Gå til innhold

Debatt: Stortingsvalget 2005


Anbefalte innlegg

Kanskje litt tidlig å starte en tråd angående dette allerede i februar, men uansett.

 

Etter min mening er det sunt at det nå blir en klarere linje mellom de borgerlige og ikke-borgerlige partiene - med det rødgrønne regjeringsalternativet på den ene siden, og regjeringspartiene og FrP på den andre siden. Den klareste skillelinjen mellom de to alternativene er, etter min mening, valgfrihet. Valgfrihet til å råde over egne, opptjente penger, valgfrihet til å velge mellom offentlige og private tilbud.

 

Personlig setter jeg valgfrihet svært høyt, og kommer følgelig til å stemme på Høyre ved dette valget. Statlig overformynderi og "Staten vet best"-tankegangen er noe som overhodet ikke appellerer til undertegnede. Hvorfor skal ikke mødre som gjennom å være hjemme med barnet de første tre-fire årene av barnets levetid ønsker å stimulere barnet bedre enn hva det ville ha blitt i en barnehage, få lov til dette? Hvorfor skal ikke en flink elev få større utfordringer og mer krevende oppgaver enn en svakere elev? Hvorfor skal ikke en pasient selv kunne få velge hvor han vil bli operert? Hvorfor skal ikke en elev selv kunne få velge hvilken skole han vil gå på? Det finnes ingen gode grunner for dette - ingen mennesker er like, og derfor går det heller ikke an å skreddersy et samfunn der STATEN finner ut hva som er best for innbyggerne. Valgfrihet er derfor et must.

 

Over til dere - hvilke saker vil veie tyngst for dere i det kommende Stortingsvalget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein viktig sak for meg er EU-medlemskap. Dvs., å halde seg borte frå eit slikt medlemskap.

 

Ellers er klasseskiller ein fæl ting, og skattelettane dagens regjering har kome med tykkjer eg ikkje noko om..

 

Litt synd eg ikkje kan stemme, og sidan det ikkje er val i 06 må eg vente heilt til neste kommuneval for å stemme !

Lenke til kommentar
Dersom ikke 'sosialistene vinner'

Ja, det er slik de politiske partiene er ordnet i Norge.

Høyresiden definerer seg som ikke-sosialister, og sosialistene definerer seg som ikke-kapitalister.

Stem på det eneste partiet som vet hvor det vil, $tem Det Liberale Folkepartiet! Det eneste kapitalistiske alternativet, med privat eiendomsrett, og et system med full arbeidsfordeling som mål.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke et mer modent parti som Venstre. Ved at de sannsynligvis vil være med i en koalisjonsregjering er det også muligheter for at faktisk får utrettet noe. (Dersom ikke 'sosialistene vinner', som Carl Ivar sier det)

Venstre ville være bra om de sto for det de sier (hørt den før?).

 

De viser en svært lite liberal holdning og synes prinsippløse til tross for at de har en unik mulighet til å påvirke fremtiden gjennom lovarbeid i justisdepartementet under Dørum. De har gjort svært lite for å skape en nødvendig prinsippiell avklaring, å lufte ut, i et system hvor Sosialdemokratiets styringsmåte har medført et lovverk som gir svært stor kontroll og makt over innbyggerne og gitt innbyggerne liten sfære hvor de selv får bestemme det meste.

 

Dørum sier på sin hjemmeside :

Som politiker vil jeg kjempe for de som liten eller ingen stemme har. De som er ofre for systemets svarteperspill og de som faller imellom hjelpeapparatets stoler.

 

For Dørum virker det som det er morsommere å være politimester, og se strengt i kamera og forsikre om at den nye politireformen vil gi mye mer politi for pengene.

Lenke til kommentar
Dørum sier på sin hjemmeside :

Som politiker vil jeg kjempe for de som liten eller ingen stemme har. De som er ofre for systemets svarteperspill og de som faller imellom hjelpeapparatets stoler.

 

For Dørum virker det som det er morsommere å være politimester, og se strengt i kamera og forsikre om at den nye politireformen vil gi mye mer politi for pengene.

Ser ikke noe motstridende i dette.

Lenke til kommentar

Siden jeg blir 18 i år kan jeg stemme for første gang :). Jeg kommer nok til å gi min stemme til arbeiderpartiet. Her er noen av grunnene:

 

1. De har styrt Norge på en bra måte veldig lenge. De har vært langt fra perfekte og gjort mange feil, men det går ikke ann å gjøre noe perfekt, spesielt ikke i politikken.

 

2. De har forvaltet oljepengene på en forsvarlig måte

Det finnes mange eksempler på land som "tar helt av" når de pluttselig får nye ressurser. Sløsing og uansvarlig bruk av oljefondet kunne fort blitt et stort problem også i Norge. Det kan fortsatt bli et problem.

 

3. De har vært sterkt aktive i oppyningen av det norske velferdssamfunnet som har blitt kåret til verdens beste av FN.

 

Dette er ting de faktisk HAR gjort, ikke noe de lover at de skal gjøre en gang i fremtiden. Men det finnes flere grunner til å stemme på Arbeiderpartiet :

 

4. De gir ikke skattelettelser til de rikeste som den borgerlige regjeringen har gjort.

 

5. De fører en ansvarlig skattepolitikk (noe de også har bevist at de har klart før)

 

+ Masse mer som jeg ikke orker å skrive fordi jeg må legge meg nu :p.

Lenke til kommentar
Dørum sier på sin hjemmeside :

Som politiker vil jeg kjempe for de som liten eller ingen stemme har. De som er ofre for systemets svarteperspill og de som faller imellom hjelpeapparatets stoler.

 

For Dørum virker det som det er morsommere å være politimester, og se strengt i kamera og forsikre om at den nye politireformen vil gi mye mer politi for pengene.

Ser ikke noe motstridende i dette.

 

Kan du komme på én sak der venstre i regjeringsposisjon har gjort noe for å øke friheten i samfunnet ?

 

Eller noe for de som liten eller ingen stemme har. De som er ofre for systemets svarteperspill og de som faller imellom hjelpeapparatets stoler.

Lenke til kommentar

Jeg vil stemme RV.

 

Det "rød-grønne" regjeringsalternativet er vel og bra, men for at det ikke bare skal bli en forlengelse av dagens må SV bli store, LO utøve kraftig press på AP og komme med konkrete krav. Hvis det ikke stilles konkrete krav til regjeringsalternativet vil de fortsette det dagens regjering gjør. For å forhindre pensjonsreformen må LO fort som faen stille konkrete krav til både SV og AP. Jeg mistenker særlig AP for å ville få pensjonsreformen vedtatt med små forandringer før valget eller holde den utenfor valgkampen. Det er viktig at pensjonsreformen blir et tema i valgkampen, da kan AP bli nødt til å love å ikke godta den.

 

Valget vil bli tungt for RV. Jeg tror mange heller vil stemme SV enn RV for å få et regjeringsskifte. Men det er viktig med et RV på tinget som kan påse at løftene blir foreslått og stemt for i stortinget.

Lenke til kommentar
Kommer til å stemme for å få vekk krf og høyre fra makten... De har gjort nok skade.

Norge går bedre enn på lenge. Hva tenker du på når du sier "nok skade"? Hvis vi vrir litt på det, kan vi si at det sosialistiske alternativet kommer til å gjøre "nok skade" ved å avlive norsk næringsliv og initiativ.

 

-Eller som Stoltenberg sier så fint: "De som har mest fra før."

 

Jeg savner noen som kan fortelle meg hvem disse menneskene "som har mest fra før" er. Er det Hansen borte i gaten med den nye Mercedesen? Er det foretaket til John som skal melkes med skatter og avgifter? Eller er det Rieber & Sønn som skal gi sin del av kaken?

 

Som i alle andre år med sosialistisk styrig og grunnstøting, ser jeg for meg at Herr og Fru Middelklasse må pent nøye seg med å ta støyten for sosialistenes noe naive skattepolitikk. Eller "utjevningspolitikk" om du vil kalle det for det.

 

Hva skal vi egentlig utjevne? Evner og ytelse?

 

Spar meg for et sosialistisk alternativ, med store ord og destruktiv skattepolitikk.

 

Stem Høyre.

Lenke til kommentar

Det som trengs og jevnes ut er ressursfordelingen. Det er mange som har uhorvelige mengder penger som de bare ruger på og det er ikke bra for utviklingen.

 

Jeg er ikke imot at folk skal ha penger, langt derifra, men det går en grense der du virkelig ikke har bruk for alt du har. Og så lenge man ikke bruker den overfloden av penger man har på investeringer og på utvikling av samfunnet så gjør det liten nytte.

 

Velferdsstaten må bygges om, ikke bygges ned. Skolen må forandres, men ikke privatiseres. Samme går for helsevesen og eldreomsorg.

 

Basisting i folks liv synes jeg ikke burde privatiseres, men alt annet kan selvfølgelig være privat og også disse basistingene kan ha private alternativ.

 

Flat skatt burde innføres (rundt 35% av inntekt for alle borgere) og frikort beløpet burde økes til 50 000.

 

Sikkert ikke noe parti som er enig med hva jeg mener, men kommer til å stemme for et rødgrønt-alternativ da jeg misliker sterkt ødeleggelsen av velferdsstaten og staten i seg selv som regjeringen holder på med.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
For å forhindre pensjonsreformen [...]

Hva er ditt alternativ til en reform? Det sier seg at dagens pyramidespill ikke kan fungere på sikt. I beste fall må staten kutte kraftig ned på andre utgifter, i verste fall kommer hele velferdsstaten til å kollapse. Eller ønsker du bare å stikke hodet i sanden og håpe på det beste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...