Gå til innhold

Astronomer Mot Ord Deling var nettopp på TV!


.V.

Anbefalte innlegg

Jeg kan igrunnen ikke huske at orddeling var et stort problem før, har heller inntrykk av at det kom omtrent samtidig med misbruket av "lissom". Nå for tiden ser jeg begge deler overalt, men det merkelige er at for deler ikke ordene feil når de snakker. Mystisk.

Det kommer jo fra engelsk, hvor man f. eks. skriver "sleeping bag" ("sovepose", og ikke "sove pose" på norsk). Det med at ordelere uttaler ordene riktig, er jo fordi de tror man skriver ordet de sier i to ord. Man lærer å prate før man lærer å skrive, veit du ;) (om man ikke er stum eller noe sånt, da.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan igrunnen ikke huske at orddeling var et stort problem før, har heller inntrykk av at det kom omtrent samtidig med misbruket av "lissom". Nå for tiden ser jeg begge deler overalt, men det merkelige er at for deler ikke ordene feil når de snakker. Mystisk.

Det kommer jo fra engelsk, hvor man f. eks. skriver "sleeping bag" ("sovepose", og ikke "sove pose" på norsk). Det med at ordelere uttaler ordene riktig, er jo fordi de tror man skriver ordet de sier i to ord. Man lærer å prate før man lærer å skrive, veit du ;) (om man ikke er stum eller noe sånt, da.)

Jeg kan godt tro at det kommer fra engelsk (i likhet med denne besynderlige genitivsapostrofen som også er kommet på moten), men engelsk har man hatt på skolen i årtier, og engelsk på film og fjernsyn minst like lenge. Hva gjør at problemet er nytt?

 

Tangent: vi har genitivsapostrof på norsk også, men etter det jeg vet bare i ett tilfelle: der stammen slutter på "s", så hvis Hans har en bil, er det Hans' bil. Hvorfor da komplisere med "Per's bil"?

 

Joda, en lærer å snakke før en skriver, men hvem begår orddeling når de snakker? Jeg har ikke hørt det ennå, men det kommer kanskje det også.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt tro at det kommer fra engelsk (i likhet med denne besynderlige genitivsapostrofen som også er kommet på moten), men engelsk har man hatt på skolen i årtier, og engelsk på film og fjernsyn minst like lenge. Hva gjør at problemet er nytt?

Problemet er nytt fordi det er bare i de senere år at engelsk/amerikansk film og TV har blitt tilgjengelig for nordmenn. Vi har flere kanaler enn bare NRK, vi har kinoer som spiller et tosifret antall forskjellige filmer i løpet av en kveld, vi har internett, aviser, blader og magasiner fra det store utland, DVD-er til 29kr, PS2/Xbox/GC/PC-spill hvor man må kunne noenlunde god engelsk for å få noe ut av spillet.

 

Selvfølgelig har vi hatt engelsk i mange tiår, men plasserer du en gjennomsnittlig forelder (40-50 år gammel) foran menyen til en DVD, kan jeg vedde hatten min på at norsk teksting blir slått på i 99.99% av tilfellene. Dagens ungdom kan engelsk såpass bra at de færreste trenger å hefte seg med slikt.

 

Får også inntrykk av at dagens ungdom ser mindre og mindre poeng i å lære seg skikkelig norsk, siden det er et kjedelig og lite variert språk.

Lenke til kommentar
Hah, ifølge språkrådet er det riv ruskende galt.

"Vær så god" skal det være.

:
Til slutt må jeg bare si at AMO-medlemmer ikke er perfekte språklig, vi er bare opptatte av å holde språket så korrekt vi klarer. Det er bare å pepre meg om dere finner skrivefeil i denne posten

Inntil videre takk!

 

vi har genitivsapostrof på norsk også, men etter det jeg vet bare i ett tilfelle: der stammen slutter på "s", så hvis Hans har en bil, er det Hans' bil.

Det er når det er "lyden s lager", altså ved i alle fall z og x også.

 

QUOTE (Dokpro.uio.no/ordboksoek.html)

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'skrivd' i bokmålsdatabasen.

Det er lov å bruke visse valgfrie dialektord og -endinger, som a-endinger og i dette tilfellet en særbøying. Dette er grunnen til at du ikke finner noe om ordet:).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...