Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2BI vs 2KJ


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Jeg kommer til å gå VK1 allmenn til neste år. Da vi fikk blokkdiagrammet, valgte jeg 2MX, 2FY og 2SPC. Har senere funnet ut at spansken vil være totalt unyttig for meg, og at jeg muligens bør velge et tredje realfag i stedet.

 

Noen som har erfaringer fra 2BI/KJ (forsåvidt også 3BI/KJ), og komme med synspunkter? Alt fra undervisningsmetode, pensum, forsøk/forsøksmengde, fordelingen mellom teori/praksis og så videre.

 

Er virkelig i tvil, så all hjelp blitt satt pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg går 2BI nå. Går 3., men valgte det for å få sove lenge på mandager og for å få en lettere eventuell eksamen enn om jeg hadde valgt et 3. klasse-fag.

 

Vi har hatt veldig lite forsøk. Dissekeringen av respirasjonsorganene til en gris er det eneste jeg husker. 3BI er mye mer praksis enn 2BI, som er teori for det meste. For meg har det vært en fordel med tanke på naturfagen og det er egentlig et helt greit fag. Jeg var oppe i bio/kjemi eksamen, på et veldig grunnleggende plan, i første klasse. Kjemi-delen likte ikke jeg i det hele tatt. Bio tar i stor grad for seg organismer og hva som skjer inni dem. Jeg, som selverklært hypokonder setter stor pris på denne læren. :)

Lenke til kommentar

Hva går biologi på VGS egentlig ut på (både 2BI og 3BI)? Er det kun blomster og bier, eller er menneske- og dyrekroppen også inne i bildet?

 

Bergen katedralskole har nemlig bestemt seg for å satse ekstra på realfag og åpner da opp for at de som vil skal kunne få ta både matematikk, fysikk, kjemi og biologi alle tre årene de går der (altså 1MX, 2MX, 3MX, naturfag på GK, 2FY, 3FY, 2KJ, 3KJ, 2BI og 3BI).

Og jeg lurer derfor på om jeg skal søke meg inn der og ta alle 4 realfagene eller om jeg heller skal søke på en skole som ligger nærmere meg og ta en lettere/vanligere variant med kun matematikk, fysikk og kjemi.

(jeg liker nemlig realfag og er ganske så interessert i det, men jeg er igjen ikke spesielt interessert i blomster, bier og oppbyggingen av dyre- og menneskekropper.)

 

Får man bruk for/trenger man biologi noen plasser i videre utdanning? Er biologi mye stress?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Tror du må ha 3KJ for å bli lege ;)

 

Men 2KJ er et greit fag, tror jeg ikke hadde likt 2Bi noe bedre, men det er meg da.

 

Det blir bare vanskeligere og vanskeligere utover i boka, så lån gjerne en bok av noen du kjenner som har det. Eller ta en titt på en bok i en bokhandel hvis du har muligheten. Er også mulig at det bare er vår bok som er lagt opp sånn, men jeg tror læreplanen er lagt opp sånn.

 

Liker du realfag er det nok et fint fag for deg, blir noe regning men ikke på langt nær så mye som i 2MX og 2FY ( noe som er ganske innlysende ). Ifølge læreren min er det ikke et fag man kan lese seg til, men det er vel det man sier om de fleste realfag. Jeg liker ikke kjemi og kommer ikke til å fortsette med det ( ble litt deinspirert da jeg vippet mellom fire og fem og læreren ga meg en muntlig karakter som gjorde at jeg vippet ned til jul )

Lenke til kommentar

Hadde prøve om likevekt i forrige uke vi da, den var kjempeteit.. Nå er det syrer og baser så det må jeg jo bare klare, henger godt med så langt. Men gjlør aldri lekser i kjemi, matte og fysikk er viktigere fag å gjøre lekser. Men har du tid så for alle del gjør alle leksene dine :) Det er de som gjør det som har sekser i matte,fysikk og kjemi ( to-tre stykker i klassen min)

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips. Jeg har egentlig ikke bruk for hverken kjemi eller biologi for videre studier direkte, men kan være greit med realfagspoengene. Det eneste er muligens ernæringsstudier, men vet ikke om jeg orker å slite meg gjennom to år med kjemi for å være på "den sikre siden". Blir bare mer usikker, jo mer jeg vurderer frem og tilbake.

 

Får man bruk for/trenger man biologi noen plasser i videre utdanning? Er biologi mye stress?

velgriktig.no

 

Er ikke så mange studier som krever biologi.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar

Når valget står mellom kjemi og biologi tar du rett og slett det du liker best/misliker minst.

Selv synes jeg alt om planter, fugler, DNA, osv. er dritkjedelig, så det ble kjemi. Selv om jeg ikke er kjempebegeistra for det heller, er det bare tre timer i uka, så det går helt greit. Forholdsvis greit er det også er det også å få en god karakter i faget, hvis du ikke er spesielt uheldig med læreren.

 

Hadde prøve om likevekt i forrige uke vi da, den var kjempeteit..
Dæsken, har nettopp begynt på likevekt vi... Ligger nok litt etter, ja.
Lenke til kommentar

Både 2KJ og 2BI er ganske enkelt å få god karakter i, pga muntlig eksamen. Ville valgt 2KJ på skolen, og tatt 2BI som privatist samtidig.

 

2BI inneholder litt om alt innen plante og dyreriket. 2KJ er litt viktigere å bruke tid på, da det er mye basis kunnskap for 3KJ, mens 2BI ikke er så viktig for å ta 3BI.

 

Er du oppadgående, burde du klare å få minst en 4'er i 2BI som privatist.

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar

har både 2kj og 2bi nå, og vill anbefale deg å velge 2bi hvis du vill ha en enkel 5er. biologi er et nesten rent teri fag, hvor alt du behøver å gjøre er å ni pugge like før prøver. men kjemi er et litt tyngere fag som krever at du jobber med faget littt mer. så det er nokk bedre å ha 2bi hvis du har 2mx og 2fy, fore disse fagene krever mye tid.

 

har nå 2bi, 2fy, 2kj og 2mx, noe som ikke er en kombiasjon å anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte 2MX+2FY+2KJ+2BI og 3MX+3FY+3KJ+3BI, gikk helt strålende, og jeg jobbet mindre enn de fleste sammenlagt. Vil absolutt anbefale denne kombinasjonen - det er ganske fint å se sammenhengen mellom fire realfag.

 

Anyways, til emnet: Har du ikke bruk for verken kjemi eller biologi i videre studier, og ikke vil ta begge to, vil jeg absolutt anbefale kjemi. Nå vet jeg ikke hva du synes om innholdet i fagene, men jeg legger til grunn følgende:

1) I 3BI (som jo er greit å ta hvis du tar 2BI) må du foreta en stor ekskursjon + artssamlig. Begge disse (spesielt sistnevnte - fikk 3- mens jeg ellers hadde 6 i faget) er jævlig mye arbeid, spesielt hvis du ikke brenner for faget, men bare sanker poeng.

2) 3BI kan tas uten 2BI, hvis du skulle ombestemme deg. Dette er ikke tilfelle for 3KJ.

3) Selv om jeg synes mye av kjemien var utrolig kjedelig, er det ikke til å komme utenom at jeg mener faget gav en utrolig nyttig innsikt i én spesiell ting - nemlig likevekter. Det er synd at ikke 2FY/3FY kommer inn på det, og jeg er nå i videre studier svært glad for å ha jobbet så mye med det i 2KJ/3KJ. Det tar tid å få en følelse med likevekter, og det er derfor godt å ha jobbet med det så mye som man gjør i 2KJ/3KJ.

4) 2BI inneholder mye systematikk og for lite cellebiologi. OK, det var en personlig mening, men likevel. 3BI retter imidlertid godt opp i dette. :)

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Jeg kjørte 2MX+2FY+2KJ+2BI og 3MX+3FY+3KJ+3BI, gikk helt strålende, og jeg jobbet mindre enn de fleste sammenlagt. Vil absolutt anbefale denne kombinasjonen - det er ganske fint å se sammenhengen mellom fire realfag.

Jeg mener det er mange betingelser som må oppfylles før man kan anbefale den kombinasjonen til noen. Tviler ikke et sekund på at en del mennesker klarer det med glans, men det er en del premisser som må ligge til grunn.

At du sier at du jobbet mindre enn de fleste sammenlagt sier jo mye i seg selv. Du har tydeligvis evner innen fagene utenom det vanlige. Det sier seg selv at den store massen ikke kunne gjennomføre det samme, pga. manglende motivasjon og evner.

 

Skal en velge alt sammen bør det i hvert fall ikke kun være for poengsanking. Du må ha en viss interesse for fagene, og mye motivasjon. En dårlig lærer kan lett frarøve deg mye av motivasjonen du kommer med når du begynner... Om du har tidkrevende ting utenom skolen du ikke er villig til å gi opp bør du også tenke deg om. Javisst går det an å rekke det meste, men det er ikke morsomt å konstant gå rundt og være sliten (mentalt og fysisk).

 

Så, det er greit å anbefale fire realfag, men da må personen det anbefales til være klar over hva han begir seg ut på. Hvordan en gjør det på skolen sett i forhold til arbeidsmengde må tas i betrakting. Får du 5/6 i alle fag uten å jobbe ræva av deg er det naturligvis bare å kjøre på ...

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke velge alle realfagene, fordi alle studieretningsfag kjøres på tre blokker. Hadde det ikke vært for det, er det godt mulig at jeg hadde valgt alle realfagene, synes egentlig ikke det er noe vanskelig. Problemet er at jeg ikke vet hvilket jeg skal velge bort.

 

Jeg får ta en tur til rådgiver etter ferien, og se om jeg blir noe klokere av det.

Lenke til kommentar

Uh... det tror jeg ikke. For ingen jeg ikke kjenner har sett vitnemålet mitt... tror jeg. Hva var det med dette vitnemålet da?

Jeg gikk forøvrig på Langhaugen. Var ferdig i fjor.

 

On-topic: Ja, hvis du ikke vet hva du vil, er det jo best å velge det som lukker ferrest dører (kjemi, siden 2BI uten 2KJ lukker for 3KJ, men ikke motsatt).

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...