Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dette har jeg fått vite om nasjonale prøver:


Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg vet det allerede finnes en slags tråd om dette, men jeg bil bare poste dette her, men for all del, steng i vei om jeg gjør noe galt.

  • Øve?
  • Vi skal absolutt ikke øve på prøvene på forhånd.
  • Vi skal bruke 6 skoletimer på å forbrede prøvene. :roll:
  • Men for all del, ikke øv elevene på forhånd!
     
    Boikotte?
  • Boikotting skulle ikke få noen effekter fikk vi vite.
  • Dagen etter at noen i klassen hadde "kotta" fikk de vite at det ville gå utover avgangskarakteren og oppførselskarakteren. :thumbdown:
     
    Karakterer?
  • Prøvene kan brukes som grunnlag for standkarkater, dermed blir dette helt random fra klasse til klasse på skolen vår om vi får karakter eller ei.
  • Fra "1-6" A1, A2, B1, B2, C1, C2. Hvorfor i all verden gjøre det slik? Og en B2 trenger ikke være en 3'er, det kan gjerne være 4, og C1 kan også være 4... :confused:
     
    Diverse:
  • Tidsskjemaet skolen vår har fått går over skoletiden, dermed får busselever et problem, da de ikke rekker bussene.Ingen får lov til å gå før tiden. :hrm:
  • Lærer'ne på skolen vår virker bare forvirret uten å egentlig vite hva de skal gjøre.

Det er enda mer, men jeg kommer ikke på mer i farta.

Kan nok bli bra, men da bør de vente med å "lansere" prosjektet senere enn en "tidlig beta" som dette er. :hrm:

 

Noen som har fått samme crap informasjon som oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forbredelsestimene brukes til å gjennomgå oppgavetypene slik at du har vært borti dette fra før, men det er jo rett og slett ikke noe det går an å øve på.

Gjennomgå oppgavetypene faktiskt. Hvorfor sier de at vi ikke skal få øve eller forberede oss når vi faktiskt får det da? Eller får vi ikke lov?

 

Syns dette kunne vært bra jeg og, men da skulle de startet med 4. klassingene nå, og latt de ha det fra de, og alle etter dem. Ikke at alle på alle plan skal bli kastet inn i det. Seff vil 4. klassingene gjøre det bedre i 10'ne da, når de har hatt det i flere år istedet for oss som har hatt en uke på oss.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjennomgå oppgavetypene faktiskt. Hvorfor sier de at vi ikke skal få øve eller forberede oss når vi faktiskt får det da? Eller får vi ikke lov?

 

Under en prøve kan du ikke spørre læreren om det er noe du ikke forstår. Det kan du ved å se på eksempeloppgaver. Det er ikke det samme som å øve, du kan ikke øve opp leseforståelsen på en dag..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Karakterer?

[*]Prøvene kan brukes som grunnlag for standkarkater, dermed blir dette helt random fra klasse til klasse på skolen vår om vi får karakter eller ei.

Dette synes jeg er VELDIG rart. Tror egentlig ikke så veldig mye på det, og hvis dette er tilfelle skal vel det kunne klages på ganske lett. Prøver på skolen skal lages utfra et gitt læreplan og et visst pensum og elevene skal i forkant av prøven vite hvilken del av pensum som vil være del av prøven. Siden dette er en uforberedt prøve kan den ikke brukes til annet enn statistikk.

Lenke til kommentar
Karakterer?

[*]Prøvene kan brukes som grunnlag for standkarkater, dermed blir dette helt random fra klasse til klasse på skolen vår om vi får karakter eller ei.

Dette synes jeg er VELDIG rart. Tror egentlig ikke så veldig mye på det, og hvis dette er tilfelle skal vel det kunne klages på ganske lett. Prøver på skolen skal lages utfra et gitt læreplan og et visst pensum og elevene skal i forkant av prøven vite hvilken del av pensum som vil være del av prøven. Siden dette er en uforberedt prøve kan den ikke brukes til annet enn statistikk.

De visste ikke eller ei da vi tok prøven, og nå i etterkant sier de at de vil bruke den om vi "vipper" mellom to karakterer på slutten av året. dette er jo litt merkelig og da, siden karakterene på prøvene ikke er 1-2-3-4-5-6 karakterer, men noe helt annet som egentlig ikke fungerer på samme måte, og derfor blir det vel litt vanskelig med opp/ned ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tror noe av poenget er at man ikke trenger å ha lekser hjemme. Læreren min sa iallfall at hun ikke kunne pålegge oss noe arbeid utover den tiden vi fikk på skolen. Vi fikk da den tiden på skolen vi maksimalt kunne få.

 

Jeg har vært ganske skeptisk til disse nasjonale prøvene. Har aldri hatt i tankene å boikotte da jeg ikke har sett noen god grunn, men mange har trodd at jeg har hatt planer om det. Jeg har prøvd å spørre å grave i ting som er uklare ol. ,noe som for meg er helt naturlig. Det som er litt leit er hvor lite tilgang på informasjon låærerene og rektor har. Ting som skulle ha kommet fra utdanningsdirektoratet og også fra kommunen. Sistnevnte for en felles ordning på affere grunnet boikott. Til å grine av at lærerene som skal gjennomføre dette har hatt så lite informasjon - det er jo de som får dritten i trynet. Jeg har vært ganske kvass mot dem, men fant ut at vi hadde samme problem (!)

 

Har ikke tid til å gå i dybden...

 

 

Skalaen dere snakker omm tror jeg er en såkalt "CANDO" skala. Dette er en felles skala for måling av engelskferdigheter i Europa. Som navnet tilsier sier den hva du kann, Dvs. ikke noe negativt og det påpekes ikke mangler.

 

Skalaen er delt inn slik:

 

A1 A2 B1 B2 C1 C2

 

Slik som jeg har forstått representerer dette noe litt annet en karakterene 1-6 på ungdomsskolen. Slik jeg har hørt det er det slik at hvis man skal ha nivået C2 må man være en persjon som har Engelsk som morsmål og som har praktisert språket i mange år (erfaring). I de testene jeg har fått (går i 10. klasse) er det bare få av oppgavene som har målt C1. Engelsklæreren min mente at gjennomsnittlige 10. klassinger burde ligge på B1 - B2. Det er viktig at B1 som eksempel er ganske bred med tanke på hvor flink man kan være...

Det kan også anngis for eksempel B1/B2 som er en mellomting mellom B1 og B2.

 

For all del, ikke undervurder min mangel på kompetanse

 

I min klasse er det slik at noen av prøvene vil brukes. Det var også snakk på å erstatte tentamener, men dette har blitt nedtonet. Læreren min syntes flere av prøvene ikke målte mye. I tillegg var noen prøver tilpasset en kommende lærer plan (er den vedtatt?) slik jeg forstod det.

 

btw. Hadde Engelsk nasjonal leseprøve i dag, 10. klasse. Det var Internettbassert hvor man måtte merke/krysse av. Magefølelsen min og mange andre elever i klasssen sa at dette egenlig var ett stort lotteri. Føltes iallfall slik... Dessuten ble jeg kastet ut av testen mitt under den (datateknisk svikt ;) ) og det tok lang tid og komme inn. Ble endel kluss så jeg måtte bare krysse tilfeldig på slutten for å få den ferdig...

 

--- Inlegget kan være dårlig formulert - må gå :p

 

LOZER

Lenke til kommentar

Jeg hadde engelsk lesing i dag, fikk C1. Må si meg fornøyd med det, men jeg skjønner ikke helt karakterskalen (Vi har ikke fått den forklart heller).

 

Da prøven var nesten slutt, og flere elever ikke rakk å bli ferdige, fant skolen ut at de ikke hadde fått informasjon om hva de skulle gjøre i en sånn situasjon. Det endte med at de det gjaldt fikk gå tilbake og fullføre prøven...

Lenke til kommentar
Karakterer?

[*]Prøvene kan brukes som grunnlag for standkarkater, dermed blir dette helt random fra klasse til klasse på skolen vår om vi får karakter eller ei.

Vi fikk vite at dagens matte-prøve ikke kunne påvirke standpunktkarakteren og har hørt det i flere uker i forveien.

 

Men da vi kom på skolen i dag, fikk vi alle til vår store overraskelse vite at resultatet av prøven vil vektlegges når standpunktkarakteren skal settes.

 

Irriterende :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...