Gå til innhold

Tråden for VST og musikksoftware


riktig

Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis en del musikere av ymse slag her inne. Noen av dere driver sikkert med opptak via PC (eller mac) og div software. Så da kjører vi på:

 

Hva bruker du til å ta opp med?

Hvilke VST-instrumenter bruker du?

Har du anbefalinger til programmer, noe du lurer på, tips og triks?

 

Kjør på! Jeg begynner:

 

 

Som keyboardist bruker jeg naturlig nok en del softsynther. Det er først og fremst i det siste jeg har begynt å virkelig bruke det. Virtuelle analoge har blitt virkelig bra de siste årene, og blir bedre og bedre. Gjenskapninger av klassikere som Minimoog, Yamaha CS 80, Moog Modular, ARP 2600 og flere er så og si identiske med originalene, med noen få unntak.

Gjenskapninger av andre instrumenter finnes også, som The Grand - et virtuellt konsertpiano som låter helt vanvittig bra, B4 - Hammond B3-kopi, Vienna Symphonic Library - tidenes største, heftigste og beste orkester-samplingspakke. Det er mye å ta av, og det koster ikke skjorta i forhold til originalene (med unntak av Vienna som koster 44 000..men det er tross alt 240GB med samples :dribble: )

 

Edit: Glemte å nevne at jeg bruker Cubase SX 2 som sequencerprogram, og Sound Forge til konvertering og annet småtteri.

 

Edit: Leif er alltid innom.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg rapper selv og gruppa mi har et studio til 120000

 

Vi bruker Cubase SE.

Det er et veldig enkelt program å spille inn både Vokal og Instrumenter.

 

Jeg har en stor følelse av at det er mange her inne som er interessert

i å vite hvilket program som er best å produsere sin egen musikk med.

Jeg ville anbefalt Fruity Loops eller Reason

Disse programmene er både enkle å bruke og lette å venne seg til.

 

For å lage litt mer dybde og "feeling" i låter er det best å ha noen intstrumenter som høres ekte ut.

Til dette fungerer VST-plug-ins veldig bra.

Dette er Virtuelle instrumenter som høres ut som ekte vare. ;)

 

Noen VST-Plugins:

The Grand Piano

BatteryPack 1, 2, 3 og 4

String Orchestra.

 

Det som er viktig når man skal lage sin egen musikk (samma om man

lager techno eller deathmetal) er å finne en balanse mellom instrumenter

i seg selv, og en balanse mellom instrumenter og vokal.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

bruker modplug tracker for å lage musikken.

 

mine mest brukte vst effekter:

 

kjærhus hus sine classic vsts

db tempodelay

db sweepdelay

fruity delay

northpole

ping pong delay

vflanger

xchorus

xverb

 

 

mine mest brukte vst synts:

 

cheese machine

crystal

galactix

mda jx10

oberon 4 og 8

refx vanguard

synth 1

neon

 

er uansett mest old skool, da jeg er blitt så vant med trackere og av den grunn så er samples fremdeles mest brukt

Endret av rakib
Lenke til kommentar

Bruker FL Studio 5 PE, ReCycle 2.1, Soundforge 7.0, Waves, iZotope Ozone 3 og T-RackS.

Synther jeg har er Vanguard, Atmosphere, z3ta+, V-Station, Pro-53, Bass Station, osv...

 

Jeg lurer på om det er noe vits for meg i å kjøpe Reason og bruke det som en slave for FL via ReWire?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er noe vits for meg i å kjøpe Reason og bruke det som en slave for FL via ReWire?

Jeg tror ikke det er noe poeng ;)

Hvorfor ikke det? Det er så mange som sier at synthene i Reason er så mye bedre enn andre fordi det er "hardware"... Og siden jeg ikke liker hvordan Reason ser ut, og jeg allikevel har FL :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er noe vits for meg i å kjøpe Reason og bruke det som en slave for FL via ReWire?

Jeg tror ikke det er noe poeng ;)

Hvorfor ikke det? Det er så mange som sier at synthene i Reason er så mye bedre enn andre fordi det er "hardware"... Og siden jeg ikke liker hvordan Reason ser ut, og jeg allikevel har FL :)

Synth-plugins kan man vel egentlig laste ned til nesten hvilken som helst

producerprogram. Det er bare litt lettere med FL.

Selvfølgelig, hvis han er litt inne i "game" veit han jo hva han vil ha...

Var bare min mening :)

Lenke til kommentar

Har masse knallgode mellotron-lyder til Reason! Funker meget bra og den samme gamle stemningen kommer fram i fløyta og stringsen.

Mmm..mellotron! :dribble:

 

Edit: Noen som forresten vet hvor jeg kan skaffe et billig midi-keyboard med USB? Det er nødt til å være anslagsfølsomt og med volume og pitch.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Ang Mellotron anbefaler jeg M-Tron fra G Media. Det er en VST-utgave av mellotron som låter HELT likt originalen. Hver eneste tangent er samplet i sin fulle lengde og lagt inn i programmet, så det nytter ikke å høre forskjell. Det er lyder fra flere Mellotron-modeller, bl.a. Mark II, M300, M400 og mer. Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Ang Mellotron anbefaler jeg M-Tron fra G Media. Det er en VST-utgave av mellotron som låter HELT likt originalen. Hver eneste tangent er samplet i sin fulle lengde og lagt inn i programmet, så det nytter ikke å høre forskjell. Det er lyder fra flere Mellotron-modeller, bl.a. Mark II, M300, M400 og mer. Anbefales på det varmeste.

Men en kompis av meg som er en riktig slave etter mellotron og jobber på 3,45 i Trondheim synes at G-media sin låter litt plastikk.

 

Og G-media M-tron funker på Reason?

Legg ved en smakebit da vel! Et opptak av en liten låt eller no sånt?

Lenke til kommentar

Har Cubase SX, Vanguard, Reaktor 4.0 og diverse gratis softsynths og FX. Alt er kjøpt og betalt, eneste jeg er litt stolt av, selv om det svei i lommeboka. Vanguard er forresten blitt oppdatert 2 ganger de siste par månedene. Med Reaktor 4.0 har jeg full tilgang til et bibliotek med nesten 2000 softsynther, effekter og annet. Det i seg selv gjør pakken verdt prisen.

 

Det finnes en rekke gode gratisprodukter på nettet for de som ikke vil bruke penger på slikt. Det har vært nevnt før, så jeg gidder ikke lage en liste.

 

Gå til f.eks. Harmony-Central forumet og søk litt der, mange gode tråder om gratis og/eller betalte ting.

 

Cubase SX er det beste valget for VST for oss som ikke er født i en pengebinge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...