Gå til innhold

Legg inn dine bilder med lang lukkertid


_Adler_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å svare deg, Rincewind76: Jo, det kan være aldeles vanskelig å ta slike bilder som jeg tok ute om dagen. Siden jeg hadde god tid, ventet jeg like godt på skumringen (går jo så kjapt nå om vinteren, så du trenger ikke vente lenge). Slik jeg ser det (ut ifra det jeg har erfart med diverse eksperimentering), er det så å si umulig å skape effekter ved benyttelse av lang lukkertid i lyse dagslysforhold (uten eventuelt filter, som enkelte har nevnt). Prøv å ta bilder om ettermiddagen en dag, så skal du se hvor mye lettere det er å få riktig eksponerte bilder.

 

Når det gjelder lukkertiden jeg benyttet når jeg tok bildet, så varierte jeg denne sterkt når jeg tok bildene av elven(hovedsakelig fordi jeg eksperimenterte (nesten første gang jeg tok bilder ute)). Bruk så lang lukkertid som lysforholdene krever for å få eksponeringen slik som du vil (juster blender også om nødvendig). Du trenger ikke mer enn rundt et sekund for å få effekten jeg har oppnådd på bildet. Håper dette var til litt hjelp...

Lenke til kommentar
Må eventyrlige fossebilder vente til jeg investerer i SLR, har jeg gjort noe feil, eller fins det noen tricks?

Jeg nevnte en del "tips" i det forrige svaret mitt. Du trenger aldeles ikke noe speilreflekskamera! Det er mye moro du kan få ut av et hvilket som helst digitalkamera. Du trenger kun fantasi, tålmodighet og vilje til å eksperimentere litt. (Dette gjelder vel for øvrig for alle fotografer, uavhengig av hvilket kamera de benytter?)

 

Eventuelt kan jeg prøve å ta bildet på riktig tidspunkt når det begynner å mørkne, men da blir vel fargene helt annerledes enn i dagslys...

Lysforholdene har jeg prøvd å utdype litt ovenfor. Fargene trenger slettes ikke endre seg, hvis det var det du lurte på. Hvis dette i så fall skulle være et kjent tilfelle (jeg har ikke fullt så bred erfaring ennå, men jeg har ikke opplevd enorme forskjeller på farger i bilder som er tatt i fullt dagslys/skumring samme dag), kan andre gjerne komme med innvendiger mot akkurat dette. Så lenge jeg stilte inn kameraet for å få riktig eksponering, fikk jeg nokså like farger på bildet som når jeg tok bilder av lignende motiv tidligere på dagen.

 

Noen med mer erfaringer og kunnskaper burde kanskje svare deg bedre, klarere og mer korrekt på dette emnet, men jeg ytrer det jeg har erfart, og jeg tar i hvert fall ikke feil der. Gå ut og fotografer! Eksperimenter! Slik forbedrer du kunnskapene dine og blir en mye bedre fotograf. Lykke til.

Lenke til kommentar

Her er 3 bilder der jeg bare har kjeda meg og lekt litt med kamera

 

androundwego20ou.th.jpg

Her snurrer jeg fort rundt med kameraet i hånden og tar bilde med ca 3-4 sekund lukkertid

 

langlukkertid1ka.th.jpg

Her brukte jeg og en kompis en liten lommelykt foran kamera. lukkertid 15sekund.

 

langlukkertid28rg.th.jpg

Samme som på det forige.

 

Ligger også noen bilder med lang lukkertid på hjemmesiden min *her*

Posta de bildene på bildekritikken for en liten stund siden også.

Lenke til kommentar

Hei!

Var fullmåne i går så jeg tok noen bilder av huset. Det var svakt nordlys, men som jeg så dårlig med det blotte øye. Jeg har overdrevet litt med eksponeringen, slik at bildene ser mye lysere ut enn det jeg så.

Info:

Lukkertid: 30 sec

Blender: 2.8

ISO: 100

Det eneste jeg har gjort i Photoshop er å få et passende bildeutsnitt. Jeg har altså ikke forandret kontrast eller noe lignende :yes:

Det ble en ganske morsom effekt, og jeg må si at jeg likte bildet veldig godt, hva syns dere?

post-209-1109012383_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er det andre bildet som jeg tok og som jeg syns ble ganske bra. Jeg syns det ble litt mystisk på en måte :D . Lysene i bakgrunnen kommer fra en øy som heter Harøy (jeg bor også på en øy).

Det eneste jeg har gjort i Photoshop er å få et passende bildeutsnitt.

Info:

Lukkertid: 30 sec

Blender: 3.2

ISO: 100

 

Jeg ønsker kritikk på begge bildene

:yes:

post-209-1109012931_thumb.jpg

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar
londoy Skrevet 21/02/2005 : 21:42: Det med det grønne lyset var fint.. kan du legge ut orginalen? dribble.gif
Hei! Originalen ble ikke så fin som den jeg la ut her. Den har noen forstyrende ting som f.eks en løe og et gatelys. Eller mener du bildet som jeg lastet opp her (samme bildeutsnitt), men med bedre kvalitet?

Jeg har ikke egen hjemmeside (bare msn gruppe), men jeg kan se hva jeg kan gjøre?

Bare svar meg først :yes:

 

Fint at dere liker bildet :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...