Gå til innhold

Mini-Jack koplinger til LEDs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vanlige LED bruker jo svært lite strøm, så det er ikke noe problem. Hvor mye strøm har du tenkt å trekke? Vil tippe at de tåler et par Ampere.

elektriske komponenter trekker strøm, så de kan ikke bli tilført mer strøm (ampere) en det de trekker!

I = U/R

( strøm = spenning / motstand )

 

er vel spenning du egentlig tenker på (volt)

dette er forskjellig fra led til led, vanligste er vel på litt i underkant av 5V.

 

nå vet jeg ikke hvordan du har tenkt til å koble dette, men om du skal koble mini-jacken til en eller annen utgang på PCen så bør du først finne ut/måle hvor høy spenning du får, før du kobler til en LED.

 

:thumbup:

 

edit: har noen blå LED her, på 4,9V og som trekker 20mA (20 tusendels ampere)

Endret av Noxy
Lenke til kommentar
Vanlige LED bruker jo svært lite strøm, så det er ikke noe problem. Hvor mye strøm har du tenkt å trekke? Vil tippe at de tåler et par Ampere.

elektriske komponenter trekker strøm, så de kan ikke bli tilført mer strøm (ampere) en det de trekker!

I = U/R

( strøm = spenning / motstand )

 

er vel spenning du egentlig tenker på (volt)

dette er forskjellig fra led til led, vanligste er vel på litt i underkant av 5V.

 

nå vet jeg ikke hvordan du har tenkt til å koble dette, men om du skal koble mini-jacken til en eller annen utgang på PCen så bør du først finne ut/måle hvor høy spenning du får, før du kobler til en LED.

 

:thumbup:

 

edit: har noen blå LED her, på 4,9V og som trekker 20mA (20 tusendels ampere)

Hvor mye spenning jack-pluggene tåler er ikke interresant her. Det skal uansett være en spenning på under 50V som er grensa for svakstrøm (?).

 

Vanligvis (i kabelen til strømkrevende bedrifter f.eks.) er det en fordel å øke spenninga, for å minske strømmen, og dermed få et mindre effekt-tap i kabelen. (P=I^2*R) Det samme gjelder egentlig for en plugg. Selfølgelig med en transformator i begge ender da (for å øke spenningen først, og senke den til ønsket spenning til slutt)..

 

-------------------------------

 

Jeg tror nok at det er som hårek sier, at en minijack-plugg tåler et par amperê. I hvertfall 1A. Hvis hver LED trekker 20mA (som de typisk gjør), kan du ha ca. 50stk, hvis pluggen tåler 1A. (1000mA/20mA)

Lenke til kommentar
Vanlige LED bruker jo svært lite strøm, så det er ikke noe problem. Hvor mye strøm har du tenkt å trekke? Vil tippe at de tåler et par Ampere.

elektriske komponenter trekker strøm, så de kan ikke bli tilført mer strøm (ampere) en det de trekker!

I = U/R

( strøm = spenning / motstand )

 

er vel spenning du egentlig tenker på (volt)

dette er forskjellig fra led til led, vanligste er vel på litt i underkant av 5V.

 

nå vet jeg ikke hvordan du har tenkt til å koble dette, men om du skal koble mini-jacken til en eller annen utgang på PCen så bør du først finne ut/måle hvor høy spenning du får, før du kobler til en LED.

 

:thumbup:

 

edit: har noen blå LED her, på 4,9V og som trekker 20mA (20 tusendels ampere)

Hvor mye spenning jack-pluggene tåler er ikke interresant her. Det skal uansett være en spenning på under 50V som er grensa for svakstrøm (?).

 

Vanligvis (i kabelen til strømkrevende bedrifter f.eks.) er det en fordel å øke spenninga, for å minske strømmen, og dermed få et mindre effekt-tap i kabelen. (P=I^2*R) Det samme gjelder egentlig for en plugg. Selfølgelig med en transformator i begge ender da (for å øke spenningen først, og senke den til ønsket spenning til slutt)..

 

-------------------------------

 

Jeg tror nok at det er som hårek sier, at en minijack-plugg tåler et par amperê. I hvertfall 1A. Hvis hver LED trekker 20mA (som de typisk gjør), kan du ha ca. 50stk, hvis pluggen tåler 1A. (1000mA/20mA)

For guds skyld folk, hva er det dere prater om. Det jo bare babel (minus hårek). Ser for meg ut som det er noen som har vært på skoln å er ivri å fortelle om hva de kan, om det ikke har noe med saken å gjøre er vist ingen hindring.

 

Så til saken:

Ja du kan sikkert forskyne flere hundre lyspærer igjennom en jack plug, men ledningen som vanligvis står på disse vill nok begrense det til ca 50. Om det er en slik 3.5 mm audio jack plug du mener må du passe på, fordi det kan oppstå kortsluttning i det øyeblillet du stikker inn pluggen i kontakten. Men bortsett fra det bare kjør på.

Lenke til kommentar
Om det er en slik 3.5 mm audio jack plug du mener må du passe på, fordi det kan oppstå kortsluttning i det øyeblillet du stikker inn pluggen i kontakten. Men bortsett fra det bare kjør på.

 

Dersom jeg har en bryter på ledningen er vel ikke dette et problem dersom den er avslått når den tilkoples?

Lenke til kommentar

nei, da vil det ikke være noe problem..

 

men jeg er av den oppfatning at hvis du setter på egne tjukke ledninger, så kan du ha betraktelig mye mer på, men hvis du bare skal ha leds, så regner jeg ikke med at du trenger det..

 

@hårek, bare vent, jge skal nokk ta deg igjen på kunnskaps nivå...

etterhvert, blir iallefall england til neste år..

 

får bare passe på å suge til meg den informasjonen du deler med oss her imens.. :grin:

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...