Gå til innhold

hva er så ille på elkjøp?


Anbefalte innlegg

coop har jo noen av de beste tilbudene da... 64 3200,1gig ram,250hd skjermkortet er faktisk ganske bra og(9800xxl) alt dette til 8990kr tar jeg ikke feil(uten skjerm) som sagt så syns jeg coop er bedre en elkjøp. kasse mannen jeg snakka med kunne faktisk en GOD del om pc og. ;) posetivt for coop da

 

EDIT:så ikke at dette var snakk om en bærbar så bare glem alt det jeg har skrive hehe ops..... :blush:

Endret av Freak627
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som andre sier de selgerene på elkjøp har mangelfull info ved salg av pc og evnt overgår seg selv!

 

Sjekk ut varen andre steder, finn ut hva den virkelig gir penger for! Og vær bestemt!

 

Det er for mange som mangler erfaring og kompetanse om data. De tror de vet mye, men det er i forhold til folk som ikke har peiling på pc i forhold til oss folka her :p Og det utnytter de.

 

---------

Litt OT: En kammerat av meg kjøpte et nytt skjermkort til ca 1600+. Det var et Creative GF FX5200. Sjekket opp mot nettet og så at man kunne få et FX5600 inkl. fart til samme pris.... Snakker om å ta betalt.

---------

 

Dyrt + dårlige kunnskaper + elendig service + osv = elkjøp!! (Noen har vel bare posetive erfaringer fra de, men da skulle en tro at det hadde vært et unntak...)

 

BTW; Rart at ikke butikken(kjeden) går under med all den kritikken de får eller har! Hadde jo vært litt morro å tipse avisen?

Lenke til kommentar
men er det noen som vet om netshop 1557 er en robust pc med metal lokk eller er den skrall oh laget av plastik?

Aopens 1557 er ikke noen state of the art PC bare for å ha det helt klart. Det er en billig-pc. Etter erfaringene her på forumet å dømme har den også endel bugs og en relativt høy feilprosent. Dårlig Bios, skjermkort av lav kvalitet og dårlig skjerm er kanskje de mest fremtredene feilene, i tillegg til endel viftestøy. Byggekvalitet er vel så som så.

Det den imidlertidig scorer høyt på er forholdet pris/ytelse.

 

Netshop har forresten elendige avtalevillkår på angrerett ved tilvirkningskjøp. Jeg ville ha bedt om en pixelfeilgaranti eller et på forhånd avtalt gebyr på bruk av angrerett.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha kjøpt PC der. Artiklene er utdaterte, og prisene står ikke i forhold til det man får. For snart et år siden skulle jeg kjøpe en bærbar, og så litt på hva elkjøp hadde. Da jeg spurte om klokkehastigheten, steilet selgeren og ble borte i 5 minutter. Og jeg fant aldri ut hva slags minne maskinen skulle ha. Endte til slutt opp med en Dell Latitude D600, en mye bedre maskin som faktisk ble en del billigere enn det de hadde på elkjøp.

Lenke til kommentar

Kjøpte min bærbare på Elkjøp, men så visste jeg sånn noenlunde selv hva jeg skulle ha.

Hadde satt meg litt inn i forskjellige ting før jeg dro dit.

PC'en funker greit og som forventet den. Jeg er fornøyd.

Ingen kraftpakke, men det var jeg ikke ute etter heller.

Tyngre programmer og spill kjører jeg på den stasjonære.

Lenke til kommentar

Var på computerCity

 

Ekspiditøren anbefalte R-9550 til de heftigste spillene på markede... Men man kunne også kjøpe 6800(ikke gt eller noe sånnt noe..) for 4600 kroner!

 

Dersom man skal kjøpe noe fra elkjøp, computercity og lignende butikke burde man vite hva man skal ha og kunne prisene på internett!

 

EDIT: Egentilg er det geeks som kan pc som burde handle på elkjøp, for de vet hva som er bra i forhold til prisen. Da kunne også elkjøp kastet ut alle de ansatte, for vi trenger ikke noe hjelp. Mens andre ikke-geek burde handle på nettet og får hjelp på forum... Tenk så bra alt ville være da!

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Var på computerCity

 

Ekspiditøren anbefalte R-9550 til de heftigste spillene på markede... Men man kunne også kjøpe 6800(ikke gt eller noe sånnt noe..) for 4600 kroner!

Hårreisende. De fleste her vet at man kan få et GF6800GT for ca 3000 i dag, og at det er noe av det hotteste som finnes. Ingen kan si at sånne tilfeller er enkelttilfeller. Det er rett og slett en ukultur blant de store fysiske butikkene som selger datautstyr, som f.eks. elkjøp og Computercity. Vi som handler fra nettbutikker slipper dette, fordi nettbutikkene vet at kundene deres er folk som vet akkurat hva de skal ha. Og de vet å gi god service og gode priser. Sånn vil vi ha det.

Lenke til kommentar
Elkjøp-ansatte kan ikke mye om produktene. De er der for å selge og tjene penger, ikke for å være noe levende leksikon angående produkter. Dvs. Hvis du trenger råd så er de siste du bør spørre de ansatte i kjeder som elkjøp. Noe mindre uavhengige råd enn det finner du rett og slett ikke. De vil bare selge og driter lang vei i om produktet er bra eller ikke eller om du kunen gjort et vanvittig mye bedre kjøp en annen plass.

 

Hvis du er heldig finner du en ansatt med interresse for akkurat den produktgrupopen du er ute etter og da kan de som regel litt grunnleggende som at "Mange MHz er bra", "Mange GB er bra". Men de ser ikek vitsen med å bruke så veldig mange minuttene per potensiell kjøper så du vil med en gang bli overøst med "denne er et kupp, kjøp den nå", og "denne er ennå bedre". Slik fisker de maksimal pris du er villig til å betale og pøser på med mer "denne ville jeg valgt selv.." og " en jeg kjenner har en slik og er dritfornøyd", "mye for pengene" osv. og vil aller helst sende deg til kassa med pakken med en gang så han kan ta en liten pause..

 

Som sagt en annen plass: Kjøp ikke PC av en hvitevareselger.

Altså, greit nok at folk har dårlige erfaringer her, men akkurat det innlegget der syns jeg blir for kjipt.

 

Det du beskriver der er måten man _ikke_ kan drive butikk på, da går man konk. Om en butikk har folk som kun er der for å selge uten å høre på kundens behov, eller kunne noe om produktet man selger, så gidder jo ikke kunden å handle der. Eller mener du at norges befolkning er så dumme at de ikke ville merket noe sånt? Elkjøp er tross alt størst i norge på forbrukerelektronikk, dit kom de ikke ved organisert svindel!

 

Som en selger så må jeg vite det meste om produktene i min avdeling, fordeler og ulemper med de, og hva slags grafikkort som er bra eller ei. Dette er ting alle på dataavdelingen på min arbeidsplass vet, og vi mottar også mye god informasjon om nye produkter samt er pliktige til å holde oss oppdatert.

 

En selger skal føle seg fram til kundens behov, vise kunnskap om de ulike produktene og kunden skal kunne stole på han. Dette er ting vi lærer i opplæringen vår. Uten fornøyde kunder kan ikke elkjøp vokse, og derfor er vi instruert i å sørge for at alle kunder forlater elkjøp med en god følelse. Vi er ikke svindlere, vi er ikke talentløse og vi kan faktisk en god del om pc-utstyr. Om vi ikke hadde kunnet det, så hadde vi ikke hatt noen jobb.

 

Selvfølgelig finnes det folk som ikke har peil og som gir dårlig kundebehandling. Disse finner man også i telenor, på rema og på cafeen der du tar en kaffe på vei hjem fra jobb. Alle kan ha dårlige erfaringer flere steder, og jo flere kunder en butikk har, jo flere dårlige erfaringer vil nødvendigvis dukke opp, selv om prosentandelen er den samme. Se på komplett nå foreksempel, jeg tror de er på vei til å bli den nye "elkjøp-hakkekyllingen" på forumet.

 

Og til slutt, svært få ansatte i elkjøpbutikker selger både hvitevarer og datautstyr, det er kun de aller minste butikkene som ikke er delt opp i avdelinger. Jeg kan ikke en dritt om støvsugere for å si det sånn.

 

EDIT: Ja jeg vet jeg høres indignert ut i dette innlegget, men jeg synes faktisk at det innlegget til deg simen1 ikke kunne stå ubesvart :dontgetit:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

godt innlegg Alastor, når det gjelder stasjonære begrunner nok skepsisen seg mes til"brød og smør" pcenen fra de store leverandørene man er skepiske til, inkl. meg. Eller er jeg enig med deg a "Dere" får mye ufortjent kjeft.

 

Når jeg bli rpensjonist ogfor sjelven på handa til å bygge egen kommer jeg nok til Dee, jeg og... :yes:

Lenke til kommentar
men er det noen som vet om netshop 1557 er en robust pc med metal lokk eller er den skrall oh laget av plastik?

les litt rundt på nettet her og tell opp antall kjøpere som SKRIKER om hjelp, så skjønner du at disse aopen, asus er TREDJERANGS maskiner, bygd av deler fra OVERSKUDDSLAGERET og selve chassiset er omtrent like solid som RISPAPIR!

 

foreslår at hardware.no oppretter en egen tråd der kjøpere av disse SKRANGLEKASSENE kan hjelpe hverandre i all sin NØD!

 

men gode specs, det skal de ha! minner meg litt om elkjøp, faktisk...

Lenke til kommentar

Er det bare meg som har lagt merke til at Simen1 alltid er svært negativ til Elkjøp? Hvertfall det jeg har oppfattet. Kanskje du har hatt noen dårlige erfaringer med dem, men for det.

 

Uansett....det går sikkert greit å kjøpe data på elkjøp. Selv ville jeg ikke gjort det. Men det spørs som sagt hva du vil kjøpe. De har de billigste maskinene, men som prisen tilsier, så er det ikke noe bra. Skal du ha en bra maskin derimot, så blir det noe annet.

Har du peiling, så går det sikkert an å kjøpe maskin der om du får en god pris.

Sjekk først. Hva vil du ha til maskinen din, hva som er viktig osv osv. Se ser du hvor du får mest mulig ut av pengene. Blir det billigere å handle på Elkjøp etter at du har satt opp alt det du vil iforhold til nettet, så handler du på elkjøp. Føler du at du får mindre ut av pengene hos elkjøp så handler du på nettet.

 

Men som sagt jeg hadde ikke handlet på Elkjøp når det gjelder data.

Lenke til kommentar

Sies de færreste som jobber på elkjøp kan noe om pc'er.

Ikke alle slike butikker er like velorganiserte, men det er også nok av de som er det. Se etter de som holder til i den avdelingen, ikke "plukk med" deg en selger fra vitevare-avdelinga. Og, elkjøp har et meget bredt spekter av artikler. Bortsett fra ferdige pc'er, er pc-artiklene noe de selger aller minst av, ergo prioriterer minst å "utdanne" sine selgere i. Elkjøp er _ikke_ Datakjeden eller lignende, så ikke forvent at de skal kunne alt, spesielt med antall nye varer som kommer inn hver uke.

 

Om du vurderer en PC elkjøp holder kampanje på, så får du den neppe billigere noen andre steder. Mitt tips: Hør på et forum eller med andre som har "peiling" på hvordan maskinen yter først.

 

Stasjonære maskiner burde du gjøre det samme med, men ha i bakhodet at mange av de stasjonære maskinene du finner på elkjøp og lignende kjeder, er ikke fullt så enkelt å oppgradere senere. Dette må man se ann etter hva man egentlig er ute etter.

 

Er endel her som har negative erfaringer med elkjøp o.l. , men se dette relativt med antall kunder.

Lenke til kommentar

på elkjøp må man styre unna stasjoære, men det å si at elkjøp ikker er billigst på mye er helt feil... glemmer alle at de har en 30dagers full returett på alt utenom mobiler? kjøp en pc, test den i 29dager å gå tilbake til butikken å få pengene tilbake eller bytt til noe annet! de har også en svinebillig webshop med priser på ovte 10-20 utvalgte varer som danker alle andre webshopper... dette vet jeg, er innom de fleste webshopper hver dag, og www.elkop.no forbauser meg stadig!

 

jeg er en veldig flittig bruker av 30dager retten, skulle kjøpe dig.cam for litt siden, testa 4før jeg var fornøyd...de i skranken spør ikke om noen verdens ting...

 

 

på noen områder...GO ELKJØP!!

:thumbup:

 

edit: skal du ha ny pc, trenger du ikke en selger for å fortelle deg hva pcn er god for, bare finn ut av hva de har på lager å spør oss her i forumet hvis du ikke har peiling selv :w00t:

Endret av Crazy_Viking
Lenke til kommentar

Selv styrer jeg unna Elkjøp så langt det lar seg gjøre. Er heller ingen stor forsvarer av Elkjøp, som sikkert noen har fått med seg.

 

MEN; når det er sagt, så har de av og til gode priser på enkelte ting - det er ikke til å stikke under en stol.

 

Det beste rådet er at du selv setter deg inn i de produktene som selges på Elkjøp, og gjør en vurdering ut fra dine behov og hva du har råd til. Å kjøpe en Toshiba eller HP på Elkjøp er ikke verre enn å kjøpe de andre steder. F.eks. denne Toshiba'en til 11.995,- er helt decent, og dekker de aller fleste behov bortsett fra de aller mest grafikk-krevende spillene. Toshiba har "alltid" vært et bra merke når det gjelder bærbar PC, og tidligere var dette det eneste ved siden av IBM som gjaldt når man skulle kjøpe bærbar. Toshiba forsvant fra det norske markedet en stund, men er nå tilbake for fullt.

 

Selvsagt får man mer ytelse ved å kjøpe 1557 osv, men kvaliteten er det så som så med. Søk litt i trådene her på forumet, og du vil se at mange av trådene handler om feil på nettopp disse maskinene. Kvaliteten er i beste fall middelmådig - men man får mer ytelse.

 

Selv gikk dama til innkjøp av en Toshiba M30 på Lefdal - hun er strålende fornøyd, og hun fikk den billig også, takket være prisgarantien som de har der. Ikke et eneste problem med den så langt, kvaliteten er god, og lyden er ganske rå til en bærbar å være! Harman/Kardon høyttalere gjør susen... Ytelsen er ikke den råeste, men det er heller ikke det som er hennes hovedkrav. Vi har i ettertid kjøpt et ekstra 12-cellers batteri, som alene faktisk gir nesten 7 1/2 time batteritid.

 

Jeg kjøpte meg en HP nc6000, etter å ha lest endel om den. Greit nok, ikke den feteste ytelsen for pengene jeg ga for den, men duverden for en god maskin jeg har fått likevel. Et sinnsykt bra tastatur, magnesium-kompositt rund baut, 3 års verdensomspennende garanti, størrelse og utseende, pluss omtrent alt man kan ønske seg innebygget, omtrent utelukkende positiv omtale i tester, pluss at jeg ikke har funnet en eneste post her inne om folk som har problemer med den, var de tingene som gjorde at jeg valgte denne fremfor en annen maskin. Og jeg er virkelig glad jeg ikke falt for fristelsen ved å kjøpe meg 1557 o.l.

 

Det beste rådet jeg kan gi, er å se på det de har på Elkjøp/Lefdal - kjenn, føl, og ta på maskinene. Be om å få se på de når de er skrudd på. Så noterer du deg modellnumre, og gå hjem og slå opp på nett og se om du finner noen tester/reviews av de aktuelle maskinene. Gjør deg så opp din egen mening om hva du synes er det beste for deg. Og hvis du kjøper deg bærbar på Elkjøp - kjøp en "idiot"-forsikring også - det er utrolig hvor lett et glass cola/øl velter opp i maskinen når man har venner på besøk.. (jfr. masse tråder om det her på forumet)

 

Lykke til med kjøpet, og spør gjerne mer om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte min andre pc på elkjøp.. (den første fikk jeg) men da kunne jeg ingenting om data.. viste ikke va en CPU en gang var.. viste igenting.. så jeg stolte seff på de.

 

Oppsøkte en som jobbet der da, sa at jeg skulla ha en bra pc som jeg kunne spille med... han viste meg en "bra" pc som han sa.. jeg kjøpte den..

 

Dagen etter skulle jeg kjøpe meg delta force 2, men som sagt. jeg kunne ikke noe om data, så jeg skulle spørre noen om system krave, og om jeg fikk det in.

 

Da så jeg han jeg kjøpte PC'en fra, så jeg gikk å spurte han.. å da jeg spurte om jeg fikk inn spillet, sa han at kanskje på laveste detalje, "for denne maskinen er ikke beregnet på spilling" sa han...........................

 

Dagen før så valgte han ut en "spill-maskin" til meg... siden da har jeg å skal jeg aldri handle PC der nå mer..

 

 

Komplett 4 live :thumbup: (datakjeden som de heter nå... liker bare å si komplett)

Lenke til kommentar

De aller fleste elektrogigantene lurer inn gamle komponenter i PC-pakker for å få dem bort fra lageret. Det typiske er dårlige skjermkort og harddisker. De som har lite peiling på hardware vet ikke om det, og det vil jeg kalle villedende markedsføring.

 

I tillegg selger de separate komponenter rådyrt, og ofte er det mindre kjente merker som yter dårligere enn tilsvarende utstyr fra de gode produsentene.

 

Elkjøp og andre er gode til en ting, nemlig å selge billige brenneplater, duppedingser og kopipapir. Men skal man kjøpe en stajsonær PC, er det best å bygge den selv. Da vet man akkurat hva man får. Skal man kjøpe bærbar, så får man mer ytelse for mindre penger i nettbutikkene.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Som sagt, på Elkjøp skal man ikke høre på selgerne.. det er det som er hele nøkkelen her. Hvis man SELV vet det som er å vite om det produktet man kikker på, så trenger man ingen selger som står og tuter ørene dine fulle av tull og fjas.

 

Gjør research først, og kjøp etterpå. Gjelder overalt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...