Gå til innhold

Krets for å få leds til å blinke etter musikk


Anbefalte innlegg

har engentlig ike noe peiling på det her men koble strømmen til ledsa på høyttaler ledninga på et steroanlegg  da vil denn blinke i takt med musikken

Kobler du en LED parallellt med høytaleren så vil du svi av LEDen, og også kanskje svi av forsterkeren pga kortslutning. :cry:

nix, du vil nok ikke svi av forsterkeren, en led har meget hør resistans i forhold til en høyttaler. det som derimot vil skje er at leden dør, siden du har betraktelig mer en 2-5V ut av en skikkelig forsterker. min peiser ut ca 30V peak to peak, og når jeg skifter trafo, vil den gi betraktelig mer.

Du har nok rett i det... Men uansett er det ikke noen god ide da... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er R2 pot meteret? (evt hva burde den være på?)

men har du tegnet dioden feil vei inn på skjema, eller ser jeg litt feil her?

 

har det noe å si hvilken opa jeg velger, eller går det greit med den billigste jeg finner på elfa?

 

uansett, tusen takk for tegninga :yes:

mye mulig jeg tegna dioden feil, jeg har aldri brydd meg noe sælig med å lær noe om de, brukes ikke mye i forsterkere alikevell.

 

hvis r2 er den resistoren med 3 tilkoblinger så, er den nok det.

 

du kan jo bruke en lm358\lm324 elns. ikke behov for en opa627 til dette bruket akkuratt.. (+200kr pr stk på elfa, jeg har 8 :green: )

 

no stress med tegninga, gikk så fort så.

Lenke til kommentar

På det byggesettet du kjøpte... er det ikke en resistant i serie med hvert led? det burde det være...

 

I såfall, hvor mye spenning ligger det over led'n og resistansen til sammen? Hvis det er passe spenning over disse til sammen kan du jo finnen noen andre mindere motstander, eller muligens bare fjerne hele motstanden siden 5V led'n har innebygd motstand..

 

Hvis ikke, så ville jeg kjøpt meg noen transistorer og koblet til.....

Lenke til kommentar

Utgangen som driver LED'ene er helt sikkert strømstyrt og har derfor variabel ut spenning. Ved bytting av LED'ene vil spenningen over dem reguleres til strømen blir rigktig.

Jeg har testa en liten krets som blinket etter lyd tatt fra mic'en. Skal tegne det og presentere det her snart.

 

Er dere på jakt etter leds som blinker i takt med beat'en eller flere som blinker etter effekten?

 

space

Lenke til kommentar

Her er en enkel krets som blinker etter musikksignaler. Signalene får man enten fra linjeutgang eller fra mikrofonforsterker. Selv har jeg testen den med elektretmikrofon og hjemmesnekkret mic-amp. Om ønskelig kan jeg tegne kretsen for den også.

 

ledblink.gif

 

Kort forklaring av hvordan kretsen virker:

(Verdiene på komponentene i krestsen er på ingen måte kritiske, men bare slik de var da jeg testa det.)

 

Signalet som kommer inn på Inngang, går gjennom et høypass filter (C1/R1) og et lavpassfilter (R2/C2).

 

R3 er der for å referere inngangen til opamp (a) til jord.

 

Signalet som kommer inn i LM358(a) forsterkes opp ca. 50 ganger og sendes videre til LM358(b) for styrer blinkingen av LED D2.

 

Spenningsdeler R7/D1 sørger for at det alltid står ca, 0.6v på minusinngangen på LM358(a). Hvis signalet som kommer inn på +-innganen til LM358(b) er mindre enn 0,6 v, vil utgangen av opampen være 0v. Hvis signalet derimot er større enn 0.6v vil utgangen bli på 9-1.5V=7.5v.

 

Altså vil LED'en blinke når det kommer inn store signaler, og på grunn av filtrene på inngangen er den mer følsom for lave oktaver (bass) enn høye.

 

Forsterkningen i LM358(a) som styres av forholdet mellom R4 på R5, må justeres etter inngangsignalet. Disse to motstandene kan gjerne byttes med et potmeter.

LM358 er en billig (5kr) dobbelopamp

 

Kretsen er en greit utgangspunkt for vidreutvikling. Den kan også gjøres enda enklere ved å ta bort filterne på inngangen. Da kan man slippe unna med 9 komponenter.

 

 

space

Lenke til kommentar

Poenget med R7/D1 er å skape en terskelverdi som spenningen på +-inngangen må overstige for at utgangen skal gå høy og LED'n vil lyse. Uten R7/D1 vil LED'en lyse hele tiden. Denne verdien trenger ikke nødvendigvis være 0,6v som i dette tilfellet. Ved lavere verdier vil LED'en lyse ved mindre signaler og motsatt.

 

Ved å bruke flere opamp'er kan man styre flere LED's, og la de blinke ved forskjellige nivåer for innsignalet. Da kan man lett lage VU-meteret som det ble vist til selv.

space

Lenke til kommentar

den så fin ut, håper læreren kommer så langt i undervisningen før skoleåret er omme..

 

nå nylig så sa han at "dette er b-klassen ferdig med for lenge siden"

og en ting kan jeg si sikkert, det er ikke min skyld at vi ligger etter.. :(

 

uansett, tilbake til kretsen, jeg hadde tenkt å paralellkoble 4-5 lysdioder, men, hvor stor spenning er det som kommer ut over lysdioden(e)? *lese litt*

var det 7,5V?

 

og trenger jeg en forsterker i tillegg til mic'en, virket som du antydet til dette...

 

@demogoron, jeg kan tegne opp en krets over hvor langt vi har kommet med transistorer, det er ikke langt.. :(

 

*edit*

her er bildet...

 

jeg syntes det så litt tynt utm men når jeg sjekka, så var alt det andre vi hadde tegnet bare "spenningsbobler"

 

den koblingen der nede viste læreren oss sånn fort sist time vi hadde om dette, tror ikke han tegnet noe mer på tavla enn det der, og jeg har glemt hva den heter, men jeg vet iallefall at den øker sensitiviteten, han hadde jo koblet den opp, og vi fikk jo prøve å bruke fingra til å få en pære til å lyse istedet for bare en ledning..

 

hvis vi sammenlikner med den ferdige kretsen, så hadde han da satt inn en slik kobling, og fjernet LDR motstanden, og fingra våre var da basis motstanden...

 

jeg tror nå det var slik han tegnet det på tavla... (det nederste altså, den kretsen der forstår og kan jeg..)

post-112-1108299695_thumb.jpg

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Spenningen ut fra den siste opamp'en som driver LED'en(e) vil være ca. 1,5V lavere enn forskyningsspenningen. Slik jeg har tegnet den med 9V batteri blir det da 7,5V, men kretsen kan fint brukes for forskyningsspenninger fra 5 til 20 V.

Skal du koble på flere dioder bør du koble 2,3 eller 4 i serie, alt etter hva slags forskyningsspenning du planlegger å bruke. Eventuelt kan du koble flere slike serier i parallell. En opamp klarer ikke å drive mer enn ca 50mA, så hvis du trenger mer en dette må du koble inn en transistor for å drive LED'ene.

Hvis du er ute etter kraftig lys i diodene, bør R8 som her er vist til 1K ohm gjøres midre. Hvor mye mindre regner du ut på vanlig måte for beregning av motstand til LED's.

 

Mikrofonforsterker må brukes hvis du skal hente signalene fra en mikrofon ja. Hva slags mikrofon er det du har tenkt å bruke? Mikrofonforsterkeren jeg bruker har jeg hentet fra: http://www.epanorama.net/circuits/micamp.html

Den er enkel men fungerer godt og trekker svært lite strøm. For meg har et 9V batteri vart mer enn 6mnd men forholdsvis mye bruk.

 

space

Lenke til kommentar

Den opampen jeg nevnt her (LM358) kan ikke brukes med spenninger over 32V, så du må nok regulere ned spenningen noe ja. Hvor får du 34.5 V fra? En forsterker? Du har ikke noen gamle mobilladere liggende da? Hvis du finner en som leverer over 4V skulle den passe utmerket.

 

Hvis du trenger flere opamper (til å eksprimentere med) passer LM324N fint. Den koster bare 1 kr mer og har 4 opamper.

 

space

Endret av space17
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke kretsen slik den er tegnet, må du bruke en forsterker. Lag følgende forsterker. (Er nesten den samme som jeg linket til tidligere, "Design and copyright Tomi Engdahl 1997,1999")

 

micamp.gif

 

I følge det jeg leser på elfa er ikke mic'en glad i noe særlig over 10V.

 

 

space

Lenke til kommentar

(Beklager at jeg ikke har svart før.)

 

Det er helt riktig at V1 er forskyningsspenningen, her vist som 9V. Verdiene for mic'en skal være riktige (slik de er tegnet hos Elfa). Skal du bruke en annen forskyningsspenning må verdiene på motstandene kanskje endres noe.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...