Gå til innhold

Hvordan destruerer man papirfoto? Løst!


Anbefalte innlegg

Jeg har en eske med gamle foto her som jeg har scannet for å ta vare på for fremtiden. Eska tar opp mye plass og jeg ønsker å kvitte meg med den siden jeg likevel har alle minnene mine digitalt. Jeg har backup både her hjemme og hos foreldrene mine så jeg frykter ikke for å miste alt om det skulle gå galt. Så hvordan bør dette destrueres?

  • Jeg tviler på at Trondheim renholdsverk blir gald for å få likt sammen med aviser og papir siden dette er en helt annen type papir. (fotopapir fra fotoforhandlere)
  • Jeg har heller ikke lyst til å kaste de i vanlige søpla i frykt for at noen skal snike i fotosamlinga mi. (Noe som forsåvidt også gjelder papirgjennvinninga og spesialsøppelbeholderen)
  • Jeg har ikke lyst til å brenne det fordi jeg tror det inneholder mye miljøfientlige stoffer. Tenk deg den sorte røyken det ville blitt. Bildene ville neppe brent særlig bra heller.
  • Jeg har ikke lyst til å dumpe bildene på ulovlig vis bildene. Både fordi beviset for hvem som kastet det er åpenbart, fordi folk kan finne og snike i fotosamlinga mi og fordi jeg ikke er noen miljøsnik.

Så da spør jeg dere om råd. Hvordan destruerer jeg på en miljøriktig måte en eske full av gamle foto?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til flytende nitrogen e.l. kan du knuse dem (moro, men litt søkt).

Eller så kan du jo dyppe dem i syre.

 

Av litt mer realistisk måte kan du kjøre den gjennom en makuleringsmaskin (finne vel temmelig heftige greier du kan kjøre haugevis av papir nedi om gangen), og så gjenvinne småbitene.

Lenke til kommentar

Jeg ville i utgangspunktet ikke engang tenke på å kvitte meg med papirbildene... Men hvis du har så dårlig plass, ville jeg brent dem, kort og greit. Inneholder de noe miljøfarlig, blir de ikke noe mindre giftige om du lar andre destruere dem. Forøvrig tror jeg neppe en eske bilder har noen store konsekvenser for miljøet.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Har du ekstremt mange bilder? Om det er plassmangel, tenker jeg på... Jeg heller kunne aldri ha vurdert en gang å ødelegge papir-originaler, uansett hvor mange backuper jeg har digitalt :s

 

Men, makulering og renovasjonsselskap skulle vel gjøre susen, ja

Endret av OML
Lenke til kommentar

Tdale: Brenning er som sagt uaktuellt. Jeg gidder ikke å ta en tur i fjæra midt i byen med pappeska og laget en røyksøyle som ville tilkalt brannvesnet. Jeg vet ikke om det er mangel på kunnskap om hvor miljøskadelige fotokjemikalier er eller om du rett og slett bare driter i miljøet som er årsaken til at du anbefaler meg å brenne de. Jeg har heller ikke lyst til å være i nærheten og passe på bålet og puste når det spyr ut giftige gasser. Jeg synes det er dårlig gjort å spre rundt seg med en så dårlig holdning til miljøet. Hvis man lar trondheim renholdsverk brenne det i avfallsanlegget sitt så har de et svært bra rendeanlegg som tar seg av de farlige gassene. Så ja, det vil hjelpe på miljøet å sende de til et skikkelig avfallsanlegg.

 

Det er bare en pappekse så det er ikke så voldsomt, men jeg har veldig lite plass her jeg bor nå. En annen ting er at jeg ikke har sett på bildene på mange år fordi det er for mye slit å dra frem eska og finne de riktige bildene. Jeg er også overbevist om at jeg aldri kommer til å dra frem orginalene så lenge det er så uandelig mye mer hendig å vise frem bildene på PC'n, via prosjektør osv. En del av orginalbildene har også plagsomt fargestikk, dette unngår jeg på PC'n siden bildene er fargejustert. Kvaliteten på orginalene er heller ikke så voldsomt bra at de overgår jpg-bildene merkbart. Jeg synes også det er svært mye mer hendig å ta backup'er av digitale bilder enn av analoge. Jeg kunne aldri tenkt meg å ha bildene kun på en plass.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Finn deg ei myr og grav dem ned der, du skulle bare visst hva som ligger begravd i myrene rundt omkring :D

Personlig ville jeg brukt bildene som postkort og sendt dem rundt til alle jeg kjenner. Fin måte å oppbevare bilder på, for det kan da umulig brenne hos alle samtidig, og minnene vil bestå.

Og til slutt, jeg synes det er utrolig flott at du tenker på miljøet :thumbup:

så klart vil ikke eska di bety noe i den store sammenheng, men TENK om alle skulle brent ei eske med bilder samtidig, det ville blitt ufyselig mye svart røyk det

:ohmy:

 

-Peter-

Lenke til kommentar

Jeg har fått et svar fra Trondheim Renholdsverk nå:

 

Den best måten å destruere gamle bilder på er å levere disse til forbrenning ved TEV`s forbrenningsanlegg på Heimdal. Forbrenningsanlegget har en høy forbrenningstemperatur samt god røykgassrensing så det skal ikke være noen fare for forurensning. Hvis bildene legges i restavfallsdunken vil de også bli levert til forbrenning.

Da tror jeg at jeg har løsningen: Jeg bruker makulatoren på jobb en liten stund etter arbeidstid og legger restene i restavfallsbeholderen.

Lenke til kommentar
Tdale: Brenning er som sagt uaktuellt. Jeg gidder ikke å ta en tur i fjæra midt i byen med pappeska og laget en røyksøyle som ville tilkalt brannvesnet. Jeg vet ikke om det er mangel på kunnskap om hvor miljøskadelige fotokjemikalier er eller om du rett og slett bare driter i miljøet som er årsaken til at du anbefaler meg å brenne de. Jeg har heller ikke lyst til å være i nærheten og passe på bålet og puste når det spyr ut giftige gasser. Jeg synes det er dårlig gjort å spre rundt seg med en så dårlig holdning til miljøet. Hvis man lar trondheim renholdsverk brenne det i avfallsanlegget sitt så har de et svært bra rendeanlegg som tar seg av de farlige gassene. Så ja, det vil hjelpe på miljøet å sende de til et skikkelig avfallsanlegg.

 

Har du tenkt på hvor mye forurensning produksjonen av prosjektor, datamaskin og skjerm, har påført miljøet?

 

Husk også på at dersom du makulerer dem, bruker du strøm, som igjen kan være produsert ved hjelp av kull.

 

Det har og gått med en del strøm til å scanne bildene, noe som også kan ha forurenset en del.

 

Alt i alt tror jeg det beste for miljøet ville vært å beholdt bildene, og latt være å scanne dem, for så å ødlegge dem.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Tdale, nå synes jeg du er unødvendig sarkastisk. Poenget er jo at hvis man kan velge, velger man det minst miljøskadelige alternativet. Slik tankegang er prisverdig og bør ikke rakkes ned på. Å påstå at siden man ikke kan leve fullstendig i harmoni med naturen, kan man like gjerne la være å tenke miljø, blir bare tull.

 

Man trenger ikke være miljøfreak for å tenke skadebegrensning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...