Gå til innhold

MSI K8N Neo4 Platinum erfaringer?


AzureCloud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke chipvifen på dette kortet skal skremme deg fra å kjøpe det.

Ser ut til at alle hovedkort med nforce4 brikkesett har vifter som støyer.

Har selv asus sitt A8N SLI og det støyet (obs fortid) fælt.

 

Løsningen er enklt: skift ut til passiv kjøler eller sett viftestyring på galskapen og trim den ned til du ikke hører den.

 

Edit :

JimRamse

Hvordan er din erfaring med MSI i forhold til ASUS kortet mtp overklokking? Du har jo testet begge !!

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å OC fra bios. Hvis FSB er stilt over 225, vil ikke maskinen boote.

Mistenkte stømforsyningen min med 20 pin ATX plugg, men fant referanser til andre som hadde samme problemet på Extreme Systems forumet MED 24 PIN kontakt???

 

Jeg fikk mitt kort levert med 1.0 BIOS, som jeg har flashet til 1.1.

 

Kortet clocker derimot som er råskinn i windows med ClockGen.

Det at jeg må klokke opp med ClockGen etter hvor reboot er et mindre problem for meg, da maskinen vanligvis står på 24/7.

 

Har andre hatt liknende erfaringer?

 

 

Geir

Lenke til kommentar

Noen som benytter det nye SLI kortet med Sb Live! lyd-000 chip sammen med en MIST 500W PSU? Funker det hvis man "disabler" lyd chip i BIOS?

 

Har MSI K8N nforce 4 Platinum SLI og ønsker meg en MIST 500W, men vet ikke om dette vil funke sammen. Har ikke tenkt å benytte integrert lyd chip.

 

-juwa

Lenke til kommentar
Jeg sliter med å OC fra bios. Hvis FSB er stilt over 225, vil ikke maskinen boote.

Mistenkte stømforsyningen min med 20 pin ATX plugg, men fant referanser til andre som hadde samme problemet på Extreme Systems forumet MED 24 PIN kontakt???

 

Jeg fikk mitt kort levert med 1.0 BIOS, som jeg har flashet til 1.1.

 

Kortet clocker derimot som er råskinn i windows med ClockGen.

Det at jeg må klokke opp med ClockGen etter hvor reboot er et mindre problem for meg, da maskinen vanligvis står på 24/7.

 

Har andre hatt liknende erfaringer?

 

 

Geir

jeg får også boot problemer med for høy fsb, jeg har også 24pins psu, har ikke prøvd og klokke fra windows men synes dette uansett er litt dumt.

 

edit: får fsb opp i 220 da sier det stopp, da begynner maskinen og restarte ol.

så det jeg får til er 220*11=2420mhz og ram= 2,5-3-3-6

 

 

edit: ingen som har noen løsninger til oss?

Endret av Svar
Lenke til kommentar

 

edit: får fsb opp i 220 da sier det stopp, da begynner maskinen og restarte ol.

så det jeg får til er 220*11=2420mhz og ram= 2,5-3-3-6

Jeg finner ikke linken i farten, men jeg mener dette er et Winchester problem. Mener at noen hadde problemer å boote på høy FSB med Winnie, men ikke FX prosessorene.

Har flere dette problemet?

 

ClockGen fungerer derimot glimrende. Last ned å prøv.

 

Ellers sleit jeg med å installere Plextor 712SA. Dette er en seriell ATA DVD-brenner.

Endelig skulle jeg være kvitt den siste flat-kabelen i maskinen.

Endte opp med å installere Nvidia-driverne på nytt før Nero ville brenne.

 

Geir

Lenke til kommentar

Hvis windows fryser, er det en av komponentene dine som har nådd overklokkings-grensen sin.

 

Hvis det er CPU->still ned multiplier (evt mer spenning)

Hvis det er ram-> bruk divider (sett ram til 180 eller 150 + evt mer spenning)

Hvis det er chipsetet(mye mulig) -> Still ned HT multiplieren til 3X eller 4X + evt mer spenning

 

 

Du må finne max overclock for minne og for CPU, men prioritere CPU-hastighet framfor minnehastighet.

 

 

Geir

Lenke til kommentar

For å finne max overclock på minne gjør du følgende:

 

Sett CPU-multiplieren lavt f.eks 6. Da vil ikke denne begrense OC.

Sett HT-multiplieren på 3X. Denne vil da heller ikke begrense OC.

 

Kjør superPI 8M mellom hver gang du øker FSB. Du vil da til slutt finne max minnehastighet. Øk gjerne spenningen litt over default.

 

Max CPU:

 

Sett CPU-multiplier på default. Spenning så høyt du tør :-)

Sett HT-multiplieren på 3X. Denne vil da heller ikke begrense OC.

Sett minne lavt f.eks 100MHz. Minne vil da kjøre på 1:2 av FSB. Minne vil da ikke begrense OC av CPU.

Øk FSB gradvis til du møter "veggen".

Lenke til kommentar

Det er mange gode tråder her på forumet om OC av A64.

 

Strammere minnetimings vil øke ytelsen noe, men du har allerede forholdsvis stramme timings. Slakkere minnetimings (og høyere spenning) vil gjøre at du kan nå en høyere minnefrekvens. Du må teste selv hva som gir best ytelse.

 

EKS:

----------------------------

La oss si at max minnefrekvens er 226MHz for minnet ditt.

Max CPU er 2630.

 

Da tar vi mål av oss å komme så nærme som mulig f.eks

CPU: 2550

Minne: 220

som "safe" innstillninger.

 

FSB = CPU /multi = 2550/11 = 232

Dette tåler ikke minnet.

 

Vi må da sette ramen i bios til 166 MHz. Dette vil gjøre at ram kjøres 166/200=5/6 av FSB.

 

Med FSB på 232 vil minnehastigheten da bli 232*(5/6)=193 .

Siden dette er under den hastigheten som rammen er spesifisert for å kjøre, er det mye mulig du kan stramme inn minne-timings for å øke ytelsen .

-----------------------------

 

Formålet med OC er å øke ytelsen.

Bruk superpi,3dmarks2001 eller et annet benchmarksprogram for å måle de forandringer du gjør.

Det er fryktelig moro å se ytelsen kryper oppover etterhvert som du "tuner" systemet til det optimale.

 

 

Lykke til

Geir

Endret av Geir68
Lenke til kommentar

Til de stakkars jæ***** som sliter med å boote på høy FSB(meg inkludert) , vit at du ikke er alene.

 

Her er deprimerende lesning for dere: Link og Link

 

Det er mange andre som sliter med det samme. Det virker som det er kombinasjonen av nyere Winchester og Neo4 kortet som ikke går så greit i lag. Andre derimot monterer delene sammen og booter på 9*300.

 

Verden er urettferdig. :shrug:

Endret av Geir68
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...