Gå til innhold

Komplett "ting" for overføring av lyd/bilde/PS2


Anbefalte innlegg

Fattern har kjøpt seg TV, og har nå lyst til å surfe i stua. Dette innebærer overføring av både lyd, bilde og PS2 fra rommet datamaskinen står på. Avstandene her er vel kanskje 10 meter, noe mindre, men det er også en vegg og et hjørne signalene må rundt(om det blir trådløst)

 

Har selv sett litt på det, men er ikke sikker på den endelige løsningen han er ute etter.

Har søkt etter komplette produkter som dekker alle behovene i saken, men uten hell.

Fattern er heller ikke noe geni innen data, så om det er en enkel metode, ala bytta AV mode eller noe på TV'n, hadde det vært supert. Altså selv bruker jeg løsningen der jeg bytter hvem skjerm som skal være primærskjerm, og om skrivebordet sal utvides osv. men dette er vel en litt for teknisk løsning for han, selv om jeg lærte han hvordan.

 

Lyd er vel greit, phono-stereo kabel, om nødvendig kan denne strekke i loftet. Disse tåler vel 15 meter?

Jeg var litt usikker på PS2, om man får slike ting som er kraftige nok for disse avstandene. Vil heller ikke kjøpe noe der før jeg vet om noen som har prøv og synes det funker ypperlig.

Så er det bilde da, der er jeg vel egentlig blank.

 

Dessuten har han kabel-TV, som tydeligvis sliter litt med signalene. Dette er ikke noe som passer seg når man nylig har handlet en 37" plasmaTV(ja har bedt han kjøpe parabol, men han leier ut hybel, og da kommer kabel-TV i prisen, for vanskelig om han hadde hatt parabol)

Så han nevnte noe om en "husforsterker", noe jeg ikke har hørt om. Finnes det enkle coax forsterkere? Priser på dette?

 

Så, jeg lurer på om noen har noen fine løsninger her, eventuelt erfaringer selv med dette.

 

-Kraftig PS2, altså sterke signaler men ikke tomme for batterier med en gang

-Lyd. Kan vel ordne dette på en måte men trådløst hadde vært fint

-Bilde. Der er jeg selv helt blank

-Eventuelt en komplett løsning for dette, enten kabel eller trådløst. Er det kabel, må det tåle 10-15 meter.

 

TVn han har kjøpt seg er en Panasonic TH-37PA30

En downside her er at S-video er bare inngang foran, noe som ødelegger utseende av denne TVn noe. Men dette sa han at han måtte leve med om det ble løsningen.

 

EDIT:

Ja ikkesant, feilpost.

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår å bruke kabel på alle alternativene ihvertfall...

Ang. PS2 så kan du forlenge dem eller kjøre dem inn på USB med en overgang.

Et annet forslag er trådløst tastatur.

 

Ang. signaler fra antennen kan man kjøre på en inneforsterker som man får tak i hos Elkjøp f.eks. men siden han leier hybelen og signalene er "dårlig" burde han klage til verten eller levrandøren siden han ikke får det produktet han skal ha.

 

Vedr. det med to skjermer så kan du få satt dataskjermen og tv skjermen som primær begge to. Har gjort det hjemme siden jeg da slipper å bytte om.

 

Etter det KEVLAR sier burde du fraråde han det. Da dette kan gjøre vondt være på den nye tv'en hans.

 

Vis det er det at han skal ha musikk og filmer fra pc'er hans så kan du jo kjøre en Pinnacle Showcenter 1.5 Wireless G Ekstern da dette gjør det lettre. Det finnes flere proukter av denne typen da... Dette er sikkert den letteste løsningen da man slipper å kable om så mye...

Lenke til kommentar

Hei , jeg har akkurat gått igjennom samme prosess og har gjort følgende.

 

Audio kabel : 10 meter ledning med phonoplugger, du må sikkert ha overganger av ymse slag i bakhånd.

Denne kobler du inn på lydkortet.

 

Video kabel : 10 meter ledning med svhs i begge ender

På TV siden har jeg brukt en scartpluggovergang med svhs,rød,gul og svart innganger.

Har brukt svhs inngangen.

 

På PC siden har jeg brukt en kabel som fulgte med skjermkortet.

Kabelen har en hovedkontakt (svhs) som settes i skjermkortutgangen

Utfra denne svhs kontakten går det 4 forgreninger , dvs 2 stk svhs kontakter og 2 stk gule phonoplugger.

 

Jeg har visst brukt en overgang fra svhs til en gul phono som binneledd mellom den 10 meter videokabelen og kabelen som fulgte med skjermkortet.

Slik at gule phonopluggen kobles innpå en av de 2 gule phonopluggene som er tilgjengelig fra skjermkortet.

 

Veldig tungt forklart dette her, men håper du forstår :D

 

 

Jeg vil fraråde deg å bruke Tv´n til å surfe på, jeg prøvde men ser ikke teksten.

Greit til video og musikk

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar

Det du linket til var en løsning, men det fjerner muligheten for surfing.

Det er egen VGA inngang så den er vel beregnet til bruk som PC skjerm også. Det er vel litt kvalitet i denne kassa så den burde vel leve litt. Men skal forklare ham at han burde passe på litt

 

Du misforsto litt, han leier ikke hybel, han leier ut 2 hybler. Da kan han ikke kjøpe seg parabol, for må han nesten kvitte seg med kabel TV'n, og da har ikke leierene dette privilegiet lenger og er kanskje ikke villige til å betale samme pris. Klart, er vel mulig men komplisert og lite ønskelig fra hans side

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ført frem mus og tastatur.

 

Men jeg har selve pc´n stående i mitt verksted som er 10 meter vekk fra flatskjerm, mus og tastatur .

Så jeg har strukket 2 stk 10 meter lange ps2 kabler.

Samtidig har jeg stukket 10 meter med usb 2.0 kabler frem til der jeg sitter å bruker pc´n

Siden det er en begrensing på usb 2.0 på 5 meter har jeg kjøpt 2 stk av disse:

 

Goodway USB 2.0 aktiv forlengerkabel 5 m USB 2.0 repeater

 

Så har jeg en usb 2.0 hub med 7 porter.

 

Så det er muligheter til det dere trenger .

Lenke til kommentar
Please note that the software complies strictly with copyright laws, meaning it won't scan a copy-protected DVD, for example. The same goes for protected audio CDs. By the way, removing the CSS copy protection with special software tools such as Smartripper in order to create MPEG-2 files is forbidden in many countries. The same restriction applies for audio CDs, music from which can be converted into MP3 with the help of programs like CDex. For this reason, we recommend you work with non-copyrighted files.

Nå var jeg ikke helt med. Vil den ikke spille f.eks. nedlastede filmer/musikk?

(ikke at jeg sier fattern gjør det, han er politi, så det ville vel vært dumt)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke ført frem mus og tastatur.

 

Men jeg har selve pc´n stående i mitt verksted som er 10 meter vekk fra flatskjerm, mus og tastatur .

Så jeg har strukket 2 stk 10 meter lange ps2 kabler.

Samtidig har jeg stukket 10 meter med usb 2.0 kabler frem til der jeg sitter å bruker pc´n

Siden det er en begrensing på usb 2.0 på 5 meter har jeg kjøpt 2 stk av disse:

 

Goodway USB 2.0 aktiv forlengerkabel 5 m USB 2.0 repeater

 

Så har jeg en usb 2.0 hub med 7 porter.

 

Så det er muligheter til det dere trenger .

Så jeg kan med andre ord gå for USB kabel, med repeater, og hub i enden. Der kan jeg koble til en base for mus og tastatur, slik at han slipper ledning ut på gulvet. Dette hater han.

Når det gjelder skjerm kan jeg bruke en S-video kabel, som jeg konverter til scart.

 

Men, det er mulig kabel må strekkes litt lengre enn 10 meter, ellers kan det bli stygt. hva er grensen for dette?

USB har 5m grense, og krever repeater uansett, så det må vel til

Lenke til kommentar

Når det gjelder usb så kan man vel kjøpe kabel i lange baner, bare man har på den enheten som forsterker signalene.

Så kjøp 3 stk av den kabelen med repeater, hvis dere trenger opptil 15meter

Hvis dere skal ha pcskjerm kabel, så husk at denne må være godt skjermet, gjerne dobbelt skjermet, og man finner slike opptil 15- 20 meter på nettet.

Du får også kjøpt ps2 kabler opptil 15-20 meter, så det går bra.

Samme med audio/video kabler.

 

Du får jo idag både mus og tastatur med usb tilkobling.

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar

Skjermkabel 15M/F 20m skjermet høykvalitet

PS/2 forlengerkabel M/F 10m for mus/tastatur x2

Lydkabel Minijack 3.5 mm - 2x Phono RCA M/M 10 m

Logitech Cordless Desktop LX700, tastatur/mus, USB, PS/2

 

Nå er jeg imidlertid ikke hel sikker på dette med den skjermkabelen, hadde vel vært bedre, ialfall finere, med en s-video kabel som konverteres til scart, siden dette da kan kobles inn bak.

Nå er det mulig lyd ledninger blir litt korte, men da er det bare en tur på elkjøp og handle forlengere. Trenger litt ekstra rask der for å få all lyd fra TVn ned til stereoanlegget alikevel.

Også kan det bli kort med PS2, men dette er jo trådløst så det burde da kunne stå 3-5 meter unna, når det er ingen hindringer.

Ang. mus og tastatur valgte jeg bare et i middelsklassen, for jeg regnet med at disse har ca 3-5 meters rekkevidde. eller?

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...