Gå til innhold

ATI eller nVidia?


Siq123

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart kjøpe nytt skjermkort (ca. 2000 kr.), og jeg er i tvil hvilket jeg skal velge...

 

Jeg kommer til å bruke det i linux og litt i w2k, og vet ikke om jeg bør satse på et ATI kort eller nVidia... Noen som har erfaring med Ati linux driverne?

Jeg er selv svært fornøyd med nVidias drivere for linux, og jeg har hørt at ATIs linux drivere skal være svært dårlige... Noen som har noen tanker/erfaringer/idèer?

evt. bechmarking resultater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATI sine linux-drivere har vært dårlige, men de blir nå forbedret. Spørsmålet her er hvor mye bedre de har blitt. Men uansett, hvis linux-bruk er et faktum, ville jeg nok fremdeles holdt meg til nVIDIA. Windows-driverne til ATI er riktignok meget bra, samt at for MAC så er ATI det rette alternativet, akkurat som at nVIDIA er det rette alternativet for linux.

Lenke til kommentar
nVidia, uten tvil. Gikk nå til et x800xt pe fra et 5900U. Det var et helvete drivermessig. Det er ingen tvil om at nVidia er flinkere på det området. Og dersom du bruker mye linux, er det ikke noe å diskutere en gang.

Fortsatt like ille med 5.2 driverreleasen for linux 32 / 64?

8.10.19 er en lite skritt fremover, men det er fortsatt langt igjen for å komme opp på nVidia sitt nivå. Personlig tror jeg ikke de kommer der på noen år. De ligger rett og slett for langt bak.

Lenke til kommentar
Noen som har noe positivt å si om ATI?

Og, nei, jeg er ikke fra Tromsø...

har hatt et ATI 9700pro siden desember 2002 og er MEGET fornyd. Over 2 år senere kan jeg ærlig si at jeg har ikke hatt et eneste problem med noen av driverne til ATI eller ytelsen på dette kortet. Kan også si at jeg har byttet drivere vær gang det har kommet nye.

 

Neste kortet mitt skal også være ATI, og det blir R520 gleder meg til å merke et stort hopp i ytelese hehe. Da skal jeg finne frem farcry dvd'n min å teste farcry the way it was ment to be played ja. Siden 9700pro klarer ikke akkurat max :cry:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Om du velger ATI eller Nvidia spiller liten rolle så lenge du velger et godt kort som f.eks 6600GT eller X800XL hvis du har pci-e. Det at ATI yter bedre i directx og nvidia i openGL har ikke så mye å si. Har man et godt kort merker man nesten ikke forskjell. Men siden du skal bruke ca 2000kr så er nok 6600GT det beste valget for deg.

Lenke til kommentar
Om du velger ATI eller Nvidia spiller liten rolle så lenge du velger et godt kort som f.eks 6600GT eller X800XL hvis du har pci-e. Det at ATI yter bedre i directx og nvidia i openGL har ikke så mye å si. Har man et godt kort merker man nesten ikke forskjell. Men siden du skal bruke ca 2000kr så er nok 6600GT det beste valget for deg.

Det utsagnet gjelder ikke i linux-verdenen. Slik det er nå, er det nok skjermkort fra nVIDIA som er det klokeste valget uansett. ATI-driverne er ikke gode nok enda til at kort fra ATI skal være noe alternativ til tilsvarende skjermkort fra nVIDIA.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Som sagt allerede. Siden du skal bluke Linux er det ikke noe spørsmål nVidia sine drivere er milevis forran ATi sine, ville faktisk ikke vurdert ATi sine engang.

 

Til den prisen du foreslår (rundt 2000) anbefaler jeg et GeForce 6600GT kort. XFX lager bra kort... Det er AGP du skal ha eller?

 

Det at ATI yter bedre i directx og nvidia i openGL har ikke så mye å si

MacManus... DirectX finnes ikke i Linux. Det er det OpenGL som gjelder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...