Gå til innhold

Krets for å få leds til å blinke etter musikk


Anbefalte innlegg

*edit*

nå lurer jeg på om noen kan tegne en krets til meg, da det burde være lettere for de rette personene...

så..

 

kan noen lage et sjema eller tegne en krets jeg kan bruke for å få ledsa mine til å blinke/pulsere i takt med musikken? jeg blir å bruke 4 eller 5 leds...

 

jeg har tenkt å orde slik at noen leds jeg har blinker i takt med musikken, pulsering hadde vel vært best, men det får jeg vel ikek til, hvis inne noen lager en krets til meg...

 

men vil dette byggesettet kunne klare å drive de 5V ledsa på microplex?

 

spesifikasjonene på (microplex) ledsa er:

If = 8,6mA

Uf = 5V

 

her er en link til byggesettet...

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å nei, det er ikke bare bare.

det er et par i klassa mi som driver å strever villt med en slik krets, og de får det pokken meg ikke til.. de er ikke dumme heller.

 

lm3 et eller anna.. ohh.. hva heter nå den ic'n?

 

skal prøve å finne det ut til deg hvis jeg skal på skola i morra. sliter litt med noe forkjølelse akkuratt nå.

 

edit: btw: hva tror du dette skal bli? :green:

 

edit igjen: når kom den linken der? gihh.. oppmerksom jeg er..

 

vel, som byggesett bør det være temmelig rett frem..

5V leds? for at en led skal ha en viss farge må det en viss spenning igjennom et vist dopet matriale som har en viss resistans og en anode og en kathode side.. ikke at det betyr noe, men er ikke alle leds 2v a? untatt blå og hvite som er 5v?

 

hvis byggesettet ikke er beregnet på 5v leds, ikke bruk det da vel.. :whistle:

post-112-1106864285_thumb.jpg

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

ledsa har jeg allrede kjøpt, (lik de på microplex) da jge har god erfaring med de, men, de skal bare ha en strøm på 8,6mA, er ikke det normale ca 20mA?

vil det da gå med ledsa mine?

høyere spenning, men mindre strøm...

 

btw, jeg kan gjette, eller bare si det ganske sikkert, at det der kommer til å bli en forsterker, en dual mono kan jeg tenke meg, eller?

Lenke til kommentar
Det tviler jeg på, min erfaring er at de fleste leds åpner rett før ideal-spenninga, og i såfall sliter du hvis du kobler 5v dioder til 2v

er ikke spenning som får dioder til og lyse men strømmen

:no:

gjør hjemmeleksene dine før du kommenterer, i allefall når det er feil..

uten et høyere spenningspotensiale på kathode i forhold til anode kan det selvsagt ikke gå noe strøm igjennom led'en, og da blir det lite lys...

 

edit: utsagnet ditt kan vel "til nød" kalles halvriktig..

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

ja, hvordan har du tengt at det skal fungere?

 

spening indusert i mic'en?

 

å nei, du må nok putte inn an aldri så liten op amp og en smitt trigger inn der skal dette funke..

 

noe slikt noe kanskje?

 

bare grunnskissen seff, må utbrodere mer med bypass caps, feedback resistorer osv senere, skulle du ville lage denne saken, den vil fungere, det vil den.

post-112-1107383880_thumb.jpg

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Er ikke helt inne på dette feltet, men: Du må vel ha en mikrofon som gir 1når det er utslag i den og en OG port som koblet til et LED eller videre krets som gjør den oppgaven du vil den skal gjøre som få et LED til å lyse... Men portene bruker som oftest bare å fungere på 5v?

Lenke til kommentar
ja, hvordan har du tengt at det skal fungere?

 

spening indusert i mic'en?

 

å nei, du må nok putte inn an aldri så liten op amp og en smitt trigger inn der skal dette funke..

 

noe slikt noe kanskje?

 

bare grunnskissen seff, må utbrodere mer med bypass caps, feedback resistorer osv senere, skulle du ville lage denne saken, den vil fungere, det vil den.

hmm..

fikk visst ikke helt med meg at du hadde svart...

den sinuskurven, er det mic'en?

 

og ang. den op ampen, den tilbakekoblingen, er det tilbake på inngangen?

 

og ja, heh, planen var at det skulle induseres spenning i mic'en...

 

tror jeg skal vise denen egningen til læreren og håpe at han hjelper meg, blir vel litt mye å spørre deg eller?

 

får bare håpe at læreren gidder å hjelpe meg...

han ville ikek forklare hvordan en transistor forsterker fungerer, nå forstår jeg jo det, men det var bare flaks, mens vi lærte om transistor, så spurte noen i klassen om den kunne brukes som dimmer, og da gikk det opp for meg hvordan en slik forsterker fungerer...

Lenke til kommentar
Er ikke helt inne på dette feltet, men: Du må vel ha en mikrofon som gir 1når det er utslag i den og en OG port som koblet til et LED eller videre krets som gjør den oppgaven du vil den skal gjøre som få et LED til å lyse... Men portene bruker som oftest bare å fungere på 5v?

5V er ikke noe problem, jeg har 34,5V å ta av.. :grin:

 

det hørtes interesant ut, blir det lettere enn det jeg tegnet, altså en og-port istedet for en transistor?

Lenke til kommentar
ja, hvordan har du tengt at det skal fungere?

 

spening indusert i mic'en?

 

å nei, du må nok putte inn an aldri så liten op amp og en smitt trigger inn der skal dette funke..

 

noe slikt noe kanskje?

 

bare grunnskissen seff, må utbrodere mer med bypass caps, feedback resistorer osv senere, skulle du ville lage denne saken, den vil fungere, det vil den.

hmm..

fikk visst ikke helt med meg at du hadde svart...

den sinuskurven, er det mic'en?

 

og ang. den op ampen, den tilbakekoblingen, er det tilbake på inngangen?

 

og ja, heh, planen var at det skulle induseres spenning i mic'en...

 

tror jeg skal vise denen egningen til læreren og håpe at han hjelper meg, blir vel litt mye å spørre deg eller?

 

får bare håpe at læreren gidder å hjelpe meg...

han ville ikek forklare hvordan en transistor forsterker fungerer, nå forstår jeg jo det, men det var bare flaks, mens vi lærte om transistor, så spurte noen i klassen om den kunne brukes som dimmer, og da gikk det opp for meg hvordan en slik forsterker fungerer...

Bah!

 

jeg hater sånne lærere også.

 

men anngående forklaring, jeg må innrømme at jeg er mer opptatt en jeg skulle ønske jeg var ;)

jeg skal ha det i bakhodet, men ikke håp på noe med det aller første. sorry.

jeg skal jo self ha noe slikt noe i ampen min som en del av årsoppgven, under posten "visualization", så innen et par månder bør jeg ha en fungerende krets oppe å gå.

 

if you just hold on..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...