Gå til innhold

Krets for å få leds til å blinke etter musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må nok gi deg litt refs stidz :roll: Når noen spør om råd må du ikke villede dem med teoriene dine. Spenningen på LED har mye å si. For mye og LED kan bli ødelagt, for lite og du får lite effekt.

 

PS: LED er følsom ovenfor varme, så du vet det når du skal starte å lodde :thumbup:

mm

 

og Spenning -V- er kun et nivå, mens strømmen, -A- er "kraften som dytter på"

Lenke til kommentar

Tenk deg et vannrør, Strøm: til høyere oppe du slipper inn vann til hardere blir kraften i det, spenning: antall liter du slipper inn i røret...

En bedre en, stod i engelsk boka mi =)

Tenk deg du og en til står å kaster baller til hverandre, så mange baller du kaster er spenningen men hvor hardt du kaster er strømmen...

Endret av icer
Lenke til kommentar

Spenning er betegnelsen på "drivkraften" til et elektrisk drevet objekt, strøm er betegnelsen på forbruket av "drivkraften" :yes: . Altså strøm er ikke en konstant men strømmen øker ettersom man øker belastningen på kretsen. F.eks når ingen lamper er koblet til en krets vil strømmen være null. Med en lampe innkoblet (som trekker 1A) vil strømmen i kretsen være 1 A. Med enda en lampe innkoblet i kretsen (altså to lamper) vil strømmen øke og bli 2A.

 

Håper virkelig at den innviklet forklaringen :ermm: får noen til å forstå.

Lenke til kommentar

å fysj a meg.. først ser jeg porter, vipper og mosfet logikk, og nå strøm\spennings deffinisjoner på grunnkurs nivå? :omg::eek:

 

du behøver slettes ikke å bølle med logikkkretser til noe såpass enkelt som dette. det er faktisk en fordel om du ikke gjør det. for kompliserte kretser man leker med på et tidlig stadium kommer sjelden lengere en tankestadiet..

(et aldri så lite pek til deg der :wee: )

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

hm..

vel, jeg skal nokk komme lengre etterhvert..

prøvde iallefall å spørre læreren min i dag, først så ville han ikke si noe, så sa han at det jeg hadde tegnet var riktig, men jeg måtte bare prøve meg frem med tanke på motstander osv osv...

jeg hadde da tegnet din tegning uten smid't triggeren (vet ikke hva det er) og så hadde jeg tegnet en motstand opp ifra tilbakekoblingen til +...

 

men en ting lurer jeg på, som burde (?) være lett å svare på fort..

jeg tenker jeg trenger et potmeter for å justere sensitiviteten, hvor bør dette plasseres? (og evt kobles hvis jeg må bruke alle tre bena)

Lenke til kommentar
har engentlig ike noe peiling på det her men koble strømmen til ledsa på høyttaler ledninga på et steroanlegg  da vil denn blinke i takt med musikken

Kobler du en LED parallellt med høytaleren så vil du svi av LEDen, og også kanskje svi av forsterkeren pga kortslutning. :cry:

nix, du vil nok ikke svi av forsterkeren, en led har meget hør resistans i forhold til en høyttaler. det som derimot vil skje er at leden dør, siden du har betraktelig mer en 2-5V ut av en skikkelig forsterker. min peiser ut ca 30V peak to peak, og når jeg skifter trafo, vil den gi betraktelig mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...