall vil du kun få den som en diffligning som du må løse for å finne deformasjonen. Noe som er en smal sak. Så either way er du safe med tanke på analyse av deformering av denne ;) Men det kan jo hende du får spørsmål om hvilke vei du tror strekksiden vil være. Og da er jo det du gjør nå en god trening ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...