Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NØDHJELP! ADSL faller ned pga. Steam (?)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et intrikat problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har Tele2 ADSL 1024/256, DHCP. Har fungert meget fint i flere mnd. Er koblet opp med splitter (inn->adsl/telefon) ned til en linux router, videre til switch og ut til maskiner derfra.

 

Problemene startet, eller ble så ille at jeg la merke til det hvert fall, da jeg kjøpte HL2 og la inn Steam. Det har virket som at STEAM er skyldig i at nettet mitt faller sammen! Når jeg åpner steam, sjekker servere, eller skal spille - ja faller gjerne nettet ned. Men når jeg prøver 3-4 ganger så kan jeg plutselig connecte server og spille noen timer. Når det er sagt, så logger jeg meg inn på routeren og pinger derfra for å sikre meg at det ikke kun er min workstation som mister nett.

 

Jeg har trodd linux-routeren har hatt skylda. Men når jeg kjørte nettet rett i min maskin med DHCP så kom problemet der også etter en stund! Når jeg mister nettet restarter jeg routeren for å få det tilbake...andre ganger kommer det tilbake etter litt.. som om et buffer har vært fyllt opp til det uendelige og jammet hele linja før det blir resatt eller noe. Etter restart virker hvert fall nettet en liten stund, men rører jeg Steam kan jeg nesten være sikker på at det faller ned.

 

Når jeg mister nettet fungerer ikke browsing, og jeg kan verken pinge www.vg.no eller IPen dems. Merkelig nok kunne jeg fortsatt motta msg på IRC litt etter nettet var falt ned. Men får ikke connectet f.eks. irc.homelien.no når nettet er nede.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg!

Det er et utrolig frustrerende problem... :cry:

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.halflifesource.com/forums/showt...?threadid=26574

Har åpnet og forwardet de listede portene, kjørt Ad-Aware, Spybot S&D, AntiVir PE, pluss Symantec AntiVirus. Ingen virus/trojaner/spyware.

 

 

 

 

 

http://steampowered.custhelp.com/cgi-bin/s...li=&p_topview=1 :hmm:

If you are getting a lot of loss in your line, you will probably have to contact your provider and have them troubleshoot your connection. This is difficult to diagnose and fix unless you know what you are doing.

 

One thing to check though ... if you have DSL, make sure there are no light dimmers on in the house. Light dimmers, treadmills with variable speed, any kind of digital motor controller is likely to disrupt your DSL line. Florescent lights and torchiers have also been known to do the same thing.

Always, if your internet connection goes offline when you try to get a list of servers or connect, then you have a modem/router problem.

 

Problem Modems and Routers

There are at least four known modems / routers that can cause problems like these, Actiontec, Linksys, Dlink, and BroadXent (Creative Labs).

 

There are probably more then that, but those are the only ones that have been consistantly reported to cause problems.

Modemet jeg fikk fra Tele2 var Ericsson, som forøvrig gir fra seg en ekkel høyfrekvent summelyd.

 

 

 

Slik var linjen litt etter at jeg prøvde å spille CS:Source...noe loss kan man si.

Image1.gif

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

OPPDATERING

 

* Bruker DNS Relay funksjonen i modemet.

* Har satt TELE2s primary og secondary DNS i modemets DNS-config.

* DHCP Server er stengt.

* Bruker NAT, har koblet modemet til switch.

 

Lokale innstillinger på min maskin;

 

IP 192.168.1.10

NETMASK 255.255.255.0

GATEWAY 192.168.1.1

DNS 192.168.1.1 (modem)

 

 

 

Har prøvd å disable NAT slik som anvist i mail fra Tele2. Da fikk jeg aldri internett til å fungere. Trodde det var fordi modemet var koblet gjennom switchen, men det fungerte ikke når jeg koblet modemet rett i maskinen (merk: uten crossed TP) Samme nettverksinnstillinger som ovenfor, maskinen har kontakt med modem, men ikke kontakt med internett.

 

Så jeg ender opp med NAT med/uten DHCP og store problemer med linje som mister kontakt og oppfører seg ustabilt da jeg bruker programmet STEAM. Har prøvd å koble til spillservere i hele kveld, internettet faller ned når jeg prøver, noen ganger før jeg får tilkoblet, noen ganger sekunder etter jeg er inne på serveren, andre ganger når jeg lister opp tilgjengelige spillservere. En sjelden gang hender det modemet holder koken og jeg kommer meg helskinnet inn og får spilt.

 

 

 

Har lånt med et annet type modem og skulle koble det til i kveld, men uheldigvis passet verken powerkontakten eller telefonkontakten til Ericsson-modemet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne beskrivelsen minner meg fælt om hva som skjedde når linja mi ble DDoS'et ørten ganger for en stund siden.

Det som skjedde da, var at netopia-modemet/routeren sin NAT table ble litt for overbelastet (som forventet, egentlig). Men det som var snodig var jo at det holdt seg slik lenge etter at angrepe(ne) var over. En restart fikset det.

Feil: klarte ikke å opprette nye forbindelser.

Annet: allerede eksisterende forbindelser forble åpne, og fungerte fint. f.eks IRC.

 

Så her er det NAT-biten i routeren som ikke er helt OK, med mindre noen har holdt på og (D)DoS'et deg da.

 

 

edit: fint at nytt modem fikset problemet :)

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...