Gå til innhold

Legg inn dine bilder med lang lukkertid


_Adler_

Anbefalte innlegg

Kanskje er det av og til en fordel med stativ når man gjør slikt (zoomer mens man eksponerer brikken).

Jeg har vært med i NM i selvhevdelse....

Jo da, det kan lønne seg det om det er DET man vil ha effekter av. Om man IKKE vil ha effekter av det, men effekter av å håndholde kameraet,ja, så gjør man DET.

Noen ganger kan man f.eks. ha det på stativ men dulte forsiktig borti. OM man vil ha en slik effekt.

Ingen regler uten unntak - og ingen unntak uten regelbrudd. Kan hende med et beinbrudd, men da med kaffe og kake til langt ute i natta. Sammen med alene, eller alene med en venn.

 

Et lite spørsmål til slutt;

Får får får?

 

Svar;

Nei! Får får ikke får, får får lam.

 

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje er det av og til en fordel med stativ når man gjør slikt (zoomer mens man eksponerer brikken).

Jeg har vært med i NM i selvhevdelse....

Jo da, det kan lønne seg det om det er DET man vil ha effekter av. Om man IKKE vil ha effekter av det, men effekter av å håndholde kameraet,ja, så gjør man DET.

Noen ganger kan man f.eks. ha det på stativ men dulte forsiktig borti. OM man vil ha en slik effekt.

Ingen regler uten unntak - og ingen unntak uten regelbrudd.

Jepp. Men jeg så du kommenterte rystelsene i kombinasjon med zoominga, og da kan stativet være en løsning. Selv om stativet ikke alltid kan løse alt :)

Lenke til kommentar
Pallesen:

Hvordan fikk du til den "gjennomsiktige" mannen i det siste bildet ditt? uten at du ser noen bevegelse fra han?

Regner med at om han f.eks har 16 sekunders lukketid, så lar han bilde bli halvferdig, og så går fyren bort og står i ro i resten av lukketiden.

 

En annen måte en kan få til noe lignende på, er å belyse/blitze på noe.

mvh JO

 

Edit: Om en f.eks legger kameraet på dashbordet i en bil.. Og tar 15-sekunders bilde om natten, så kan en blinke med hovedlysene f.eks når en ser et vegskilt. Det vil da være tydelig akkurat der.

Eller bruke en annen lyskilde(lommelykt, strobe osv) til å lage artige effekter :)

post-209-1108387583_thumb.jpg

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Ostekjeks:

 

Fint bilde, men hvor lang lukkertid har du brukt? Var ute en tur i dag og tenkte å prøve å lage noe tilsvarende med mitt Ixus 40, men det gikk ikke så bra... Korteste manuelle lukkertid på det er 1 sek, og bildet ble håpløst overeksponert (nesten helt hvitt) :(

 

Prøvde å sette eksponeringen til -2, full tele og iso 50, men bildet ble fortsatt veldig overeksponert (vanlig dagslys, ikke sol). Har dessverre ikke manuelle muligheter for å stille blender.

 

Må eventyrlige fossebilder vente til jeg investerer i SLR, har jeg gjort noe feil, eller fins det noen tricks?

 

Eventuelt kan jeg prøve å ta bildet på riktig tidspunkt når det begynner å mørkne, men da blir vel fargene helt annerledes enn i dagslys... :hmm:

Lenke til kommentar
Ostekjeks:

 

Fint bilde, men hvor lang lukkertid har du brukt? Var ute en tur i dag og tenkte å prøve å lage noe tilsvarende med mitt Ixus 40, men det gikk ikke så bra... Korteste manuelle lukkertid på det er 1 sek, og bildet ble håpløst overeksponert (nesten helt hvitt) sad.gif

 

Prøvde å sette eksponeringen til -2, full tele og iso 50, men bildet ble fortsatt veldig overeksponert (vanlig dagslys, ikke sol). Har dessverre ikke manuelle muligheter for å stille blender.

 

Må eventyrlige fossebilder vente til jeg investerer i SLR, har jeg gjort noe feil, eller fins det noen tricks?

 

Eventuelt kan jeg prøve å ta bildet på riktig tidspunkt når det begynner å mørkne, men da blir vel fargene helt annerledes enn i dagslys... hmm.gif

 

Man må vell ha et gråfilter for å få til noe slikt i dagslys. Det gjør at mindre lys kommer inn gjennom objektivet og du kan bruke lengre lukkkertid, og oppnå slike fine bilder som Ostekjeks tok. Bra Ostekjeks :thumbup: .

Lenke til kommentar
Man må vell ha et gråfilter for å få til noe slikt i dagslys. Det gjør at mindre lys kommer inn gjennom objektivet og du kan bruke lengre lukkkertid, og oppnå slike fine bilder som Ostekjeks tok. Bra Ostekjeks thumbup.gif .

 

Aha, så det er slik det blir gjort... Takk, alltid noe nytt å lære :)

 

Er vel trøblete å få satt på et sånt et foran på ixusen, så da må det nok vente til det blir nytt kamera en gang i fremtiden. Mer å glede seg til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ostekjeks:

 

Fint bilde, men hvor lang lukkertid har du brukt? Var ute en tur i dag og tenkte å prøve å lage noe tilsvarende med mitt Ixus 40, men det gikk ikke så bra... Korteste manuelle lukkertid på det er 1 sek, og bildet ble håpløst overeksponert (nesten helt hvitt) :(

 

Prøvde å sette eksponeringen til -2, full tele og iso 50, men bildet ble fortsatt veldig overeksponert (vanlig dagslys, ikke sol). Har dessverre ikke manuelle muligheter for å stille blender.

 

Må eventyrlige fossebilder vente til jeg investerer i SLR, har jeg gjort noe feil, eller fins det noen tricks?

 

Eventuelt kan jeg prøve å ta bildet på riktig tidspunkt når det begynner å mørkne, men da blir vel fargene helt annerledes enn i dagslys... :hmm:

Dette stemmer ikke, ixus 40 har en manuell lukkertid på 15 sekunder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...