Gå til innhold

Legg inn dine bilder med lang lukkertid


_Adler_

Anbefalte innlegg

Og her er et annet med 1/13s lukkertid. Var vanskelig å få noe særlig lengre lukkertid da begge bildene er tatt med ganske mye lys utendørs.

For å kunne eksponere med lengre lukkertdoer selvom det er lyst kan du bruke et gråfilter. De mørkeste gråfiltrene stjeler nesten alt lys uten å endre fargene. Jeg har aldri brukt det på et digitalt SLR men har hatt mye glede av det på filmbaserte kameraer.

 

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å kunne eksponere med lengre lukkertdoer selvom det er lyst kan du bruke et gråfilter. De mørkeste gråfiltrene stjeler nesten alt lys uten å endre fargene. Jeg har aldri brukt det på et digitalt SLR men har hatt mye glede av det på filmbaserte kameraer.

 

Mvh

Kristian

Vet ikke om det finnes gråfilter til mitt kamera, da det bare er et vanlig klikk&pek-kamera (sony p150), men mulig det finnes... Hadde vært interessant og få prøvd det.

Lenke til kommentar

I sommer stod jeg i vinduet på et hotell i Paris for å prøve å ta et bilde av lynet. Plutselig smalt det noe så vanvittig at jeg skvatt himmeløyt. Derfor litt ustødig kamera... her er vel historien mer morsom enn bildet bra :)

 

Edit; Bildet ble tatt med et Casio QV-R40

 

F828

post-209-1109275556_thumb.jpg

Endret av F828
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

F828: Jeg syns bildet ble ganske morsomt! Spesiellt fint ble lynet på midten til høyre :yes: , det ble et fint mønster :yes: .

En annen ting som også er ganske fin ter kontrasten mellom det lilla/blå lynet og den oransje fargen. Hva er egentlig det oransje? Er det ikke et hus, men det kan også være en skog (bare se helt på toppen, ser ut som grantrær :D)

Lenke til kommentar
Hei!

F828: Jeg syns bildet ble ganske morsomt! Spesiellt fint ble lynet på midten til høyre :yes: , det ble et fint mønster :yes: .

En annen ting som også er ganske fin ter kontrasten mellom det lilla/blå lynet og den oransje fargen. Hva er egentlig det oransje? Er det ikke et hus, men det kan også være en skog (bare se helt på toppen, ser ut som grantrær :D)

Takk for det _Adler_. Det er ikke noen skog eller tre, det er nok et hus - for dette er midt i tykkeste Paris.

 

F828

Lenke til kommentar
I sommer stod jeg i vinduet på et hotell i Paris for å prøve å ta et bilde av lynet. Plutselig smalt det noe så vanvittig at jeg skvatt himmeløyt. Derfor litt ustødig kamera... her er vel historien mer morsom enn bildet bra :)

 

Edit; Bildet ble tatt med et Casio QV-R40

 

F828

Jeg synes det bildet ditt var skikkelig tøft. Og et godt eksempel på at bilder ikke alltid trenger å være knivskarpe. Jeg synes bildet ditt er mye tøffere i uskarp utgave enn det ville ha vært knivskarpt. Utsnittet er også bra etter mitt syn.

Endret av auditman
Lenke til kommentar
For å kunne eksponere med lengre lukkertdoer selvom det er lyst kan du bruke et gråfilter. De mørkeste gråfiltrene stjeler nesten alt lys uten å endre fargene. Jeg har aldri brukt det på et digitalt SLR men har hatt mye glede av det på filmbaserte kameraer.

 

Mvh

Kristian

Vet ikke om det finnes gråfilter til mitt kamera, da det bare er et vanlig klikk&pek-kamera (sony p150), men mulig det finnes... Hadde vært interessant og få prøvd det.

Gråfilter = solbriller! Jeg har gjort det med et kompaktkamera, og om du er heldig med vinkelen på brillene får du ingen refleksjoner eller annet som tilsier at du har holdt solbriller foran :)

Fungerte bra for meg i alle fall.

 

Hvordan det er i forhold til et skikkelig filter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ålesund om natta. Er selv misfornøyd med dette bildet. I original størrelse ligner det ikke grisen. Kombinasjonen av sterk vind og lang lukkertid gjorde det nærmest umulig å få til noe skikkelig. Håper å komme sterkere tilbake med samme motiv!

post-209-1109985872_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...