Gå til innhold

MSI K8N Neo4 Platinum erfaringer?


AzureCloud

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle prøve den beta-BIOS'en JimRamse linket til, men sliter med å få flashet.

 

Jeg booter på en boot-diskett og prøver å gå til "C:" hvor AWFL855A.EXE og BIOS-filen ligger.

DOS finner ikke hardisken min. :no:

 

Det står ettertrykkelig i How to Flash.doc som følger med BIOS at:

DON'T FLASH FROM A FLOPPY DISK!!!!

 

m.a.o at AwardFlash og BIOS filen skal ligge på hardisken, slik som jeg forstår det.

 

Hvilken boot-disk bruker dere fra Bootdisk.com ?

Hva gjør jeg feil?

 

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det Jim.

 

Ahhh!!!

Diskene mine er NTFS,ja. At jeg ikke tenkte på det selv :)

Bootet med flere av diskettene foreslått på Bootdisk.com, men ingen av disse klarte å finne harddisk.

 

Hva pokker gjør jeg da? Det er jo kun NTFS som brukes i den siviliserte verden.

Har 6 hardisker i hus , men ingen av disse er formatert med FAT.

 

Winflash er vel ikke en mulighet før beta-biosen blir lagt ut i BIN format??

 

Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at DOS klarte å finne min USB kortleser. Det kortet jeg hadde i leseren er FAT formatert. Kanskje jeg skulle forsøke å flashe fra denne?

 

Hva gjorde du?

Lenke til kommentar
Noen som benytter det nye SLI kortet med Sb Live! lyd-000 chip sammen med en MIST 500W PSU? Funker det hvis man "disabler" lyd chip i BIOS?

 

Har MSI K8N nforce 4 Platinum SLI og ønsker meg en MIST 500W, men vet ikke om dette vil funke sammen. Har ikke tenkt å benytte integrert lyd chip.

 

-juwa

Jeg har nettopp kjøpt k8n platinum med live 24. Er ikke noe annet enn 24 pins og den andre 4 pins som trengs av psu'en. Msi må ha fjernet den 5v greia som alle gnåler om, bruker en bzerk 500w med overgang fra 20 til 24 pins, funker fint det.

 

Jeg også bestillte mist sin psu. Sparte noen hundrinkser da jeg fant ut at bzerk funket bra, er kjempe førnøyd med den :thumbup:

Endret av Razor 36
Lenke til kommentar

Holder på med lyd eliminerings projekt av maskinen. Fjernet nb vifta igår, satte på en zalman ribbe, deiligt å bli kvitt den bråkete plast dritten.

 

Skjermkortet er next. Det eneste problemet er at zalman kjøleren står i veien for artic cooling kjøleren jeg hadde tenkt å kjøpe. Noen som har forslag til hva jeg bør gå for av kjøling til kortet, er forresten ett x700 kort.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt k8n platinum med live 24. Er ikke noe annet enn 24 pins og den andre 4 pins som trengs av psu'en. Msi må ha fjernet den 5v greia som alle gnåler om, bruker en bzerk 500w med overgang fra 20 til 24 pins, funker fint det.

bZerk følger ikke den nye ATX12V-2.01 standarden og leverer -5V som ditt hovedkort trenger. Strømforsyninger som følger den nye standarden leverer normalt ikke -5V.

Lenke til kommentar
Holder på med lyd eliminerings projekt av maskinen. Fjernet nb vifta igår, satte på en zalman ribbe, deiligt å bli kvitt den bråkete plast dritten.

 

Skjermkortet er next. Det eneste problemet er at zalman kjøleren står i veien for artic cooling kjøleren jeg hadde tenkt å kjøpe. Noen som har forslag til hva jeg bør gå for av kjøling til kortet, er forresten ett x700 kort.

Du kan jo ta en titt her også:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=386306&hl=

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig mitt MSI K8N Neo4 Platinum. Var litt spent om jeg ville møte 220 FSB problemet som noen her har møtt - det gjorde jeg heldigvis ikke.

 

Har en 3200+ Winchester og OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 og en Zalman CNPS7700-ALCU vifte så det skulle ligge godt til rette for litt overklokking. -Noe jeg i grunnen ikke har gjort før da min forrige pc var en DELL ^^

 

Etter endel testing, prøving og feiling så har jeg kommet fram til følgende stabile overclock:

 

BIOS: 1.1

Vcore: 1.55V + 8.8% (gir i underkant av 1.6)

Vdimm: 2.85V

Vchipset: 1.6V

HTT ratio: 3X

 

og dette gir:

 

280 * 9.5 = 2660ghz

1:1 RAM -2.5-3-3-7 1T

 

Men jeg kommer ikke lenger what so ever. Full load gir i underkant av 40 grader. Og siden jeg er førstegangs-clocker og mangler erfaring lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å prøve å klokke enda mer. Enhver økning opp mot 2700ghz gjør maskinen helt ustabil i superpi og 3dmark. Jeg har prøvd med divider og løsere timings på rammen uten virkning. Så da lurte jeg kanskje på om vcoren er i minste laget? 1.55 er jo maks hva v1.1 biosen gir, så bør jeg flashe til 1.24 beta ? (og oppfølgingsspørsmål her vil jo være hvordan i huleste gjør man i såfall det :!: )

 

En annen ting jeg ser er at ved høy FSB nekter maskinen å loade windows med multiplayer på 10 og ved enda høyere 9.5. Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Det er "enkelt" å flashe med Beta Bios, i win XP formatere en floppy (lage en oppstart disk). Laste ned Beta Bios OG flashe program fra MSI, pakke de ut og legge de på floppyen, endre bootrekkefølga til floppy først og "resette" Bios til "std" i Bios. Sette i floppy og ta en omstart, inn med "passende" koder og la ting gå sin gang, får kanskje et spm. en plass om å ta vare på Biosen som skal erstattes, greit å få den tilbake til floppyen..

MSI har noe "guider" for Biosoppdatering ( i MB manualen og på hjemmesida) - de er litt "omfattende" gikk mye papir og tenking før eg fikk oppdatert mit Diamond kort midt i februar. Saken med å lage en bootdiskett er enklere forklart over, husker ikke kodene (komandoene) etter at maskina booter på floppyen - det var enklere forklart hos MSI.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare minne om at MSI advarer:

 

DON'T FLASH FROM A FLOPPY DISK!!!!

 

som betyr at bios og flashprogram bør ligge på ramdisk (C:) når du flasher, og ikke fra diskett.

 

Og for å gjøre deg enda mer nervøs : Garantien gjelder IKKE hvis ikke hovedkortet starter opp etter BIOS flash :nei:

 

Lykke til.

Geir

Lenke til kommentar
#  When you get the A:\ prompt, type the following sequence:

C: <enter>

cd\test <enter>

C:\test> awdfl783m w6330vms.320 <enter>

(w6330vms.320 refers to BIOS file, this will depend on the board model)

(to save or not to save old BIOS is the user's decision)

 

Her går det jo tydelig fram at BIOS fila og Award flash er kopiert til c:\test på forhånd FØR boot på diskett.

Dvs flashing fra harddisk og IKKE diskett.

 

Som JimRamse påpekte lenger opp på siden, må dette være en FAT32 partisjon (og ikke NTFS, som er mest brukt i den vestlige verden ;) )

 

Jeg har fått tak i en boot-cd som jeg bruker. Denne har ramdrive og støtter NTFS.

 

Jim mente å huske at han flashet fra diskett....det går sikker bra, men sjansen er vel noe større for at det skal gå galt fra diskett enn fra RAM :-)

Lenke til kommentar
Jeg vil bare minne om at MSI advarer:

 

DON'T FLASH FROM A FLOPPY DISK!!!!

 

som betyr at bios og flashprogram bør ligge på ramdisk (C:) når du flasher, og ikke fra diskett.

 

Og for å gjøre deg enda mer nervøs : Garantien gjelder IKKE hvis ikke hovedkortet starter opp etter BIOS flash :nei:

 

Lykke til.

Geir

:!: " 'lykke til' sa gubben til gutten som i tåkedrevet nærmet seg dødsstupet ^^

 

Du kan si at jeg i utgangspunktet var noe nervøs mht til bios-flashing etter å ha lest at det har sine ikke-reale sider ^^ Det ble ikke noe bedre nå nei :p

 

Hvordan kan jeg best gjøre dette da? Jeg kunne kanskje ha gjort om NTFS til FAT for flash-andledninge og byttet etterpå - ville det funket? Eventuelt hvordan funker en boot-cd?

Lenke til kommentar

"tulla" litt med linken eg la inn over, framgangsmåten var vel mer "korrekt" her er løsninga for de som ikke har FAT HD , meiner eg først laget en "oppstart" floppy i XP og fikk plass til "Bios wash tool" og ny Beta Bios på samme floppy. Har kun satt opp en PC med XP og FAT på HD med tanke på nettverk med ei 98 maskin, ellers kun NTFS maskiner hos meg. Samme med IDE disken eg brukte når eg flasha, siden orginalbiosen til K8N Diamond fikk problem med Maxtor 250/300 DiamondMax 10 disker og "LiveUpdate (Bios)" til MSI kun funker på "offisielle" Bios'er (kom en offisiell i beg. av denne måneden). Fikk SATA disken inn etter det og har ikke laga krøll de siste 3 ukene.

Siden MSI har "LiveUpdate" trenger en ikke floppy for å oppdatere Bios, unntatt når en skal legge inn en Beta Bios..

Lenke til kommentar

Ser man det - det virket da ikke så ille - den siste linken der :dontgetit:

 

EDIT:

 

Jaja det funket helt fint - ikke noe problem selv for en n00b som meg ^^

 

Jeg ser at vcore er blitt maksimum 1.69 mens "over vid" greiene er makset til 16.6% som gir meg en vcore i windows på mellom 1.65 - 1.7 - altså en tidels forbedring. Synd dette ikke ser ut til å endre noe på overklokkingen.

 

EDIT: så feil først

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Jeg drev å fiklet litt rundt i MSI Core Center, der står det et valg om man vil ha +3.3%, +5% +8.3% - selv om man i betabios har endret dette til 16.6%. Min stod allerede på 3.3%, jeg tenkte jeg ville sjekke hva som skjedde når jeg tok på 8.3% og plutselig spratt vcore opp fra 1.65 til 1.76!

 

Nå tør ikke jeg ha vcore på 1.76 men tenkte kanskje dette muligens var nyttig for noen ^^

Lenke til kommentar

Endelig 238*9 stabilt. klarer ikke å få mer enn 1.52 v på cpu. Booter ikke hvis jeg prøver meg på 240. Har byttet ut den ene ram brikken med en Corsair XMS3200C2, skal bytte den andre også. Det hjalp ivertfall å bytte ut den dårligste ram brikka. Rammen går nå på 194mhz.

 

Idle temp er 35 og load 41, Bruker Zalman 7700 kjøler på cpu og Zalman VF700 på Grafikkortet.

Lenke til kommentar
Da fikk jeg endelig mitt MSI K8N Neo4 Platinum. Var litt spent om jeg ville møte 220 FSB problemet som noen her har møtt - det gjorde jeg heldigvis ikke.

 

Har en 3200+ Winchester og OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 og en Zalman CNPS7700-ALCU vifte så det skulle ligge godt til rette for litt overklokking. -Noe jeg i grunnen ikke har gjort før da min forrige pc var en DELL ^^

 

Etter endel testing, prøving og feiling så har jeg kommet fram til følgende stabile overclock:

 

BIOS: 1.1

Vcore: 1.55V + 8.8% (gir i underkant av 1.6)

Vdimm: 2.85V

Vchipset: 1.6V

HTT ratio: 3X

 

og dette gir:

 

280 * 9.5 = 2660ghz

1:1 RAM -2.5-3-3-7 1T

 

Men jeg kommer ikke lenger what so ever. Full load gir i underkant av 40 grader. Og siden jeg er førstegangs-clocker og mangler erfaring lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å prøve å klokke enda mer. Enhver økning opp mot 2700ghz gjør maskinen helt ustabil i superpi og 3dmark. Jeg har prøvd med divider og løsere timings på rammen uten virkning. Så da lurte jeg kanskje på om vcoren er i minste laget? 1.55 er jo maks hva v1.1 biosen gir, så bør jeg flashe til 1.24 beta ? (og oppfølgingsspørsmål her vil jo være hvordan i huleste gjør man i såfall det :!: )

 

En annen ting jeg ser er at ved høy FSB nekter maskinen å loade windows med multiplayer på 10 og ved enda høyere 9.5. Hvorfor er det slik?

Når du bruker halve multiplyere så blir fsb'en på rammen lavere en det fsb'en er for resten av systemet. Sikker derfor du ikke klarer boote på 10x, siden da blir det for "tight" for rammen.

 

Mvh Ø

 

Kansje litt dårlig forklart, men nå skal jeg tusle i seng :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...