Gå til innhold

Hovedkort "fix" av noob, jumpere fjærnet


Nicotin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel har et gammelt skjermkort som kan gjøre det samme av og til, kun gi svart skjerm, av en eller annen grunn så retter det seg dersom jeg drar ut alle kontakter utenom strømforsyninga og skjermkabelen og muskabelen, starter opp som bare det, slår av kobler til alle usb enhetene og tastatur .

 

Så det skader ikke å prøve:

 

1 - dra ut kontataken til strømforsyninga

2 - Fjern batteriet til cmos en liten stund sett det inn igjen

3 - fjern alle tilkoblinger bortsett fra mus, sett i strømmen, slå på

4 - hos meg stopper det da siden jeg ikke kan trykke F1, men da funker det å slå av koble til tastaturet, fyre opp windows, slå av og koble til alle andre kontakter.

 

Hvorfor dette virker har jeg ikke snøring på, men det har vært redningen flere ganger for meg.

 

For selv med feil jumper setting skal du få opp startskjerm

Lenke til kommentar

Hei igjen, Skal ta meg en tur opp å prøve Osse sin metode :p

 

Jeg har prøvd med et annet kort (ati rage fury) men akkurat det samme skjer, dette begynner å gå meg på nervene

 

Er ikke helt trygg på pc(som sikkert noen av dere har skjønt) men når man bytter til et annet skjermkort, vil det funke uten drivere som er ment for akkurat det kortet?

 

Bra at posten også fikk noen til å le :thumbup:

 

Takk for mange innformative svar og også noen morsomme :tease:

Lenke til kommentar

Nei, denne pc må ha hatt en dårlig barndom og tatt livet av seg eller no

Osse sin metode virket ikke, men jeg la merke til at når jeg koblet inn musa

(noe som jeg ikke hadde gjort før fordi jeg bare skulle sjekk om den funket)

så lyste den ikke..

 

hmm, det er en "laser" mus og er koblet til en usb port

 

Når den heller ikke virker kan det være at selve hovedkortet har tatt kvelden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Jeg trur at hovedkortet ditt har tatt kvelden ja...

 

Har vel ikke tålt din "reperasjon". Har hørt om mange hovedkort som slutter virke hvis clear cmos jumperen ikke var på riktig plass når noen slo på PC`n.

Lenke til kommentar

Sjekkliste :

 

*Jumpere på hovedkort, harddisker skal være i riktig posisjon.

*Alle ledninger skal være i (viftene, harddiskene, fra selve kabinettet).

*Dobbeltsjekk at alt av strømkabler sitter riktig i, en stor fet en fra strømforsyninga til hovedkortet.

*Prøv å holde inn Delete når du starter opp pcen.

*Mus trenger ikke å være tilkoblet for å starte opp.

Lenke til kommentar
Men på en annen side, pcen starter jo feilfritt og går stabilt men bilde mangler...

 

Ville det skjedd med defekt hovedkort?

Sannsynligvis så er det fortsatt 1 jumper som er feil en eller annen plass i systemet ditt, det som skjer er at viftene og resten får strøm og begynner å gå men hovedkortet gir ikke signalet for å laste inn informasjonen i bios og dermed starte.

 

Du finner nok ut av det, hvis du har et digitalkamera så kan du jo prøve å ta noen bilder og legge de ut (få med deg jumperene) så kan vi kanskje hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket jumperen som sletter cmos instillingene en gang til. Høres ut som du sletter cmos hver gang du starter, og da er det ofte(har ihvertfall opplevd det slik en gang før) man ikke får bilde heller.

 

EDIT:

Forøvrig minner det meg om da jeg fikk min første PC i '91(eller kanskje det var '92). En fin 386 IBM PS2 maskin :) Med dos installert.

Og så instalerte jeg et spill på maskinen, mener å huske det var Railroad Tychoon. Men glemte å angi katalogen det skulle ligge i, så det ble instalert på root, og det gjorde jo ingen ting. Ingen skade skjedd før jeg fant ut at det var på tide å fjerne det og syntes del *.* var en ypperlig komando til det formålet.

Reperasjonen var kanskje litt enklere siden jeg bare mått reinstallere dos, men med mangel av erfaring ble det også komplisert.

Så du er ikke den første med slik erfaring :)

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...