Gå til innhold

Hvilken strømforsyning trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ar nettopp oppgradert pcen min med et ASUS A8N-SLI Deluxe hovedkort og en AMD Athlon 64 3500+ cpu. Jeg har to hardisker, men planlegger å kjøpe en til i framtiden. Grafikortet er for øyeblikket et Radeon 9100, men planlegger å kjøpe et bedre i nermeste framtid.

 

Det jeg lurer på er hvor sterk strømmforsyning jeg renger? Skader det å kjøpe en på 500watt om systemet bare krever 400?

 

Den strømforsyningen jeg har er på 300watt og tror den blir litt for svak, stemmer dette?

 

Det står at hovedkortet krever: - 24-pin ATX Power connector

- 4-pin ATX 12V Power connector

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En strømforsyning blir aldri for kraftig, bedre med for mye enn for lite. Om din nåværende PSU blir i det svakeste laget er det bare du selv som kan finne ut av, nemlig ved å prøve, men en litt kraftigere PSU hadde ikke vært å forakte.

Dersom du kjøper ny strømforsyning kan du godt kjøpe en med 24pin-strømkontakt til hk, men det finnes også overganger fra 20pin-24pin.

Endret av apwr
Lenke til kommentar

Har det kortet i det hele tatt AGP, da? Nuvel, poenget var jo PSU, so here goes:

 

Jeg med mitt oppsett (Overklokket P4C, 2 DVD-spillere, fire harddisker og et R9800Pro) fant nettopp ut at min 350w (17A på 12v) ikke holdt. En harddisk falt hele tiden ut pga for lite strøm, og med påfølgende BSOD etc. Kjøpte en 550w PSU som leverer 24A på 12v, og har nå null problem. merket var EzCool, og den var definitivt av den billige sorten, men den funker. Bare hold deg unna Q-Tec, så vil det nok bli bra.

Lenke til kommentar
noen andre ting jeg lurte på..

 

Har dette hovedkortet mitt AGP slott?

Kan jeg kjøpe en strømforsyning med 20 pin og bruke en adapter for å oppnå 24 pin?

Nei, hovedkortet har ikke AGP-slot. Nå er det blitt så stort utvalg på PCI-E uansett, så det skulle ikke være noe problem å finne det rette kortet. Ja, du kan kjøpe en 20-pins strømforsyning og så bruke en adapter, men hvorfor ikke bare kjøpe en 24-pins strømforsyning med en gang? Det sparer deg bare for ekstra hodebry.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på om du overklokker CPU eller ikke, og hvilket grafikkort du tenker på å anskaffe deg. Et 6800 Ultra vil nok få problemer, tror jeg, hvis det ikke har mer å boltre seg på enn det der. Det kan hende det holder, men da har du liten margin, så jeg ville gått for noe kraftigere, opp mot 5-600w.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...