Gå til innhold

Tråden for VST og musikksoftware


riktig

Anbefalte innlegg

Fikk et tips ang. VST med bra lyder av "blåseinstrumenter", men den synthen var dessverre litt for dyr for meg...så:

Vet noen om en gratis synth med bra blåseinstrument lyder? Saxofon etc.

 

en liten søk på kvr-vst kan komme med resultater... Vet ikke om de er noe gode, men de er gratis :)

Endret av irneh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Mest brukt"-softwareliste:

- Cakewalk SONAR 4 Pro

- SoundForge 6.0

- Native Instruments B4 DXi/VSTi

- Edirol Orchestral DXi/VSTi

- fxPansion DR-008 med Drumkit from Hell

- Voice Tweaker DXi

- Waves Gold Bundle 4.0

 

Å bruke 130.000 kr (ikke alt på en gang selvfølgelig) på soft- og hardware virker kanskje litt mye, men utstyret mitt er faktisk ikke så utrolig bra. Jeg bruker f.eks. Behringer TRUTHs til monitoring (etter mine NS10 ble stjålet). Gode for prisen, men jeg vil neppe revolusjonere studio-verden med mixene mine.

 

Men jaja. Utstyret mitt gjør det jeg vil det skal gjøre... :)

Lenke til kommentar

Sampling er når du tar et stykke fra en sang, for eksempel:

"First i was afraid!" fra sangen "I Will survive" og legger det på

en annen sang og bruker det enten som et eget "instrument" eller bare et moment i sangen.

F.eks. "First i was afraid så jeg ble bedt i et kjendisparty"

 

MAO: Sampling er å ta et sample (prøvestykke) fra en sang.

Endret av danno_O
Lenke til kommentar

Sampling er rett og slett opptak av lyd. Det kan være et utdrag fra en låt, en enkelttone fra et instrument, lyden av mora di som sier "Jamen da fåru læra deg det da!" eller hvasomhelst. Samplinger kan spilles av med hva det måtte være, keyboard, gitar, trykke på en knapp osv...det går an å trigge en sample ved å slippe en fjert også, så her gjelder det å være kreativ :dribble:

 

Egne samplere er vel strengt tatt ikke nødvendig i dag, med mindre man skal bruke det live. Alt man trenger gjør PC'n så mye bedre enn hardware. Det går an å legge inn samples i et sequencerprogram uten noe som helst form for sampler, bare velg lydfila og paste den der du vil ha den. Selv syns jeg det er greit å ha et program til å holde orden på det, så jeg slipper å mappe samplinger utover keyboardet for hver gang jeg skal bruke dem. Jeg vil spille, ikke programmere.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar
Selv syns jeg det er greit å ha et program til å holde orden på det, så jeg slipper å mappe samplinger utover keyboardet for hver gang jeg skal bruke dem. Jeg vil spille, ikke programmere.

Helt enig i den siste uttalelsen, men det finnes jo samplere som gjør den jobben forholdsvis raskt (hvis det kun er snakk om et sample)...

Lenke til kommentar

Hei fin tråd!

 

Software:

Cubase Sx 2

Soundforge 7

Div Vst Instruments (fav. Native Instruments)

Vuderer Reason (kan rewires med cubase)

 

Hardware:

Terratec DMX 6 fire 24/96 (lydkort)

Shure Mic

Alesis M1 Active mk2 (monitorer)

M-Audio Keystation 49e (midi keyboard)

Behringer B- Controll (Mix/Midi Controller)

 

Er det noen som vet om noe(n) forum for f.eks Cubase i norge?

 

 

 

:thumbup: Shonah

Endret av Shonah
Lenke til kommentar

Software:

Steinberg Cubase VST v 3.7 ;) (føler jeg kan få til det jeg har behov for med denne, dessuten koster slik software mye penger)

Acoustica, et norsk program faktisk, som jeg bruker til å ta opp vokal, gitar og bass med.

 

Hardware:

Soundblaster Live Platinum m/ frontpanel (jeg vet, ikke akurat det hotteste)

Behringer B-1 studiomik med Phantom

Behringer UB802 mixer (liten og bra!)

Roland EM-30 synth (grei nok)

Vox rørforsterker (GROM!)

Peavey bass forsterker

Pluss en del ymse gitarer og basser (bla en Gibson Les Paul..)

 

 

EDIT : glemte å nevne Fruity Loops under software kategorien, bruker denne fordi jeg ikke har plass til et trommesett på datarommet! :)

Endret av dga01
Lenke til kommentar
EDIT : glemte å nevne Fruity Loops under software kategorien, bruker denne fordi jeg ikke har plass til et trommesett på datarommet!  :)

Jeg har heller ikke plass, så jeg gikk til anskaffelse av Yamaha DD-55. Tar liten plass, og støtter MIDI. Fungerer utmerket med fxPansion DR-008 og Drumkit From Hell. :)

den så nett og hendig ut!

tørr jeg spørre hvor mye du ga for den?

Lenke til kommentar
EDIT : glemte å nevne Fruity Loops under software kategorien, bruker denne fordi jeg ikke har plass til et trommesett på datarommet!  :)

Jeg har heller ikke plass, så jeg gikk til anskaffelse av Yamaha DD-55. Tar liten plass, og støtter MIDI. Fungerer utmerket med fxPansion DR-008 og Drumkit From Hell. :)

den så nett og hendig ut!

tørr jeg spørre hvor mye du ga for den?

Jeg fant den ved en tilfeldighet i London. Jeg gav vel 2400 kr. Hva den koster i Norge har jeg ikke peiling på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...