Gå til innhold

Voldtatt på lekeplass


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102827

 

"Store politistyrker i Oslo lette i natt etter den ukjente gjerningsmannen som fikk en halvtimes forsprang før politiet ble varslet ved 20-tiden.

 

Midt i et rolig boligfelt på Tøyen, og bare 100 meter unna sin egen bolig, ble 22-åringen overfalt i går kveld.

 

Både gjerningsmann og offer er av utenlandsk opprinnelse."

 

 

 

Siden utlendinger står for de fleste voldtektene i Oslo, og suverent flest voldtekter hvor offer og overgriper ikke kjenner hverandre, ble jeg rimelig mistenksom med èn gang... når jeg så leste at det skjedde på Tøyen var mistanken så godt som bekreftet. Hva skjer med dette landet når vi tillater slike folk å komme hit? Det går ikke ann å si at de utgjør et 'lite' problem og at de er i minoritet, når de er hypervoldelige og står for mesteparten av den grove kriminaliteten i et land med 4,5 millioner mennesker og de kun utgjør et par prosent. Er det egentlig rart at folk blir forutinntatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Det er et aktuelt problem som ikke blir borte ved å kalle folk for rasister. Det er allmenn kjent at kulturen i andre land nedsetter kvinner, og dette fører til slike overgrep. Det eneste måten å bli kvitt dette problemet på er å integrere disse menneskene bedre inn i vårt samfunn og at de må lære at man ikke behandler kvinner som objekter eller mindreverdig. Nå vet vi imidlertidig ikke om denne hendelsen stammet fra noe kulturelt, eller om det var bare en vanlig voldtektsmann som finnes i hvilket som helst samfunn.

 

Men det er helt klart at kultursjokket utlendinger møter i Norge, spesielt de fra muslimske land, er noe som vi må forstå og forebygge. Når muslimer er vant med å nedtrykke kvinner i generasjoner, også kommer de til Norge så skal plutselig kvinner være likeverdig som menn, så er det ikke rart om overgrep skjer for at mennene skal prøve å få tilbake noe av den makten de en gang hadde før de flyttet til Norge.

Lenke til kommentar

Er tildels enig med Seixon. Men Islam er langt ifra den eneste relegionen som undertrykker kvinner, dessuten så er det tolkningen som fører til det.

 

Uansett, poenget mitt var at vi kan ikke bare la være å slippe inn folk fordi pga. nasjonaliteten deres så har de kanksje vært utsatt for en kultur som nedsetter kvinner, vi burde heller som Seixon sa dra en likeverdig kjønnskultur over hodene deres, rett og slett.

 

EDIT: Trådstarter gav såvidt et intrykk av hudfarge... men misforstod vel, var trøtt når eg skrev innlegene. :p

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Det er et aktuelt problem som ikke blir borte ved å kalle folk for rasister. Det er allmenn kjent at kulturen i andre land nedsetter kvinner, og dette fører til slike overgrep. Det eneste måten å bli kvitt dette problemet på er å integrere disse menneskene bedre inn i vårt samfunn og at de må lære at man ikke behandler kvinner som objekter eller mindreverdig. Nå vet vi imidlertidig ikke om denne hendelsen stammet fra noe kulturelt, eller om det var bare en vanlig voldtektsmann som finnes i hvilket som helst samfunn.

Det der er veldig rett. Man må ha sympati for begge sider av saker som denne.

 

Jeg kan godt innrømme at jeg ofte synes kriteriene for opphold i Norge godt kunne vært strengere, for la oss innse det, en høy andel utlendinger gjør mye galt. Det er ikke rart at tante Olga fra Toten som ikke er vant til utlendinger, fort kan bli både usikker og redd.

 

Samtidig kan en ikke skjære alle over en kam. Majoriteten av utlendinger oppfører seg eksemplarisk, og bør ikke nevnes i dette selskap under noen omstendigheter.

 

Altså, vi har problemer på begge sider. Kanskje er det på tide å integrere nordmenn til dagens samfunn samtidig som vi intergrerer utlendinger til det norske samfunnet?

 

Til slutt: Lovbrytere som denne mannen har ingenting å gjøre i landet vårt. Derfor ønsker jeg også en mye strengere kontroll ved innvandring. Ideelt burde man fulgt opp de forskjellige sakene, men dette finnes det selvsagt ikke ressurser til, noe som er synd.

Lenke til kommentar
Når muslimer er vant med å nedtrykke kvinner i generasjoner, også kommer de til Norge så skal plutselig kvinner være likeverdig som menn, så er det ikke rart om overgrep skjer for at mennene skal prøve å få tilbake noe av den makten de en gang hadde før de flyttet til Norge.

Jo, det er rart. Overgrep mot kvinner kan ikke unnskyldes uansett hvor forbryteren kommer fra. Mennesker som ikke er smarte nok til å vite at det er uakseptabelt har ikke noe her å gjøre og er for dumme til å forstå at det er galt i utgangspunktet.

 

Vi bør forøvrig ta inn færre innvandrere og integrere dem bedre, istedet for å spille på nestekjærlighet uten å tenke på konsekvensene.

Endret av starfish
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jo, det er rart. Overgrep mot kvinner kan ikke unnskyldes uansett hvor forbryteren kommer fra. Mennesker som ikke er smarte nok til å vite at det er uakseptabelt har ikke noe her å gjøre og er for dumme til å forstå at det er galt i utgangspunktet.

 

Vi bør forøvrig ta inn færre innvandrere og integrere dem bedre, istedet for å spille på nestekjærlighet uten å tenke på konsekvensene.

Vil du si at det er rart at du går rundt juletreet på julaften? Det ville kanskje en uviten person fra et annet land si om deg. Men det er tradisjonen din. Det er ikke rart om du gjør det, fordi du har blitt oppvokst med det, det er bare slik du har alltid vært vant til.

 

Det samme med behandling av kvinner, og mange andre ting, i den arabiske eller muslisme kulturen i mange land i verden. Når du er opplært fra når du er født at kvinner er mindreverdig enn deg, så skjønner du ikke noe bedre.

 

Det er ingen her som unnskylder det som har skjedd. Det går an å forstå hvorfor noen gjør noe uten å dermed unnskylde dem for det de har gjort. Det har heller ingenting med hvor smarte mennesker er. Når du er hjernevasket fra ung alder om noe, så har det ingenting å si hvor smart du er. Du vet bare den verden du har blitt født til. Jeg kunne kommet med så mange eksempel på dette. De fleste rasister er oppvokst i en verden hvor de har blitt lært at folk som er annerledes fra dem er mindreverdig. Det unnskylder ikke at de er rasister, men det er en utrolig god forklaring.

 

Prøv å ha mer forståelse for andre mennesker, og prøv å innse at man kan forstå uten å støtte eller unnskylde.

Lenke til kommentar

Jeg har enda aldri sett en undersøkelse som kan sammenligne innvandrere på kriminalitet med normenn.

Du kan ikke bare hvor mange innvandrere pr 1000 som gjør noe galt, og hvor mange nordmenn pr 1000 som gjør noe galt og sammenligne direkte.

 

Faktorer som spiller inn er alder, inntekt, bosted osv.

Blandt innvandere er det flere unge, og flere som bor i byene. Blandt nordmenn er dette de som begår flest forbrytelser.

 

Har dessverre ikke funnet en som også tar hensyn til inntekt.

 

I tillegg til dette er kultur en viktig faktor.

 

PS: Forskjell på å nedtrykke kvinner, og å voldtta dem. Visse typer voldtekter blir ekstremt hardt straffet i noen muslimske land.

Endret av boy2star
Lenke til kommentar
Med de folkene, mener du ikke-vestlige?

 

Det blir vel den definisjonen jeg må lene meg på til tross for at mange ikke-vestlige folk er svært fredelige, som f.eks søramerikanere, japanere, sri-lankere osv. De største problemgruppene er muslimer, afrikanere, og øst-europeere.

 

Men Islam er langt ifra den eneste relegionen som undertrykker kvinner, dessuten så er det tolkningen som fører til det
.

 

Vi har mange menigheter her i landet som gjør langt på vei det samme. Dessuten er f.eks hinduene i India omtrent nøyaktig like kvinneundertrykkende som muslimene i Pakistan. Så man kan vel si det er mye kulturellt ute og går også. Men islam er den største og mest konsekvente undertrykkeren først og fremst fordi den har flest tilhengere her i landet og fordi norge til tross for å være såkalt "kristent" igrunn er veldig, veldig sekulært, mens våre nye landsmenn fremdeles er svært religiøse.

 

Uansett, poenget mitt var at vi kan ikke bare la være å slippe inn folk fordi pga. nasjonaliteten deres så har de kanksje vært utsatt for en kultur som nedsetter kvinner, vi burde heller som Seixon sa dra en likeverdig kjønnskultur over hodene deres, rett og slett.

 

Jeg er overhodet ikke uenig. Og det forbauser meg fremdeles at innvandrere som begår kriminalitet ikke kan kastes på huet og ræva ut av landet... etter å ha sonet straffen sin.

 

PS: Forskjell på å nedtrykke kvinner, og å voldtta dem. Visse typer voldtekter blir ekstremt hardt straffet i noen muslimske land.

 

Tja... en kvinnes vitnemål teller bare halvparten av en manns, så så sant hun ikke hadde noen vitner får voldtektsmannen gå. Dessuten går det ikke ann for en mann å voldta en kvinne han f.eks er tvangsgiftet med. Han kan både banke og voldta henne uten å straffes.

 

Faktorer som spiller inn er alder, inntekt, bosted osv.

 

Sosioøkonomiske faktorer kan forklare, men aldri unskylde, kriminalitet. Jeg er antagelig fattigere enn de fleste av våre nye landsmenn, men går ikke rundt og stjeler eller voldtar av den grunn.

Lenke til kommentar
Sosioøkonomiske faktorer kan forklare, men aldri unskylde, kriminalitet. Jeg er antagelig fattigere enn de fleste av våre nye landsmenn, men går ikke rundt og stjeler eller voldtar av den grunn.

Har ikke sagt det heller, at det unnskylder. Man skal ikke straffes mindre fordi man er en fattig mann som bor i byen.

 

Skal vi derimot sammenligne innvandere med nordmenn må vi få med alle faktorer. Enda har jeg dessverre ikke funnet en undersøkelse som tar med de viktigste faktorene.

Lenke til kommentar
Det blir vel den definisjonen jeg må lene meg på til tross for at mange ikke-vestlige folk er svært fredelige, som f.eks søramerikanere, japanere, sri-lankere osv. De største problemgruppene er muslimer, afrikanere, og øst-europeere.

Morsom du. You nearly got me. For de som ikke tok spøken hans: Spør det fredfylte Sør-Amerikanske folket om den like fredfylte FARC-geriljaen i Columbia. Eller den voldshatende Aum Shinrikyo gruppen i Japan som riktignok har fått et dårlig rykte etter noen "uhell" på Tokyos tbanenettverk (for å ikke glemme det japanske rikets forsøk på å bringe fred til stillehavsregionen i perioden fra rundt 1930-45). Og sist men ikke minst, Sri Lanka, hvor man brenner norske flagg i gledesrus over vår innsats i fredsprosessen der nede.

 

Ja, det var en god spøk, så lenge man tok den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

De fleste folk er allrighte mennesker. Har ingenting i mot innvandrere heller. Det er mange av dem som er bra folk.

 

MEN: Jeg synes man bør ha en god grunn for å flykte fra fedrelandet sitt. Mange innvandrere har det, om ikke alle. Men når de får oppholdstillatelse i Norge, synes jeg de heller skal være takknemlige for det. De av dem som begår alvorlige kriminelle handlinger med hensikt, bør sendes hjem etter soning. Når de ikke viser seg tilliten vi gir dem verdig, bør de ikke få bli (de som gjør handlingen, ikke generelt).

Lenke til kommentar
Hva er egentlig den store avtalen med lekeplassen? Er det verre å bli voldtatt på en lekeplass enn i et smau eller en bakgård?

Ja, fordi man anser lekeplassen for et sted som burde være veldig trygt.

 

Av liknende grunner er det værre å bli voldtatt hjemme, enn ute. Det er værre når en politimann gjør det, enn en sivil. Osv.

Lenke til kommentar

Ok, la meg si det på denne måten.

 

Flere og flere steder i dette samfunnet er 'farlig'. Man liker å tro at lekeplassen fortsatt er et noget lunde trygt sted. Men når slike ting skjer på lekeplassen, så blir grensene som anses som for trygge områder forskjøvet, og nok et trygt sted er gått tapt.

 

Derfor oppleves det som ekstra ille at noe skjer slikt skjer på lekeplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...