Gå til innhold

Ekstern HD. men hva? "ferdig" eller kjøpe kabinett


k3rm0r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde anbefalt kabinett og disk. det pleier å vere kabinett delen som går til helvete og då har du ingen mulighe å få ut data frå disken når den skal inn på garanti. har du delene seperat so kan du jo berre ta ut disken og sende den inn og du ahr alt data fortsatt... korleis kabinett er vel nesten eit feitt... alt funker greitt..

Lenke til kommentar

Ferdig ekstern

Fordeler:

Noen ganger litt billigere enn å kjøpe harddisk og kabinett for seg.

Følger som regel med backup-programvare

 

Ulemper:

Dersom noe med harddisken blir feil, må du enten bryte garantien, ta ut harddisken og bruke den internt (hvis det kun er feil på selve kabinettet/strømforsyning), eller beholde garantien, sende inn disken og miste alle data.

 

Selvbygget ekstern

Fordeler:

Du kan enkelt velge hvilket kabinett du liker, hva slags tilkoblinger du vil ha.

Du står mye friere til å bytte harddisk, og bruke den forrige harddisken internt.

 

Ulemper:

Noen ganger dyrere enn å kjøpe "ferdig" (eksterne kabinetter er skikkelig overpriset, koster 50-100,- for nettbutikkene, selges for 3-4-500,-)

Du må gjøre monteringen selv. :roll:

Om strømforsyningen eller kontrolleren i kabinettet blir ødelagt, må du ikke sende inn disken for å få nytt kabinett på garantien. Større sjans for å redde data om harddisken ikke skrur seg på. Veldig ofte skyldes dette feil med kun kabinettene.

 

 

 

Jeg velger alltid det siste alternativet.

 

 

Edit: ghost7 fikk frem poenget mitt på en noe enklere måte. :)

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Selvbygget ekstern

Ulemper:

 

Om strømforsyningen eller kontrolleren i kabinettet blir ødelagt, må du ikke sende inn disken for å få nytt kabinett på garantien. Større sjans for å redde data om harddisken ikke skrur seg på. Veldig ofte skyldes dette feil med kun kabinettene.

det er vel ikke negativt slik eg ser det da ;) hehe..

 

Men tenkte på å fikse en ekstern, da eg har 500 gig på min stasjonære så mulig eg bare tar ut ene WD'n min.. og setter den i der. da dette blir veldig mye billigere ;) hehe..

 

men hvilket ekstern kabinett som kan brukes til alt? dvs noe som tåler litt da eg kommer til å bruke den på en bærbar også.. fint å ta med et par filmer og noe musikk og ikke fylle opp den stakars 60 gig'n på lappyn

Lenke til kommentar

Selve kabinettete tåler nok så mye som de vil, da de er laget av metall og som regel har en kraftig konstruksjon. Men inni sitter som oftest en disk, der lesehodene fyker over diskplata med mindre enn et støvkorns mellomrom. Så slike disker er ikke veldig flyttbare av seg, med mindre den er helt skrudd av. Det virker som om det er mange som tenker at en ekstern disk kan flyttes på så mye man vil, siden den er ekstern. Og slikt fører til veldig mange returer og forbausede kunder som ikke kan tro at de har mistet feriebildene sine.

 

Det går nok veldig fint å bruke en ekstern disk til en bærbar ja, men ikke å flytte rundt på disken når den står på.

 

Jeg har et eMagic-kabinett (Komplett), der jeg har plassert en Seagate 200GB. Vifta i dette kabinettet bråker ganske så hissig, så jeg nappet kontakten til vifta rett og slett ut. Disken står ikke på lenge om gangen, og blir heller ikke særlig varm, så dette går nok fint.

Lenke til kommentar
Selve kabinettete tåler nok så mye som de vil, da de er laget av metall og som regel har en kraftig konstruksjon. Men inni sitter som oftest en disk, der lesehodene fyker over diskplata med mindre enn et støvkorns mellomrom. Så slike disker er ikke veldig flyttbare av seg, med mindre den er helt skrudd av. Det virker som om det er mange som tenker at en ekstern disk kan flyttes på så mye man vil, siden den er ekstern. Og slikt fører til veldig mange returer og forbausede kunder som ikke kan tro at de har mistet feriebildene sine.

 

Det går nok veldig fint å bruke en ekstern disk til en bærbar ja, men ikke å flytte rundt på disken når den står på.

 

Jeg har et eMagic-kabinett (Komplett), der jeg har plassert en Seagate 200GB. Vifta i dette kabinettet bråker ganske så hissig, så jeg nappet kontakten til vifta rett og slett ut. Disken står ikke på lenge om gangen, og blir heller ikke særlig varm, så dette går nok fint.

seff tåler ikke en HD så mye vist du er så dum og skal flytte på den hit og dit mens den står på.. Men tanken var at vist det eksterne kabinettet har en form for "dempende" effekt på HD'n ved flytting.. så den ikke sitter helt bom fast og blir ødelagt ved flytting

Lenke til kommentar

Har den svarte versjonen av den IxyBox'en, og selv om flere her på forumet har hatt problemer med denne, har jeg selv ikke hatt noe problemer, kanskje grunnet at jeg oppdaterte firmwaren med en gang jeg fikk den.

 

Så forutsatt at du oppgraderer firmwaren og ikke får noe problemer er dette et flott kabinett.

Lenke til kommentar

Åssen er det egentlig med FW/USB2.0? Har ikke greid å finne en side som beskriver dette temaet grundig..

FW er raskere enn USB2.0, så det er selvsagt foretrukket.

Hvis jeg har forstått kabelen riktig, er pluggen som skal inn i datamaskinen(IEEE1394 e.l) mye mindre enn den som skal inn i HDDkabinettet? Ergo, portene på PCI-slotten skal ha navnet IEE1394 e.l om den skal håndtere

e.FW-disker?

 

Det jeg lurer på i praksis, er om det er mye jobb med eksterne disker(FW) i forbindelse med hvilke kort man skal bruke/drivere osv. Skulle gjerne hatt et kjapt sammendrag pluss et par eksempler på kort man kan bruke med eksterne FW-disker, evt linker til sider som forklarer dette temaet.

 

Vurderer å "investere" i shuttle pc som ny hovedmaskin, men er i tvil, ettersom jeg skal kjøpe et x800 eller nyere som ikke passer i de fleste av shuttelene. Den andre greia som hindrer meg i å kjøpe shuttle er dette med eksterne disker.

Om det kun er 2 FW-inputs som er kompitable med eksterne disker på shuttelen, og det ikke er ledig PCI-slot, hva gjør man da? Har hørt om såkalte "usb-hubber" som visstnok skal klare å håndtere 120+ enheter(inkl. disker) så lenge du seriekobler hubber. Noen som har noe info om dette?

 

Flotters :thumbup:

Endret av RaScZaK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...