Gå til innhold

Elkjøp, Expert eller Clas Ohslon?


Anbefalte innlegg

Når du skal handle datautstyr (tenker småting - kabler osv) hvilken butikk går du først til av Elkjøp, Expert og Clas Ohlson?

 

I dag skulle jeg hjelpe en kompis med å installere 2 IDE-disker i maskinen, og den ene IDE-slotten som var reservert for disk på hovedkortet, var allerede i bruk av 2 disker på 1 kabel, så vi måtte finne en løsning. Han hadde fått tips om å kjøpe "multitab", men ingen av oss antehva det var. Vi bestemte oss for å se i butikkene hva de hadde (og vi tok det i den rekkefølgen ovenfor, for vi regnet med at Elkjøp hadde best kompetanse osv.)

 

Hos Elkjøp hadde de heller ikke hørt om multitab, og da jeg spurte om de hadde noen IDE-kontrollere isteden (som jeg hadde sett etter selv på forhånd men ikke funnet), svarte han at det hadde de kanskje og så gikk han bort og glodde masse på noen kabler og kom tilbake og sa at det hadde de visst ikke. Irriterende med selgere som ikke har peil.

 

Da ble det en liten gåtur bort på Expert isteden, der skal det nevnes at vi fikk hjelp straks vi gikk inn i butikken. Eller, "hjelp" - han sa at "nei, det har vi ikke, men vi har rutere til å dele internett". Da vi kom ut bante jeg høyt og lenge.

 

Vi begynte å miste håpet (fyren trengte å få de diskene til å funke i dag ettersom han skal på lan i morgen), men bestemte oss for å sjekke innom Clas Ohlson ikke langt borte ettersom jeg har sett at de visstnok har et lite og gammeldags utvalg av overprisede komponenter, men det kunne jo være verdt turen.

 

Og det var det: Vi kom inn i butikken, gikk et stykke innover og fant dataseksjonen, fant TO forskjellige IDE-kontrollere all by ourselves, og spurte en fyr som jobbet der som faktisk VISSTE hva han snakket om (ahhh endelig et fornuftig menneske) og forsikret oss om at begge (skjønt de var litt dyre) ville få 2 disker til å fungere. Vi kjøpte den billigste (400 flis, men akk, han fikk den ene disken til halv pris så han overlever) og tok den med hjem til ham der vi putlet på med å installere spetakkelet + DVD-brenner. Det tok litt tid og var litt innviklet og rotete, men da jeg gikk ca kl 23.00 var begge diskene på 96% formatering.

 

Til opplysning så er vel dingsen tilsvarende denne her fra Komplett (bare at den vi kjøpte hadde støtte for 2 S-ATA i tillegg, noe han aldri kommer til å bruke): HighPoint Rocket 133SB 1P ATA133, og medregnet frakten derfra så var det gjerne ikke så veldig dyrt i forhold. Good work by Clas! Ingen tvil om hvor jeg går først neste gang jeg trenger PC-deler i en hast (som jeg ikke får tid til å bestille fra nettet)...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og poenget her er?

Hehe, visste det spørsmålet måtte være det første som dukket opp. Vel, poenget er vel at kompetansen hos Elkjøp og ekspert som bortimot utelukkende spesialiserer seg på elekstriske varer eller tilbehør til disse, ikke har den fjernest anelse av hva en 16-åring er på jakt etter når han kommer inn døren, mens hos Clas, som fører sånn ca alt mellom himmel og jord, kan en tilfeldig forbipassernde selger svare på nøyaktig det jeg spør han om omtrent før jeg får åpnet kjeften.

Lenke til kommentar
Data kjeden er grei nok den så lenge du har en hel dag på å kaste bort på kø venting.

Vel, er vel ofte endel kø der ja, men er det ikke vært 5 minutter ekstra i kø isteden for å betale dobbel pris på Clas Ohlson, og på datakjeden er dem jo alltid serviceinnstilte og vet alltid hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Hørt om Datakjeden?

Joda, men det var sent og vi hadde nok ikke hatt sjangs til å rekke ut der før de stengte + at foreldra hadde problemer med bilen og den befinner seg på andre siden av byen. Får heller poste noen poitive tilbakemeldinger på Datakjeden neste gang jeg besøker dem ;)

Lenke til kommentar

Hehe, var det CO i laguneparken du var innom? Jeg jobber der :D Skal viderebringe skrytet :)

 

Forresten, vi har en sånn liste hvor folk kan komme med innspill om hvilke ting som skal være i neste katalog som kommer ut i August. Har dere på HW.no noen forslag til hvilke datakomponenter som CO kan være tjent med å ha? (Ekstern HDD kommer) Skriv under eller send meg en PM :yes:

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle ha hatt slike datautstyr, tror jeg ikke det hadde falt meg inn i det hele tatt å sjekke i butikker som vanligvis lurer kjøleskap og komfyrer på eldre mennesker.

 

Expert og Elkjøp har vel i første rekke kampanjePCer, og så kanskje noen utdaterte, overprisete skjermkort. Clas Ohlson har i det minste litt komponenter, om en ikke fra de aller mest kjente merkene.

 

Off-topic: Jeg skjønner meg ikke på folk som kjøper komponenter på Clas Ohlson for å bygge PC selv. Hovedkort du aldri har hørt om før osv.. Kun for å spare en skarve hundrelapp eller to.

Lenke til kommentar
Off-topic: Jeg skjønner meg ikke på folk som kjøper komponenter på Clas Ohlson for å bygge PC selv. Hovedkort du aldri har hørt om før osv.. Kun for å spare en skarve hundrelapp eller to.

Vel selv om varene hos clas ikke kommer fra de mest kjente levrandørene funker det meste, og jeg vil påstå at det hk et du kjøper på clasohlson løst er minst like bra som det du eventuelt ville fått i en ferdibygget pc på elkjøp.

 

Tilbake til topic:

 

Er selv ganske fornøyd med clasohlosn de har mye inne og er ikke så dyre, og selv om mye av verktøyet de selger ikke tåler så mye så får man det man betaler for og til hobby bruk er det godt nok.

 

Til deg som jobbet i clasohlosn:

 

Synes dere kunne tatt inn noen window kit og kanskje også noen vindus klister.

Samtidig er jo et godt utvalg i kabler kjekt...

Lenke til kommentar

Hos Expert og Elkjøp handler jeg KUN brune og hvitevarer. Hm, jeg stikker kanskje innom og spør dem ut om enkelte ting hvis jeg trenger noe å le av da :devil:

 

Clas'ern derimot er gull verd for oss som liker å gjøre ting selv. Kan gå i timesvis bare å plukke verktøy og småting som jeg kan bruke til data og diverse prosjekter i huset. Liker den på Bergen Storsenter best da. Det er "snopebutikken" min framfor noen andre steder. :love:

Lenke til kommentar
Liker den på Bergen Storsenter best da. Det er "snopebutikken" min framfor noen andre steder. :love:

Enig, der jeg er best kjent (hos Clas går det for min del mest i audiokabler/ledninger osv, fremfor dataprodukter, så dette var bare positivt). Var på Arken-butikken for første gang i går, der så det rimelig greit ut. Har dessverre aldri vært på den i Lagunen, såpass sjelden jeg befinner meg i de trakter.

 

Det var forresten faktisk noe jeg så etter i katalogene deres her for en stund siden som jeg ikke fant... Har glemt hva det var... Skriver igjen hvis jeg finner det ut...

 

Edit: her er ihvertfall en ting jeg ikke tror dere har, som jeg mener jeg tidligere har kjøpt hos binders/tybring-gjedde: våtservietter til å rense skjerm. Nå har det seg nemlig slik at jeg er nerd som sitter og hoster og spytter og slever på skjermen så det er alltid masse flekker på den, og så blir det fingermerker når jeg skal tørke det bort ;)

 

datating: nr 1 kan jo være grunnet det at veldig få av de jeg (og dermed naturlig nok sikkert de fleste andre) noensinne har snakket med der har vært godt nok kvalifisert til å besvare spørsmålene jeg stiller. ("en dum kan spørre mer enn ti vise kan svare :p")

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Data kjeden er grei nok den så lenge du har en hel dag på å kaste bort på kø venting.

Vel, er vel ofte endel kø der ja, men er det ikke vært 5 minutter ekstra i kø isteden for å betale dobbel pris på Clas Ohlson, og på datakjeden er dem jo alltid serviceinnstilte og vet alltid hva de snakker om.

Så lenge det hadde bare vært 5 min man måtte stå i kø for å få kjøpt litt små ting så hadde det vært greit. Men når jeg slutter på jobb kl1530 så slutter jo alle datanerder og skal innom der for å kjøpe ting. Hadde de i det minste hatt oppe den såkalte hurtigkassa de har der så hadde det jo vært noe for de som veit hva de skal ha. Så jeg foretrekker faktisk clash i mange tilfeller når det kommer til data duppeditter som ikke koster allverdens... ellers så bestiller jeg fra web.

 

Mvh

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...