Gå til innhold

Krets for å få leds til å blinke etter musikk


Anbefalte innlegg

ok, da bruker jeg bare en spennings regulator på 9V da.. :)

 

har valgfag i morra, så jeg rekker nok ikke å integerere det da, men kanskje gangen etter det..

 

har dessverre også vært sen med å kontakte glassmester, fikk ikke gjort det før i kveld, og de sa at jeg trengte å snakke med en plast forhandler, (dette fant jeg ut i kveld) så jeg får snakke med læreren hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig med å få forsterkeren til å virke. jeg regner jo med å bli ferdig med det i morra...

 

kanskje jeg kan sette meg ned å tegne print til teginingene dine? :)

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det var et spørsmål om du får lov til å tenge printene etter tegningene jeg presenterte, så ja absolutt.

 

Men hvis du skal lage printene ville jeg kanskje eksprimentert litt med kretsene først får å finne ut hva som passer best for deg. Lodde sammen kretsene på et enkelt eksprimentkort eller sette det sammen på loddefri kort, for så å finne ut hva som passer best.

 

space

Lenke til kommentar

størrelsesmessig?

 

jeg blir jo nødt til å sette inn en spennings regulator også...

 

det er allerede to glattekondenstorer på likeretter kortet (det er flere kort i forsterkeren), så jeg renger med at jeg ikke trenger glattekondensator til spennings deleren, men ang. rippel kondensatorer eller hva de nå kalles, så brukte jeg noen på noen piko farrad i hovedoppgaven til jul, holder det med å bruke omtrent det samme?

 

eller blir det litt dumt å spørre om det også?

jeg har jo ikke sett tilbake på det jeg gjorde da enda.. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på fysisk layout og størrelsen på komponentene, men heller på hva slags og hvor mange komponenter. Kretsene kobler du raskt opp på eksperimentkort sammen med et 9V batteri (eller kanskje labstrømforskyning på skolen). Når du har gjort det ser du fort om det fungerer slikt det du hadde tenkt. Hvis det ikke gjør det er det meget enkelt å bytte noen komponenter (motstander/kondensatorer) for å få det slik du hadde tenkt. Da lærer du også mye mer.

 

Kretsen jeg tegnet er en jeg koblet opp på 5 min for å se om det virket (blinket etter musikk), men er på ingen måte "tweaket". Det kan godt hende du må øke eller senke forsterkningen på den ene opampen, eller kanskje endre på inngangfilteret på den andre. Kanskje du ønsker flere LED'er som blinker ved andre (lavere) lydtrykk?

 

Lykke til!

 

space

Lenke til kommentar

ehm..

har litt bråkete klasse, så vi ligger litt etter, men blir det vanskelig med å få andre leds til å blinke ved andre frekvenser?

 

har tenkt å ha 4-5 leds, så iallefall det regnet jeg med å måtte regne om igjen..

 

tror jeg skal prøve å bygge det i høstferien/vinterferien, hva det nå enn heter nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...