Gå til innhold

Ustabil pc.. Den driver bare å restarter seg...


ilDuce

Anbefalte innlegg

Hej !

Lurte på om noen kunne hjelpe meg.. Kjøpte meg ny cpu, hk og ram for ikke så lenge siden.. Men etter at jeg har satt det inn så har pcen blitt sinnsykt ustabil.. Den kan plutselig finne på å restarte seg... Dette skjer ganske ofte... Så lurer på hva som får den til å restarte seg hele tiden...

 

Spesifikasjoner er:

 

AMD Athlon 64 3400+ , 512 kb cache

MSI k8n Platinium s754

Corsair Value S pc3200 DDR-DIMM

Gainward Gf4 ti-4200 8x

Chieftec 360W powersuply

WD 160GB hdd

 

 

Har ikke så god peiling.. Så håper noen kan hjelpe meg :D

Endret av ilDuce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du kjører cpu på default vcore uten å ha klokket den skal det ikke være nødvendig å sku opp spenning på cpu.

 

Virker nesten som ett minneproblem.

Alternativ I:

Last ned memtest86, kopier / brenn ut, og la den kjøre en runde eller to.

Dersom den finner feil, er det noe galt med minnet ditt...

 

Alternativ II:

Strømforsyningen din er kanskje litt i underkant, du kan jo sjekke opp spenningene til hovedkortet med f.eks speedfan eller everst (søk på google)

 

EDIT:

Alternativ III:

Du har vel forhåpentligvis lagt inn windows på nytt etter at du oppgraderte hardwaren din ?

Kan lage mer eller mindre større problemer alt etter hva du hadde før.

Du kan og sjekke eventloggen din for feilmeldinger.

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Dette var veldig rart, siden alle dine komponenter burde passe veldig bra sammen, og det skal ikke være nødvendig med noe tweaking med BIOS og spenning... 360 W burde være nok, men kan være litt i underkant.

 

Nå har ikke jeg MSI hk, men jeg har hørt en del om at MSI fungerer dårlig med TwinMOS RAM, så jeg tenkte kanskje hovedkortet heller ikke er så stabilt med Corsair Value RAM?

 

Bare et forslag. Ellers ville jeg anbefalt å sette opp Vdimm (spenning på minne) til 2.80V, og se om det hjelper. Hvis dette ikke hjelper kan du slappe memory timings litt.. Altså f.eks. sette fra 2.5-3-3-7 til 2.5-4-4-10.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt memtest 2 ganger...

Og får en del errors :(

På test 5: Block move, 64 moves ... så får den 254155 errors.... Er bare der den får noe... Så det jeg da lurer på er... Hva må jeg gjøre da? Må jeg ha nye ram? Og evnt hvilken type ram?

Du kan jo for eksempel returnere minnet til den butikken du kjøpte det fra, og kreve nytt.

Kan og være en ide å ta en titt på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet for å se om det er kompatibelt med minnet. Dersom det ikke er kompatibelt får du selge de brikkene du har nå, og kjøpe noe fra listen som produsenten har.

Bare et forslag. Ellers ville jeg anbefalt å sette opp Vdimm (spenning på minne) til 2.80V, og se om det hjelper. Hvis dette ikke hjelper kan du slappe memory timings litt.. Altså f.eks. sette fra 2.5-3-3-7 til 2.5-4-4-10.

Skal ikke være nødvendig å sette opp spenning for å kjøre minnet på std. hastighet.

Går ut fra det er strammere timings enn 2.5-4-4-10 som standard på det omtalte minnet ?

 

EDIT : Siden memtest fant ut at det var minneproblemer så utelukker vi at det er for liten strømforsyning.

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Hmm.. I følge CoreCenter så står det memory voltage: 2.70 ... Har ikke sett i bios enda.. Og finner ikke ut noe om garantien på hvor høyt dem kan gå på siden dems... Men er faktisk et par kompisser som har samme problemet... Bare dem har vel annen socket... Husker ikke helt hva nå... Høre med dem hva slags ram dem har..

Lenke til kommentar
Sett bios til å laste default setting og se hva som skjer. Eller oppgradere bios. Ikke rør styrespenning til ram eller bios. Memtest gir ikke alltid rett resultat. Dette har jeg oppdaget flere ganger.

 

Ev. prøv rammen i en annen maskin.

Er ikke alltid memtest hjelper deg nei, hender seg minne som er testet ok allikevel lager krøll feks.

 

Men til trådstarter, er det bluescreen eller ikke? Som default restarter windows seg når den får bluescreen, om du slår av dette, og du får en bluescreen istedet for omstart kan feilmeldingen gi deg noe info.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...