Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kapasitet på nettverkssvitch


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan man ser hvor kraftig en nettverkswitch er.

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg hadde en billig 10/100 switch som gikk i stykker og så fikk jeg låne en 10 Mbit switch til hjemme nettverket mitt. Jeg trodde ikke det ville gå noe bra (10 er mye mindre enn 100 osv... ) men det går egentlig ganske bra. Jeg konkluderer med at den gamle svitchen var en dårlig 100 Mbit switch og den nye er en bra 10 Mbit switch.

 

Men nå lurer jeg ganske enkelt på hva jeg skal se etter hvis jeg skal kjøpe en ny switch.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo et begrep som heter "Backplane" som sier noe om hvor mye data som maksimalt kan flyte gjennom switchen. Dette er noe som produsenter gjerne ikke oppgir, det er denne verdien som sier noe om hvor god switchen er, eventuelt om switchen har buffer. F.eks. en 3Com 8 porters Gbps switch til 1400 har 3.2 Gbps backplane og 1 MB minne, noe som er ganske bra til en så billig switch å være. Grunnen til at den 10 Mbps switcen funker ganske bra, er at backplane på den er ganske bra tatt hastigheten i betraktning. Da må den 100 Mbps switchen ha hatt ganske dårlig backplane, det vil si det skulle ikke så mye til for å få den til å knele.

Lenke til kommentar
måte og teste å er og laste ned sniffer program. eks: ethereal og på andre pcen. floode første pcen med pakker. random stølse(anbefalt) så kan du se hvor mye som kommer frem :) men kan ikke gi deg link til det, siden det er "ulovelig" i noens øyer. men søk på googel.

Takk for tipset. Jeg vet ikke hvordan jeg skal sende pakker som er lett å kjenne igjen.

Lenke til kommentar

jeg har en cnet 8porters svitsj her jeg er meget godt fornøyd med, den kosta bare 250 spenn. Hadde den med på tg, og siden bordsvitsjen på bordet vårt var klikk, så satte vi uplinken inn i min svitsj, så jeg og noen kamerater var kobla i min, og så kobla vi i bordsvitsjen i svitsjen min. Vi som var kobla på min fikk konge hastigheter, mens de på bordsvitsjen også hadde normal hastighet(litt treg, men det var den også før vi kobla inn svitsjen min.)

Lenke til kommentar
jeg har en cnet 8porters svitsj her jeg er meget godt fornøyd med, den kosta bare 250 spenn. Hadde den med på tg, og siden bordsvitsjen på bordet vårt var klikk, så satte vi uplinken inn i min svitsj, så jeg og noen kamerater var kobla i min, og så kobla vi i bordsvitsjen i svitsjen min. Vi som var kobla på min fikk konge hastigheter, mens de på bordsvitsjen også hadde normal hastighet(litt treg, men det var den også før vi kobla inn svitsjen min.)

Er det flere som har erfaring med Cnet produkter ?

Lenke til kommentar

Jeg har også en CNet CNSH-800 8-ports switch. Kjørte litt stresstesting på den ved å koble til 8 maskiner og kjøre NetCPS (http://www.netchain.com/netcps) på dem, som dytter 100 MB data fra en maskin til en annen.

 

Først prøvde jeg å sende data fra fire maskiner til fire andre maskiner. Samtlige kjørte på jevnt 11 MB/s. Prøvde deretter å sende data begge veier på alle 8 maskinene, da ble hastigheten ca 9,5 MB/s hver vei på hver maskin. Til sammenlikning klarte to maskiner ca 10.5 MB/s hver vei med krysset nettverkskabel.

 

Konklusjon: CNet-switchen klarer å dytte ganske store mengder data; ca 75 MB/s. Ikke verst til billigswitch å være.

Lenke til kommentar

Wayshot: samme erfaring har jeg. De små cnet swithcene annser jeg faktisk bedre (om ikke mer stabil) enn den 3com switchen(e) jeg nevnte som vi har på jobb, og det er snakk om HELT forskjellige bruksområder (bedrift vs privat), og cnet'en knuser 3com'en på hjemmebane.

 

æh... 75MB i sek? mener du ikke 75Mb?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...