Gå til innhold

Microsoft; hvordan oppnådde de sin status?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gates og gutta lagde et knakende brukervennlig operativsystem, og de var aggressive, og heldige, med reklamekampanjer etc. og kapret etter hvert skoler, bedrifter etc. så ble de store...

Brukervennlig? Å måtte restarte maskinen og tweake config.sys og autoexec.bat for å frigjøre nok minne til å kunne spille?

 

Ærlig talt, både Mac og Amiga mørbanka da MS på brukervennlighet gjennom hele 80-tallet og langt ut på 90-tallet. Windows 95 var det første mainstream OS'et fra MS hvor man ikke lenger trengte å knote med DOS, og det kom vel rundt årsskiftet 95/96. Husker jeg selv var i Oslo Spectrum på lanseringen :p

Lenke til kommentar
Så kommer IBM til DR og spør om å få en lisens til CP/M. DR sier av ulike grunner nei takk til tilbudet, eller rettere sagt de stiller krav som IBM ikke kan godta. (Historien om at DRs leder Kildal var ute å lekte med sitt småfly når IBM kom og ringte på døren hjemme hos ham er bare tull. Det er ikke slik forretninger foregår.)

Jeg har hørt en drøss varianter av denne historien, har du noen gode kilder her? Forøvrig er din fremstilling slik jeg har hørt historien tidligere.

 

Ellers er mitt inntrykk at Microsoft gjorde suksess fordi de forstod å bruke markedsføring og knallharde forretningsmetoder i en bransje som ikke var særlig moden på det tidspunktet (mikromaskiner).

Lenke til kommentar

Windows versjon 1 og 2 var knapt brukbare til noen ting. Vi kjørte PageMaker på Mac og Windows 1 i '86, og forskjellen var påtagelig. Å kopiere en tekst på noen sider fra Word Perfect inn i PageMaker på Mac tok 10-20 sekunder, på Windows tok det en halv time fra du valgte Paste til teksten var på plass. (Jeg overdriver ikke. Det var riktig nok like mye Adobe's feil, de gjorde en dårlig jobb med de første Windows versjonene.)

 

Et par år senere leverte vi utviklingsverktøy til begge, og selv om Windows var kommet til versjon 2 var det fortsatt begrenset til å ha alle programmer i "DOS" memory, det vil si at du hadde 640 K hvorav OS og drivere tok en betydelig del. Vi leverte et 16 siders hefte vi hadde skrevet med verktøyet som beskrev hva man kunne fjerne fra systemet for å få mest mulig minne til programmene. Fortsatt var det knapt brukbart.

 

Først med Windows 3 ble det brukbart til tyngre programmer. Det var faktisk ganske OK, selv med DOS i bunnen. Grensesnittet fikk de ikke orden på før Windows 95, de er sant, men folk levde godt med Windows 3.

 

Og på tross av en famlende start i GUI-verdenen: Microsoft har i det store og hele levert god programvare og gode operativsystem.

 

Men det er en misforståelse at verden er "rettferdig". (Rettferdig for hvem?) Det er ikke nødevendigvis de beste produktene som slår an, det er en rekke andre faktorer som betyr mer, som pris, tilgjengelighet, moter, you name it. Det gjelder enten du har kapitalisme eller planøkonomi, kommersiell utvikling eller open source. Det betyr ikke at menneskene bak er uærlige eller har skaffet seg sin posisjon gjennom kjeltringstreker.

 

Microsoft var best der det gjelder i forretninger, nemlig i å få folk flest til å bruke sine produkter. Det var der Apple og Commodore bommet, om enn Mac og Amiga var teknisk gode produkter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har hørt en drøss varianter av denne historien, har du noen gode kilder her? Forøvrig er din fremstilling slik jeg har hørt historien tidligere.

Tja, spørs hva man krever av en god kilde. Jeg sjekket historien mot ulike sider på Internet før jeg postet den, så jeg brukte litt tid på Google. Kan kanskje finne dem igjen hvis jeg prøver. Min kunnskap stammer egentlig fra den gangen det foregikk, det var lenge før internett... ;)

 

Her er en av dem: Link (Komplett med flyhistorien.) Her er en til: Link. Men skriv bare Kildall i Google, det var det jeg gjorde. :thumbup:

 

Kildall var begavet, men ingen forretningsmann.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gates og gutta lagde et knakende brukervennlig operativsystem, og de var aggressive, og heldige, med reklamekampanjer etc. og kapret etter hvert skoler, bedrifter etc. så ble de store...

Brukervennlig? Å måtte restarte maskinen og tweake config.sys og autoexec.bat for å frigjøre nok minne til å kunne spille?

 

Ærlig talt, både Mac og Amiga mørbanka da MS på brukervennlighet gjennom hele 80-tallet og langt ut på 90-tallet. Windows 95 var det første mainstream OS'et fra MS hvor man ikke lenger trengte å knote med DOS, og det kom vel rundt årsskiftet 95/96. Husker jeg selv var i Oslo Spectrum på lanseringen :p

Jeg snakket om min erfaring med MS da jeg vokste opp og da win 95 kom ut, var jeg 9 år... :roll: begynnte ikke å bruke pc før vi hadde win98...

 

Det med restart og tweaking er jo egentlig bare BS, fordi PCen min har alltid funka som en drøm med helt vanlig HW (absolutt aldri vært noen high-end pc). Og det er jo ikke en gåte, at spill krever mye ressurser...

 

Har alltid likt dette usagnet (husker ikke hvem som sa det): "It's not windows which makes mistakes, it's the people that uses it".

Lenke til kommentar
det må vel være fordi at Bill Gates er et forretnigsgeni, og i bunn og grunn ikke noe spesielt annet.

Jeg leste et intervju med faren til Bill Gates en gang for mange år siden, hvor han ble spurt om sønnen var noe anderledes enn kameratene på gymnaset. "Nei", svarte han. "De satt alle sammen og lekte med datamaskiner. Forskjellen var at Bill laget ting folk hadde bruk for, og tok betalt for det han laget, allerede den gang." (Bill Gates gikk på en fasjonabel "prep-school" som hadde sin egen minicomputer.)

 

Jeg pleier å si at det ikke er så stor forskjell på Bill Gates og meg. Han er omtrent så gammel som jeg, og hadde den samme interessen for data. Forskjellen er at han var interessert i å tjene penger, jeg var bare interessert i å bruke dem... ;)

 

Geir :)

Med "Ikke noe spesielt annet" mener jeg jo selfølgelig at softwaren di lager også holder svært høy standar.

 

ka kan jo prøve selv å selge en hammer uten hammerhode til 2000,- tror ikke det ville gått heller. ;)

Gates er jo et forretnigsgeni, det må han jo være. alle som tenker to tanker skjønner det.

Lenke til kommentar
Microsoft stjelte jo mye av mac, særlig vinugrensensnittet... men det stjelte jo Mac av Xerox igjen... :p

oi det er noe jeg ikke ahr hørt om. har hørt om xerox, men trodde det var en del av apple..

 

trodde at alle bare kopierte ideene fra mac (incl windws))

 

dette snur litt på hodet ja...

Lenke til kommentar

jeg syns at Microsoft burde begrense seg til det de er best på.. altså OS i seg selv, når de begynner å skal intregere hele verden inn i sitt operativ system syns jeg de går litt for langt. Jeg syns de kunne levert en "clean" Windows uten nettlesere, medieavspillere og gud vet hva inkludert. Da hadde i alle fall jeg blitt fornøyd!

Lenke til kommentar

Xerox Parc var plassen, ja:

 

Xerox PARC was the incubator of many elements of modern computing, including many aspects of the Graphical user interface (GUI), the mouse **, the WYSIWYG text editor, the laser printer, the desktop computer, the Smalltalk programming language and integrated development environment, Interpress (a resolution-independent graphical page description language and the precursor to PostScript), and Ethernet.

 

Mer hos Wikipedia her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
jeg syns at Microsoft burde begrense seg til det de er best på.. altså OS i seg selv, når de begynner å skal intregere hele verden inn i sitt operativ system syns jeg de går litt for langt. Jeg syns de kunne levert en "clean" Windows uten nettlesere, medieavspillere og gud vet hva inkludert. Da hadde i alle fall jeg blitt fornøyd!

Der er jeg enig, det hadde vært kjekt for oss som "kan data" og vil bygge opp vårt eget system med kun det vi selv trenger.

Lenke til kommentar
jeg syns at Microsoft burde begrense seg til det de er best på.. altså OS i seg selv, når de begynner å skal intregere hele verden inn i sitt operativ system syns jeg de går litt for langt. Jeg syns de kunne levert en "clean" Windows uten nettlesere, medieavspillere og gud vet hva inkludert. Da hadde i alle fall jeg blitt fornøyd!

Enig, jeg har alltid likt ideen om et minimums operativsystem son en slags grunnmur som folk kunne sine "hus" oppå, med programmer fra en hvilken som helst leverandør. Betyr ikke at ikke Microsoft kunne være en av dem.

 

Det er en fornuftg tanke, og kunne godt vært en realitet hvis folk flest ønsket det. Men det er rett og slett ikke mange nok som bryr seg om problemstillingen til at Microsoft behøver. Og de er selvsagt tjent med at folk bruker deres løsninger, så da er det naturlig at så lenge folk ikke reagerer lager de systemene slik at folk gjør det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men det er vel ikke sånn at ingen ønsker en annen løsning... har hørt at windows media player må fjernes fra windows i Tyskland.. Kan være at det er bare bull.

Jo, selvsagt er det noen som ønsker en annen løsning, bare ikke mange nok og sterkt nok.

 

Det har vært flere slike saker opp gjennom årene. Men det er ikke "folk flest" som har forlangt det, det er konkurrerende produsenter som har klaget Microsoft inn for konkurransemyndighetene. Netscape jobbet i årevis for at Microsoft ikke skulle få lov å levere Internet Explorer som en del av Windows.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men det er ikke "folk flest" som har forlangt det, det er konkurrerende produsenter som har klaget Microsoft inn for konkurransemyndighetene.

Det er ikke folk flest som er kunder av Microsoft. Svært mange bedrifter er svært lite interessert i å bli påtvunget en mediaspiller i OS'et da arbeiderne har bedre ting å finne på enn å se video.

Lenke til kommentar
Det er ikke folk flest som er kunder av Microsoft. Svært mange bedrifter er svært lite interessert i å bli påtvunget en mediaspiller i OS'et da arbeiderne har bedre ting å finne på enn å se video.

Det er et poeng, men det er heller ikke disse som har krevet at Microsoft ikke bundler Media Player. I tilfellet i Tyskland, eller snarere EU, var det Sun Microsystems som hadde klaget til EU-kommisjonen over at de ikke kunne lage løsninger på lik linje med Microsoft:

 

I december 1998 klagede Sun Microsystems, der er et andet USA-baseret selskab, over, at Microsoft havde nægtet at udlevere de oplysninger om grænseflade, der var nødvendige, for at Sun kunne udvikle produkter, der kunne fungere sammen med de altdominerende Windows pc'ere, og Sun på den måde kunne konkurrere på lige vilkår på markedet for styresystemer til arbejdsgruppeservere.

 

Kommissionens undersøgelse viste, at Sun ikke var det eneste selskab, der var blevet nægtet disse oplysninger, og at Microsofts manglende udlevering af oplysninger indgik i en bredere strategi, der skulle trænge konkurrenter ud af markedet.

 

Kommisjonen bestemte at Media Player var det mest åpenbare eksempel på at MS kunne bruke sin markedsdominanse til å svekke konkurransen.

 

Denne del af undersøgelsen konkluderede, at den store udbredelse, som WMP umiddelbart oplevede som følge af bindingen til Windows pc-styresystemet kunstigt svækker det incitament, som musikk-, film- og andre medieselskaber samt softwareudviklere og indholdsudbydere måtte have til at udvikle konkurrerende media players.

 

Det vil sige, at Microsofts binding af selskabets media player medfører en markedsafskærmning over for konkurrenter, hvorved forbrugernes valgmuligheder begrænses, da konkurrerende produkter kommer i en ufordelagtig situation, der ikke hænger sammen med deres pris eller kvalitet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men det er vel ikke sånn at ingen ønsker en annen løsning... har hørt at windows media player må fjernes fra windows i Tyskland.. Kan være at det er bare bull.

Og du synes det er riktig at myndighetene griper inn og tvinger et selskap til å lage et produkt det ikke finnes markedsgrunnlag for?

Lenke til kommentar
Men det er vel ikke sånn at ingen ønsker en annen løsning... har hørt at windows media player må fjernes fra windows i Tyskland.. Kan være at det er bare bull.

Og du synes det er riktig at myndighetene griper inn og tvinger et selskap til å lage et produkt det ikke finnes markedsgrunnlag for?

En ting er om softwaren er bundlet med Windows, men problemet er jo at MS har gått mye lenger enn som så - de skal liksom gjøre det mest mulig kronglete å fjerne disse komponentene. Tanken er vel at siden brukerne ikke greier å fjerne dem, kan de like gjerne bruke dem :roll:

 

Jeg tror mange kunder hadde satt pris på om man på en enkel måte kunne krysse av om man ønsket Mediaplayer, MSN Messenger, Internet Explorer, Outlook Express o.l ved installasjon av Windows.

 

EU-saken er dog blitt ganske latterlig siden det har tatt altfor lang tid, og fordi den er for snever siden den fokuserer på Mediaplayer, og ikke helheten (dvs. alle andre komponenter hvor MS har misbrukt sin makt på akkurat samme måte).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
jeg syns at Microsoft burde begrense seg til det de er best på.. altså OS i seg selv, når de begynner å skal intregere hele verden inn i sitt operativ system syns jeg de går litt for langt. Jeg syns de kunne levert en "clean" Windows uten nettlesere, medieavspillere og gud vet hva inkludert. Da hadde i alle fall jeg blitt fornøyd!

Jo, men du må huske at de fleste PC-brukere ikke laster ned all programvaren deres gratis og de syns det er veldig fint å ha masse programmer inkludert slik at de ikke må kjøpe en haug med programmer i tillegg til OS. Så har vi de som ikke har internett, eller de som ikke har peiling på internett. De vet jo ikke noe om all den gratis programvaren som er å få tak i på internett.

Dermed burde Microsoft selge forskjellige versjoner av Windows, med og uten alt det ekstra. Og det tror jeg de nå må gjøre i Europa, iallfall litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...