Gå til innhold

Ved oppgradering hk/cpu.., mister jeg hd-innhold?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du bare har en partisjon på disken din så kan du risikere å miste alt. Dette skjer ikke fordi disken blir ødelagt, men en så fundamental endring i HW som å bytte hovedkort (m mytt chipset) fører sannsynligvis til at du ikke lengre kan boote den gamle windows distroen din (regner med at du bruker win :-) ).

Dersom du har mer enn en partisjon går det stort sett bra å flytte desktop filer, favoritter osv til sekundær partisjon og så kjøre en clean installasjon på den primære partisjonen.

 

Dette til tross vil jeg anbefale deg å ta backup til en annen disk eller brenne ut det viktisgeste før du setter i gang. Lykke til med hjemmebygginga.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at du ikke må FORMATERE ved bytte av HK.

 

Kjører du WinXP er det bare til å legge den oppe på den gamle.

Gjør som i linken til Hårek.

 

Vær klar over hvis du bruker en OME v. av WinXP så er det ikke sikker du får aktivert windows på nytt, da det ofte følger HK.

Lenke til kommentar
Det er helt klart at du ikke må FORMATERE ved bytte av HK.

Det kommer an på hvor store forskjeller det er på hovedkortene. Sist gang jeg byttet HK fikk jeg ikke bootet XP partisjonen og måtte legge inn WindowsXP på nytt.

 

Dengang hadde jeg både en Me partisjon og en XP partisjon. Me partisjonen klarte oppgraderingen, men ikke XP.

Lenke til kommentar

Om du reinstallerer Windows oppå en gammel versjon, så forsvinner alle gamle drivere osv. Faktisk forsvinner alt som er lagret i WINDOWS-folderen. Gamle brukere forsvinner også om du velger samme brukernavn når du installerer på nytt. Om du ikke velger samme brukernavn, så vil de gamle brukerne fortsatt ligge der, og da skal det gå greit å flytte alt over til de(n) nye brukeren(e).

 

Men jeg ville prøvd som hårek foreslo, å reparere den gamle installasjonen.

Lenke til kommentar

Mister ikke alt nei. Om du ikke har formatert systempartisjonen før vil det nok være smart å gjøre det nå, når du likevel skal gjøre en såpass stor endring. Det beste er å ta vare på det du skal ha på en annen fysisk disk. Det er også mulig å ta vare på det på en annen partisjon av samme disk som OS er installert, men av erfaring så kan dette likevel gå galt. Vet ikke riktig hvordan enkelte får det til, men det skjer.

 

Om du velger å bare boote etter at du har byttet hovedkort og det der, og det faktisk lar seg gjøre. Så må du være obs på at da vil maskinen din neppe være optimal.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...